ژئوتوریسم معادن را جدی بگیریم
ژئوتوریسم معادن را جدی بگیریم
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است، باید برنامه جدی برای توسعه ژئوتوریسم در معادن کشور داشته باشیم. از این رو می‌توان گفت، تورهای معدنی اهمیت بالایی دارند.

بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: در برنامه ششم توسعه و در ماده ۴۳، بند پنجم ذکر می‌کند که یک درصد از فروش معادن و کارخانه‌هایی که خوراک معدنی دارند، باید در مسیر مسئولیت‌های اجتماعی و البته حل مشکلات زیست محیطی که به تبع کار در معادن و تخریب محیط شکل گرفته است، هزینه شود.

وی افزود: متاسفانه با اطلاعاتی که ما داریم، همین یک درصد هم در این حوزه‌ها زیر سایه غفلت‌ها، هزینه نشده است.

محبی ادامه داد: حتی در گزارش دیوان محاسبات به حقوق گمرکی معادن پرداخته شده، اما این درصد مغفول واقع شده است که حتماً ضرورت دارد ما نمایندگان به موضوع ورود پیدا کنیم تا دیوان محاسبات از کارخانه و شرکت‌های معدنی بخواهد به وظایف خود در این رابطه، توجه کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نقش دانشگاه‌های معتبر در پرداختن به موضوع «ژئوپارک‌ها» گفت: اگر می‌خواهیم برای کشور درآمدزایی کنیم و سطح دانش مردم را بالا ببریم باید به ژئوپارک‌ها بیشتر بپردازیم. از این‌رو، ژئوتوریسم هم به عنوان زیرمجموعه ژئوپارک‌ها تعریف می‌شوند؛ موضوعی که جداً به آن توجه نشده است.

محبی تصریح کرد: در ایران، معادن ارزشمند استخراج اورانیوم داریم که در عمق ۳۵۰ متری زمین است و می‌تواند جذبه داشته باشد برای کسانی که می‌خواهند از نزدیک زنجیره تبدیل آن به کیک زرد را ببینند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی اظهار داشت: جذب توریست یک هنر است و از سوی دیگر، چون معادن متنوع و ارزشمندی در ایران داریم می‌توانیم زمان بازدید از مناطق معدنی را هم برای توریست‌ها مهیا کرد تا این فعل و انفعالات را از نزدیک ببینند.

وی یادآور شد: من معتقدم شبیه ماده ۴۳ در برنامه هفتم می‌توانیم موضوع ژئوتوریسم را هم لحاظ کنیم و صاحبان معادن را وادار کنیم که زمینه‌ای را فراهم بسازند که بشود از این ظرفیت هم بهره برد.

نماینده سبزوار در پایان خاطرنشان کرد: جذب توریست داخلی و خارجی برای بازدید از معادن و موزه‌های صنعتی، یعنی هم آشنایی افراد با ظرفیت داخلی و هم، کار آموزشی جهت ایجاد انگیزه برای افرادی که سودای ورود به این حوزه را دارند و هم نمایان‌ساختن امکانات ایران به خارجی‌ها و ارزآوری برای کشور.