سهم ۱۳ درصدی فولاد از صادرات کشور
سهم ۱۳ درصدی فولاد از صادرات کشور
در همایش هم‌اندیشی صنعت فولاد ایران عنوان شد که از ۴۸ میلیارد دلار صادرات کشور در سال گذشته، ۱۳ درصد سهم فولاد بوده است. در سال ۱۳۸۹، قریب به ٩ میلیارد دلار واردات فولاد داشته‌ایم که امروز این عدد به صادرات تبدیل شده است.

در دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار که از امروز (دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) در محل هتل المپیک تهران آغاز شده، قرار است «توازن توسعه زیرساخت‌ها (حمل‌ونقل، گاز، برق، آب و…) و طرح جامع فولاد»، «سیاست‌های حاکمیتی در نظام قیمت‌گذاری ارکان زنجیره‌ی فولاد»، «بررسی و ارائه راهکار تضاد استراتژی و منافع نهادهای مختلف (منابع طبیعی، محیط زیست و…) با بخش معدن»، «اهمیت اکتشافات و احیای معادن راکد در چشم‌انداز بلندمدت تامین منابع مواد اولیه»، «بررسی اهمیت و تاثیر امنیت سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی در معدن و صنایع معدنی»، «احیا برجام، اصلاح سیاست‌های ارزی و صادراتی» و همچنین «بررسی طرح جامع استراتژی توسعه صنعتی؛ تدوین، اجرا و پیاده‌سازی»،  در سه‌روز متوالی مورد بررسی‌ قرار گیرد.

در ابتدای این گردهمایی بزرگان صنعت فولاد و سنگ آهن، سروش فولادچی- دبیر دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار- با بیان اینکه فولاد صنعتی استراتژیک و صنعتی مادر محسوب می‌شود که اهمیت توجه به رفع چالش‌های آن را پررنگ می‌کند، اظهار کرد: در طول تاریخ فولاد همواره نقش بسیار مهم و کم‌نظیری در زندگی بشر داشته است. خودرو، ساختمان، لوازم خانگی، ماشین‌آلات و بسیاری موارد دیگر همگی مبتنی بر فولاد هستند. کاربرد بسیار وسیع فولاد از لوله‌های انتقال گاز گرفته تا خطوط انتقال برق، ادوات ماشینی، ساخت کارخانه‌ها، سیستم‌های حمل‌ونقل و… نشان از اهمیت بالای این صنعت دارد.

وی تاکید کرد: از سویی دیگر صنعت فولاد از جمله صنایع با ارزش و دارای پتانسیل بالا در زمینه صادرات و اشتغال‌زایی برای هر کشور است که سبب شده آن را در زمره مهم‌ترین صنایع مادر محسوب کند. بدین جهت پیشرفت این صنعت در رشد صنایع پایین‌دست زنجیره تولید نیز بسیار تاثیرگذار است. امید است با زمینه‌سازی برای امکان حضور موثر ایران در بازارهای بین‌المللی، انتقال دانش و تکنولوژی و توجه صحیح به بهره‌مندی از ظرفیت‌های بخش خصوصی، بستر لازم برای بسط آگاهی از فرصت‌ها و چالش‌های این بخش فراهم آید.

سهم ١٣ درصدی فولاد از صادرات کشور

محمد اتابک- معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان- نیز در این در همایش ضمن تاکید بر اینکه صنعت نقش پررنگی در اشتغال، تولید و صادرات کشور دارد، اظهار کرد: صنعت همواره به عنوان یکی از موثرترین بخش‌های تولیدی کشور، نقش پررنگی در اقتصاد داشته و دولت‌ها از ظرفیت‌های بخش صنعت برای پیشبرد برنامه های خود بهره می‌گیرند. طی یک دهه اخیر سهم صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی از روند افزایشی برخوردار بوده و از حدود ۱۵ درصد به بالای ۲۲ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه بالغ بر یک سوم اشتغال کشور در بخش صنعت، نفت و گاز کشور است، گفت: صنعت فولاد جهان (تولید فولاد خام) طی یک دهه اخیر بالغ بر ۳۲ درصد رشد داشته و میانگین تولیدات سالیانه آن نسبت به دهه قبل ۵۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

اتابک افزود: سهم صنعت فولاد از تولید ناخالص داخلی ۹۵ هزار میلیارد دلاری جهان حدود ۲.۱ درصد است؛  بنابراین می‌توان آن را از شاخص‌های توسعه یافتگی دانست.  صنعت فولاد ایران یکی از پر شتاب‌ترین توسعه‌ها را در جهان داشته که با مشارکت دولت و مدیران وقت بوده است.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی ضمن اشاره به اینکه از ۴۸ میلیارد دلار صادرات کشور در سال گذشته، ۱۳ درصد سهم فولاد بوده است.  در سال ۱۳۸۹، قریب به ٩ میلیارد دلار واردات فولاد داشته‌ایم که امروز این عدد به صادرات تبدیل شده است.

وی در ادامه مشکل در صنعت برق را از جمله بزرگترین مشکلات صنعت فولاد دانسته و گفت: متأسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری یا حداقل سرمایه‌گذاری کم، در این زمینه، رشد سالیانه برق که پیش‌تر ۹ درصد بوده اکنون به دو درصد کاهش یافته و در حقیقت این رشد حجم تقاضا، بی‌پاسخ مانده است. زمانیکه برق صنایع قطع و تولید کاهشی می‌شود، تبعات تورمی آن در سفره مردم مشاهده خواهد شد بنابراین نباید برق کولر گازی را به برق کوره ترجیح داد.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان،  ضمن تاکید بر اینکه افزایش هزینه‌ها، مانع توسعه خواهد شد، تصریح کرد: قطعی برق و افزایش بها در سال گذشته باعث افزایش هزینه تولید برای فولادسازان شد. هزینه‌های حمل‌ونقل به طور رسمی ۳۰ تا ۴۲ درصد اما در واقعیت حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است. همچنین افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد نیروی انسانی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هزینه قابل توجهی بر دوش فولادسازان گذاشته است. افزایش هزینه‌ها و به‌ویژه قطعی‌های برق سبب شد علیرغم اینکه تولید فولاد طی یک دهه اخیر افزایشی باشد، سال گذشته کاهش تولید را رقم بزند.