فولاد سفید دشت پیشتاز طرح‌های هفتگانه فولاد سازی
فولاد سفید دشت پیشتاز طرح‌های هفتگانه فولاد سازی
در نخستین ماه امسال، رکورد ماهیانه واحد احیای مستقیم شرکت فولاد سفیددشت، به میزان هزار و ۱۰۵ تن ارتقا یافت.

شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری یکی از بزرگ‌ترین فعالان بازار فولاد کشور است. عملیات اجرایی این شرکت با عنوان “طرح مجتمع فولاد چهارمحال و بختیاری”، تیرماه ۱۳۸۶ در منطقه سفیددشت آغاز شد و آذرماه ۱۳۹۳ با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت فولاد مبارکه و ۳۵ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) به عنوان شرکت فولاد سفیددشت به ثبت رسید.

هدف از تاسیس این واحد صنعتی، مشارکت در تحقق تولید سالانه ۵۵ میلیون تن مقاطع فولادی خام، ایجاد اشتغال و همین‌طور رشد و توسعه کسب درآمد مردم در مناطق و استان‌های محروم می‌باشد.

این کارخانه از دو واحد اصلی احیاء مستقیم و فولاد سازی تشکیل شده است؛ واحد احیاء مستقیم شرکت فولاد سفید دشت به ظرفیت ۸۰۰ هزارتن و با تکنولوژی میدرکس از آبان ماه سال ۱۳۹۵ در حال بهره برداری می‌باشد.

در این واحد گندله سنگ آهن در داخل کوره توسط گازهای احیایی تبدیل به آهن اسفنجی می شود.

در واحد فولادسازی که دارای یک کوره قوس الکتریکی به ظرفیت ۱۸۰ تن است، آهن اسفنجی، آهن قراضه و سایر مواد افزودنی در این کوره ذوب و پس از گذر کردن از عملیات ثانویه، در ماشین ریخته گری به اسلب یا تختال با ضخامت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر و عرض ۱۵۰ تا ۸۰۰ میلیمتر تبدیل می گردد.

ترکیبات شیمیایی این محصول شامل فولاد کم کربن ۰٫۲۵ درصد، فولاد با کربن متوسط به میزان ۰٫۳ تا ۰٫۶ درصد و فولاد با استحکام بالا و کم آلیاژ است.

در حال حاضر بیش از ۸۰۰ نفر بصورت مستقیم در بخشهای تولیدی و توسعه ای این شرکت مشغول به کار بوده و از سوی دیگر حدود ۸ هزار نفر به ‌صورت غیرمستقیم از فعالیت های این شرکت در ارتباط می باشند.

ارتقای رکورد ماهیانه تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد سفیددشت

ایمان سلیمانی مدیر عملیات فولاد سفیددشت گفت: در نخستین ماه امسال، رکورد ماهیانه واحد احیای مستقیم شرکت فولاد سفیددشت، به میزان هزار و ۱۰۵ تن ارتقا یافت.

با ثبت رقم تولید آهن اسفنجی در فروردین ماه ۱۴۰۱، رکورد ماهیانه این محصول به میزان یک هزار و ۱۰۵ تن نسبت به آخرین رکورد ثبت شده در خردادماه سال ۱۴۰۰ افزایش یافت. دستیابی به این موفقیت‌ها نشانه عزم راسخ مجموعه تلاشگر فولاد سفیددشت مبنی بر استفاده حداکثری از توان تولید است.

فولاد سفیددشت بزرگترین واحد صنعتی چهارمحال و بختیاری

شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری بزرگترین واحد صنعتی چهارمحال و بختیاری می باشد؛ این شرکت دارای دو سهام دار عمده (فولاد مبارکه با ۶۵ درصد و سازمان ایمیدرو با ۳۵ درصد) است.

واحد احیای مستقیم در سه ماهه نخست پارسال، نیز شاهد ثبت سه رکورد متوالی تولید ماهیانه بوده است.

با توجه به محدودیت‌های منابع آب کشور، با برنامه ریزی‌های انجام شده در حال حاضر تقریبا تمام آب موردنیاز واحد احیا مستقیم، از منبع پساب تصفیه شده شهر بروجن و با فناوری اولترافیلتراسیون بومی شده تأمین می‌شود که امید است با رفع موانع پیش رو در مسیر راه اندازی واحد فولادسازی و ریخته گری، گام مهمی در راستای تکمیل زنجیره تولید فولاد در شرکت فولاد سفیددشت برداشته شود.

