خلیج همیشه فارس؛ شاهرگ توسعه‌ای صنایع معدنی
خلیج همیشه فارس؛ شاهرگ توسعه‌ای صنایع معدنی
مزیت‌های مختلف خلیج فارس مانند تامین آب مورد نیاز صنایع معدنی و ظرفیت‌های بنادر آن می‌تواند صنعت معدن را در مسیری خارق‌العاده قرار دهد.

کانی مگ،امروز دهم اردیبهشت مصادف با گرامی‌داشت روز خلیج فارس در کشورمان است. خلیج همیشه فارس، آبراهی که ۸ کشور از جمله ایران درکناره آن قرار دارد، فرصتی است تا ظرفیت‌های تجاری بسیاری را برای کشورمان به ارمغان آورد. اینکه ۱۸۰۰ کیلومتر ازخط ساحلی خلیج فارس در حوزه جغرافیایی ایران قرار دارد، ظرفیت منحصر به‌فردی است که باهدفگذاری‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت در حوزه تجارت دریایی، زیر سایه تمرکز وتوجه به تولیدات نفت وگاز می‌تواند، اقتصاد منطقه را به افق روشن‌تر و رونقی افزون رهنمون سازد. اگر چه تولید و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی درحوزه خلیج فارس، نقش محوری در اقتصاد تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس و در رأس آن ایران دارد اما به‌نظر می‌رسد، شناسایی دیگر ظرفیت‌های بالقوه سواحل و کرانه‌های خلیج‌فارس در حوزه جغرافیایی ایران علاوه بر تولیدات نفت و گاز، برای کشورمان اقتصاد‌آفرین و اشتغالزا خواهد بود.

مهمترین ظرفیت‌های مورد نیاز برای ایجاد صنایع معدنی و فلزی، وجود منابع غنی انرژی، کانی‌های فلزی و غیرفلزی، شبکه حمل ونقل ریلی، زمینی و دریایی مناسب، فناوری روز و سامانه مدیریتی کارآمد است. این ظرفیت‌ها، در کنار مناسبات منطقه‌ای و بین المللی صلح آمیز و اولویت یافتن مناسبات اقتصادی در روابط دو و چندجانبه، عامل اصلی جذب هرچه بیشتر و بهتر سرمایه گذاران داخلی و خارجی محسوب می‌شوند.در حال حاضر بسیاری از صنایع کشور از مشکل بی‌آبی رنج می‌برند. اینجاست که بازهم خلیج همیشه فارس گلوی خشکیده صنایع را تر می‌کند. دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در فلات مرکزی و شرق کشور، رشد صنایع معدنی، اشتغال‌زایی و بهره‌گیری از پتانسیل‌های بومی از مهم‌ترین دستاوردهای پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان است. درست است که طرح انتقال آب خلیج فارس منتقدان بسیاری داشت؛ اما این طرح ناجی بسیاری از صنایع در فلات مرکزی کشور بود.

ایران کشوری است با معادن غنی، حال اینکه برای تبدیل ماده معدنی به محصول نهایی مشکلاتی مانند بحران آب، نبود فضای مناسب برای حمل و نقل و … وجود دارد. بسیاری از توسعه‌ها به دلیل نبود آب کافی عملیاتی نشده است. بخشندگی خلیج فارس هم در تامین آب و هم در ایجاد فضای حمل و نقل دریایی می‌تواند صنایع معدنی را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد.

بخش صنعت تنها ۵ درصد میزان آب موجود در کشور را مصرف می‌کند، ولی همین اندازه اگر بتوانیم آب مورد نیاز صنایع را از منابعی مانند خلیج فارس تامین کنیم، قطعا در کاهش فرونشست زمین اثرگذار خواهد بود.

شیرین سازی آب برای مصرف در برخی صنایع به صرفه است و صنایعی که بازدهی اقتصادی داشته باشد قطعاً این رقم به صرفه خواهد بود. هر چقدر هم، یک کشور منابع انرژی ارزان قیمت‌تری در دسترس داشته باشد هزینه تمام شده شیرین سازی، کمتر خواهد بود.

  • نویسنده : فهیمه اکبری صحت، روزنامه نگار اقتصادی