تحقق طرح تحول اکتشاف کشور با تهیه نسخه اولیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی خراسان جنوبی
تحقق طرح تحول اکتشاف کشور با تهیه نسخه اولیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی خراسان جنوبی
معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از تهیه نسخه اولیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی پروژه خراسان جنوبی (پهنه‌ بیرجند) خبر داد و گفت: این دستاورد حاصل حدود هفت ماه کار مستمر و مداوم کارشناسان این سازمان در ۶ ماهه دوم سال گذشته بوده است.

به گزارش کانی مگ،«جعفر عمرانی» افزود:‌ سازمان زمین‌شناسی در این پروژه برای نخستین بار با طراحی «لژاند» (اطلاعات نقشه) یکپارچه، موفق به تولید نقشه‌هایی با شکل و قالب یک‌دست و یکنواخت شده است.

به گفته وی، توسعه این روش و رعایت اصول آن منجر به ایجاد یک استاندارد در تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی می‌شود و از این پس قادر به تهیه و تولید نقشه‌هایی یکپارچه در سرتاسر ایران فارغ از موقعیت زمین‌شناسی آن خواهیم بود.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، این موفقیت بزرگ را مرهون تلاش شبانه‌روزی همه کارشناسان و زمین‌شناسان زحمت‌کش و ناظران فنی این پروژه در کنار پشتیبانی همه جانبه همه مدیران و دست‌اندرکاران سازمان متبوع خود عنوان کرد.

عمرانی با بیان اینکه این نقشه‌ها در  مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم تهیه شده‌اند، افزود: دقت داده‌های موجود در این نقشه‌ها بیش از این مقیاس است و تولید نقشه‌هایی با استاندارد یاد شده در نهایت منجر به ایجاد بانک اطلاعاتی زمین‌شناسی در سرتاسر ایران خواهد شد که از جمله ابزارهای بسیار مهم در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت به شمار می‌رود.

به گفته وی، این دستاورد مهم همچنین زیربنای همه مطالعات سطحی و زیرسطحی اکتشاف در ایران خواهد بود.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در راستای تحقق پروژه تحول زمین‌شناسی و اکتشافی در کشور در مجموع موفق به تهیه ۶۰ برگه در لایه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی یا سیستماتیک در پهنه خراسان‌جنوبی در مدت کمتر از هفت ماه شد.

پس از اجرای موفق پروژه آزمایشی تحول اکتشافی و زمین‌شناسی در خراسان جنوبی، برای سال ۱۴۰۱ نیز  اجرای این پروژه در  استان کردستان به عنوان مقصد بعدی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در نظر گرفته شده است.

  • منبع خبر : سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور