شفافیت در حوزه «معدن» مقدمه‌ای بر پیشرفت این صنعت است
شفافیت در حوزه «معدن» مقدمه‌ای بر پیشرفت این صنعت است
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است باید رویه‌های نادرست چند دهه اخیرحوزه معدن، بررسی شده و سپس با خردجمعی، نقشه راهی برای برون رفت از این مشکلات ترسیم کنیم.

قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: شفافیت در حوزه‌ای و مخصوصاً «اقتصاد» یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و البته مقدمه‌ای برای پیشرفت کشور است. «شفافیت» یعنی عموم مردم از کارهایی که صورت گرفته و قرار است در دستور کار باشد، اطلاع داشته باشند.

وی افزود: همه ما نیک می‌دانیم که ایران به لحاظ تعداد، دارای معادن زیاد و البته متنوعی است که هر کدام از این ظرفیت‌ها، می‌توانند دو موضوع صنعت و اشتغال‌زایی کشور را متحول کنند. از طرفی، بها دادن به حوزه معدن، یعنی استخراج اصولی بیشتر و فرآوری مواد خام معدنی، که این اتفاق، یک پیام روشن دارد، ارزآوری آن هم در دوران سخت تحریم. اینکه چرا تاکنون این اتفاقات مبارک آن‌طور که شایسته بوده، رخ نداده است، جای تامل و بررسی دارد و نمی‌توان نسبت به موضوع بی‌تفاوت بود، زیرا بنا داشته و داریم که در سال‌های آتی در منطقه و در بسیاری از بخش‌ها جزو «یک‌ها» باشیم.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ضرب‌المثل قدیمی داریم که می‌گوید: «جلوی ضرر را از هر کجا بگیری، منفعت است»، پس باید آسیب‌شناسی در این بخش با محوریت وزارت صمت صورت بگیرد، تا رویه‌های نادرست چند دهه اخیر در حوزه معدن، نمایان شود و سپس با خردجمعی، نقشه راهی را ترسیم کنیم که روز به روز شاهد ارزش افزوده در این بخش باشیم.

ساعدی اظهار داشت: بسیاری از کشورهای دنیا، آرزو دارند که تنها درصدی از ظرفیت معدنی ما را داشته باشند، اما نداشتن برنامه مدون، خام‌فروشی بی‌حد و حصر طی دهه‌ها، نرسیدن به دانش روز و… باعث شد راه پیشرفت را گم کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان یادآور شد: معادنی که ما اکنون دارا هستیم، موهیت الهی است و درآمد حاصل از آن، حق همه مردم ایران است. از این‌رو، وظیفه شرعی سنگینی به دوش مسئولان است، زیرا آن‌ها تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند و به صرف اینکه گفته شود داریم تلاش می‌کنیم، کافی نیست، زیرا تلاش باید به مرور دستاوردهایش را به همگان ثابت کند.

وی در ادامه بیان کرد: ایران، به واسطه تحریم‌های سخت در واردات مواد اولیه و تولید محصولات، با مشکلات جدی روبروست، اما قسمت دردناک موضوع این است، چرا از مواد اولیه‌ای که داریم و دنیا نیازمند آن است، به نفع اقتصاد کشور، بهره نمی‌بریم؟ این رویکرد، معنی‌ای جز «خودتحریمی» ندارد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب، در شعار سال ۱۴۰۱، واژه دانش بنیان را به کار بردند. از وزارت صمت به عنوان متولی حوزه معدن می‌خواهم در سال جاری این اراده را داشته باشد تا این شرکت‌ها که متشکل از نخبگان و جوانان است را بیش از پیش در حوزه معدن وارد گود کنند تا ان‌شاا… در هفته‌های پایانی سال و البته سال‌های پیش‌رو، اثرات مثبت این رویکرد را ببینیم.