تنها راه گریز از مشکلات اقتصادی، دانش‌بنیان کردن همه فعالیت‌ها است
تنها راه گریز از مشکلات اقتصادی، دانش‌بنیان کردن همه فعالیت‌ها است
رییس جدید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران استفاده از فناوری‌های نوین را از برنامه های خود در دوره مدیریت جدید در این سازمان اعلام کرد و گفت: تنها راه گریز از مشکلات اقتصادی کشور، دانش‌بنیان کردن همه فعالیت‌ها است.

به گزارش کانی مگ،آیین تکریم و معارفه علیرضا عشوری رییس پیشین و حسن زمانیان رییس جدید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

رییس جدید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در این مراسم به  اهمیت نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید؛ اشتغال‌آفرین، دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد و انتقال فناوری، شعار ما است.

زمانیان ادامه داد: صرف تولید مقاله علمی راهگشا نیست و زمان آن رسیده که دنبال تولید محصولات فناورانه باشیم.

وی مهم‌ترین ارکان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران را پارک علم و فناوری و پژوهشگاه‌ این سازمان دانست و افزود: پارک و پژوهشگاه‌ باید پیشران پژوهش‌ و تبدیل ایده به محصول در این دوره باشند؛ همجواری این دو رکن نیز به تبدیل طرح‌های تحقیقی به فناوری کمک می کند.

تقویت پژوهشکده‌ها و افزودن یک بخش به جشنواره خوارزمی

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران همچنین به تشریح برنامه‌های خود در این سازمان پرداخت و گفت: تقویت پژوهشکده‌ها و ایجاد پژوهشکده‌های جدید و منحصر به فرد و افزودن تعداد اعضای هیات علمی که اکنون ۱۰۰ نفر هستند از جمله برنامه ها در دوره جدید مدیریت در این سازمان است.

زمانیان ادامه اداد: در حال حاضر ۶ مجله تخصصی در این سازمان چاپ می‌شود که قصد داریم تعداد مجلات را به ویژه در حوزه های جدید و به زبان انگلیسی و با نمایه های بین المللی افزایش دهیم.

وی نیروی انسانی را اساس توسعه علمی دانست و افزایش دانشجویان پسادکتری را از دیگر برنامه های خود اعلام کرد.

رییس جدید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار داشت:  یک شاخه جدید در جشنواره خوارزمی به نام جشنواره فناوری و نوآوری بین المللی افزوده شد که در آن طرح های بین المللی و ملی فناورانه و نوآورانه بررسی می شود.

زمانیان تاسیس آزمایشگاه های مرجع و استاندارد را از دیگر برنامه های خود برشمرد و گفت: امروز در بخش آنالیز ایزوتوپی ۱۰۰ درصد به خارج وابسته هستیم؛ در حالی که هر ساله تعداد زیادی نمونه برای آنالیز در شاخه های مختلف آب، معدن و غیره به خارج از کشور ارسال می کنیم.

وی یادآور شد: رایزنی ها برای خرید تجهیزات انجام شده تا آزمایشگاه مرجع در این زمینه تاسیس کنیم‌ ضمن اینکه آزمایشگاه تشخیص میزان سمی بودن داروها نیز از نیازهایی است که دنبال رفع آن هستیم.

پارک علم و فناوری بین المللی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی تاسیس می شود

رییس جدید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وظیفه تاسیس پارک علم و فناوری بین المللی نیز به عهده این سازمان گذاشته شده است، چنین پارکی در سطح بین المللی وجود ندارد و ما قصد داریم آن را برای استقرار شرکت های بین المللی و برگزاری نمایشگاه های بین المللی ایحاد کنیم.

زمانیان تصریح کرد: ما در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران دنبال دستاوردی هستیم که دیگران تاکنون انجام نداده اند یا نمی توانند انجام دهند، ایجاد فناوری و انتقال فناوری شعار کلی ما در این دوره است.

دکتر علیرضا عشوری رییس پیشین این سازمان هم که از فروردین ماه ۱۳۹۷ تاکنون ریاست این سازمان را برعهده داشت در سخنانی در این مراسم از توجه وزیر علوم تشکر کرد.

احمدرضا معتمدی رییس پیشین دانشگاه صنعتی امیرکبیر رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال های ۶۴ تا ۷۹ نیز در این نشست در سخنان گفت: سازمان ها در کشور به طور کلی ۲ وظیفه ستاد و صف را برعهده دارند؛ یعنی علاوه بر ماموریت تخصصی ماموریت حاکمیتی هم دارند.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت های قانونی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران استفاده کرد.

رییس سابق سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ادامه داد: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده و مصوبات مجلس شورای اسلامی را هم دارد، نباید فکر کنیم فقط پارک های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها مهم هستند؛ باید از ظرفیت سازمان با همکاری معاونت های پژوهشی و فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، حسن زمانیان که ۲۴ فروردین به ریاست سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی ایران منصوب شد، عضو هیات علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه لرستان با مرتبه استادی است و از سوابق اجرایی وی می‌توان به ریاست دانشگاه‌های لرستان و ملایر و عضو هیات مدیره آزمایشگاه فنی خاک وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد.

  • منبع خبر : ایرنا