معادن از نبود زیرساخت‌های مناسب ریلی رنج می‌برند
معادن از نبود زیرساخت‌های مناسب ریلی رنج می‌برند
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است، متاسفانه زیرساخت‌های ریلی کشور برای حمل مواد معدنی سنگین مهیا نیستند و بسیاری از معادن از امکانات حمل و نقل ریلی محروم هستند.

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به خبرنگار کانی مگ در خصوص اینکه چرا درآمدهای معدنی، جایگزین درآمدهای نفتی نشد؟ گفت: ایران، دهه‌هاست در حوزه نفت فعال است، اما هنوز در بخش‌های بالادستی این طلای سیاه، مشکل داریم.

وی ادامه داد: هرچند پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های ما در حال فعالیت در این بخش هستند، اما در طول این سال‌ها، حمایت‌های لازم از تیم‌های علمی نشده است. همین اتفاق در حوزه معدن هم افتاده است.

تامین آب نیاز جدی معادن است

وی افزود: برای پیشبرد اهداف در حوزه معدن، نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی داریم که یکی از آن‌ها، آب است. برای فرآیندهای پس از استخراج، آب یک ضرورت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: از این‌رو، در این دو، سه سال، فکرهایی برای این موضوع شده است که مثلاً آب را از دریای خلیج فارس و دریای عمان به نواحی مرکزی و شرقی کشور که بیشترین معادن در آن‌جا است، هدایت کنیم.

باید زیرساخت‌های عملیات استخراج و فرآوری مواد معدنی مهیا شود

نماینده کازرون تصریح کرد: برای تکمیل زنجیره ارزش در حوزه معدن، می‌باید زیرساخت‌های عملیات استخراج و فرآوری مواد معدنی مهیا باشد تا محصول موردنیاز برای بهره‌گیری در داخل کشور و البته صادرات، تامین شود.

عباسی با اشاره به مشکل حمل و نقل ریلی در حوزه معدن، اظهار داشت: زیرساخت‌های ریلی ما برای حمل بارهای سنگین مواد معدنی، آماده نیست. یعنی باید واگن‌های باری که هم به صرفه باشد و هم بتوان مواد معدنی زیاد با وزن بالا را جابجا کرد، داشته باشیم که فعلاً از این امکان محروم هستیم؛ هرچند بارقه‌های امیدی در این رابطه دیده می‌شود، چون برخی شرکت‌های معدنی و فولادی در حال سرمایه‌گذاری در این بخش هستند؛ یعنی هم سرمایه‌گذاری در بخش خط آهن و هم تولید واگن و لوکوموتیو.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس یادآور شد: سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل، زمان‌بر است. حتی اگر قرار باشد به خارجی‌ها سفارش واگن و لوکوموتیو دهیم، زمان برده می‌شود، زیرا حدود دو سال طول می‌کشد که محصول ساخته و به کشور ارسال شود.

سایه سنگین تحریم‌ها بر سر صنعت معدن

وی در ادامه بیان کرد: تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تا حدی چالش برای ما ایجاد کرده است. به طور مثال، تامین ماشین‌آلات معدنی و رسیدن به تکنولوژی‌هایی که کار اکتشاف، استخراج و فرآوری را راحت‌تر کند، کاری با اهمیت و البته سخت است.

عباسی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه توقع داشته باشیم، درآمدهای معدنی با چالش‌های پیش‌رو، جایگزین درآمدهای نفتی شوند، غیرواقعی است، اما با مسیری که در پیش گرفته شده است، به نظر می‌رسد در پنج سال آینده به موفقیت و دستاوردهای خوبی در حوزه معدن برسیم.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.