جمشید علی بابایی مدیر تکنولوژی و توسعه فولاد سفیددشت، از برق داری ترانس و سوئیچگیر ۳۳ کیلو ولت پست ۴۰۰ کیلوولت این شرکت خبر می‌دهد و می‌گوید: پس از برقداری خط انتقال و فاز یک پست ۴۰۰ کیلو ولت شرکت فولاد سفیددشت، فاز ۲ پست۴۰۰ کیلووات، ترانس قدرت و سوئیچگیر ۳۳ کیلو ولت نیز برق دار شد.

همچنین آزمایش موفقیت آمیز بی باری فن‌های برج خنک کننده واحد آبرسانی انجام گرفت که مقدمه راه اندازی واحد‌های اکسیژن و فولادسازی این شرکت است.

تمامی مراحل طراحی و خدمات مهندسی تجهیزات و سامانه های کنترل و حفاظت پست این طرح توسط شرکت‌های داخلی انجام شده است.

به گفته علی بابایی، این پست جزو شاخص‌ترین پست‌های منطقه از لحاظ سطوح ولتاژ و مشخصات فنی تجهیزات است.

پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی پروژه ساخت واحد فولادسازی و ریخته گری

مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد سفیددشت به پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۱ درصدی پروژه ساخت واحد فولادسازی و ریخته گری اشاره می کند و می گوید: در راستای تحقق شعار سال و عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید اشتغال آفرین و با حمایت‌های سازمان ایمیدرو و شرکت فولاد مبارکه، همچنین با توجه به تلاش مضاعف پیمانکاران پروژه در جهت تأمین تجهیزات و ادوات مورد نیاز پروژه طی ماه‌های گذشته، دست یابی به اولین ذوب فولاد در مرحله پیش راه اندازی در سال ۱۴۰۱ میسر خواهد بود.

با توجه به پیشرفت ۹۸ درصدی واحد اکسیژن شرکت، در آینده نزدیک با حضور نمایندگان شرکت‌های صاحب تکنولوژی، بهره برداری آزمایشی از این واحد نیز آغاز خواهد شد.

با تکمیل پروژه تصفیه خانه مرکزی و مخازن ذخیره آهن اسفنجی و با توجه به آماده کار بودن پست ۴۰۰ کیلوولت شرکت، در کمترین زمان ممکن شاهد راه اندازی رسمی و تولید پایدار واحد فولادسازی و ریخته گری خواهیم بود.

شرکت فولاد مبارکه حامی و کمک‌رسانِ پروژه فولادسازی سفیددشت

آبان ماه پارسال، دکتر محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جلسه ای با موضوع طرح های توسعه فولاد سفیددشت گفت: پروژه فولادسازی مجموعه فولاد سفیددشت باید در کوتاهترین زمان ممکن راه اندازی گردد و در همین راستا آمادگی شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان حامی و پشتیبانی، فنی و مالی برای به نتیجه رساندن این پروژه را اعلام می‌کنم.

طیب نیا، سیاست فولاد مبارکه را به مدیران فولاد سفیددشت به این شرح ابلاغ کرد:

  • بحث مواد اولیه، انرژی، هزینه حمل‌ونقل و محل موردنظر برای احداث واحد مگامدول باید بررسی و کارِ کارشناسی‌شده و آمایش سرزمین برای آن انجام شود.
  •  کاهش هزینه تولید همواره از بحث‌های جدی بوده و اکنون به‌واسطه قیمت انرژی و شرایط کشور، راه‌اندازی مدول‌های احیا دارای توجیه اقتصادی است، اما در آینده مشخص نیست که قیمت گاز و دیگر موارد در وضعیت فعلی باقی بمانند؛ پس باید در فولاد مبارکه و مجموعه‌های وابسته به آن، مباحث مربوط به انرژی، کاهش مصارف آب و محیط‌زیست به‌عنوان اهداف اصلی در نظر گرفته شود.
  •  توسعه هدفمند به منظور تکمیل زنجیره تولید و در راستای اقتصادی تر شدن تولید محصول نهایی و نگاه خاص و چشم انداز بلند مدت از ویژگی های مثبت و بارز کارخانه فولاد سفید دشت است.
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان