فعالیت معدن کامو تا صدور رای شورای معادن استان متوقف شد
فعالیت معدن کامو تا صدور رای شورای معادن استان متوقف شد
اهالی شهرهای کامو و جوشقان قالی، پیرامون معدن کامو واقع در ارتفاعات قله گرگش در منطقه کاشان، اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند و معتقدند فعالیت استخراجی در این معدن موجب آلودگی زیست بوم و تغییر کیفیت آب چشمه آن منطقه شده، فرماندار کاشان آخرین وضعیت فعالیت این معدن را تشریح کرد.

به گزارش کانی مگ،بیش از یک سال است مردم منطقه کم از توابع شهرستان کاشان، به دلیل فعالیت معدن کامو در این منطقه اعتراض‌هایی را به مسؤولان ذی‌ربط داشته‌اند؛ مبنی بر اینکه فعالیت معدن مذکور، آب چمشه‌ای که برای کشاورزی و شرب مردم منطقه است را تحت تأثیر قرار داده است.

چندی پیش بود که در اقدامی خودجوش، مردم این منطقه با بستن جاده منتهی به معدن، از فعالیت معدن جلوگیری کردند تا مسؤولان برای حل این مشکل راه چاره‌ای بیندیشند؛ پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان داد بیش از یک سال است که این موضوع در بین مسؤولان مطرح بوده و نظر نهایی به گزارش تیم کارشناسی و مشاور آب منطقه‌ای منوط شده و این گزارش نیز قرار بود در پایان اسفندماه ارائه شود که با تأخیر چندماه روبرو بوده است.

با پیگیری‌های صورت گرفته بعدی خبرنگار فارس و همچنین اطلاع از برگزاری جلسه بین مسؤولان شهرستان و منطقه و نماینده‌های مردم و کشاورزان آن منطقه، جزئیات تصمیمات اخذ شده را از سرپرست فرمانداری کاشان جویا شدیم.

باید منتظر رأی شورای عالی معادن استان باشیم

محمد شریف زارعی سرپرست فرمانداری ویژه کاشان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان، در ارتباط با آخرین وضعیت رسیدگی به وضعیت معدن کامو اظهار داشت: در خصوص معدن سنگ آهن کامو جلسه‌ای با حضور مدیران سمت، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای استان و شهرستان، نمایندگان مردم، شورای شهر کامو و جوشقان، امام جمعه جوشقان، بنده و مدیران فرمانداری در بخشداری قمصر برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه همه طرفین موضوعات خودشان را مطرح و مستنداتشان را ارائه کردند و در نهایت مصوب شد مستندات تهیه شده به اضافه نظرات مردم به شورای عالی معادن استان ارسال و آنجا درباره این معدن تصمیم‌گیری انجام شود.

زارعی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم خودمان تصمیم‌گیری کنیم لذا موضوع را شفاف و بر اساس نظر و مصالح مردم، نظر کارشناس آب منطقه‌ای و مستنداتی که وجود دارد به شورای معادن استان ارسال کردیم و آن‌ها نظر نهایی را صادر خواهند کرد.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان توضیح داد: مردم از اینکه بحث کشاورزی‌شان تحت شعاع قرار می‌گیرد و چشمه آب نیز دچار مشکل می‌شود، معترض و نگران بودند؛ در حال حاضر کارشناس آب منطقه‌ای گفته که یک شرکت دانش‌بنیان آمده و بررسی کرده و نظرات را ارائه داده است؛ این نظرات به همراه نظرات مردم، محیط زیست و سایر دستگاه‌ها برای شورای عالی معادن ارسال و در آنجا مطرح شده و رأی نهایی درباره فعالیت معدن را آن شورا صادر خواهد کرد.

وی با اشاره به نگرانی مردم از تأثیر منفی فعالیت معدن روی آب کشاورزی گفت: قرار هست شورای معادن استان ظرف مدت یک ماه پاسخ بدهد و تا زمان صدور رأی، فعالیت معدن متوقف خواهد بود و تنها بارگیری دپوی استخراج‌هایی که قبلا صورت گرفته با نظارت مردم انجام خواهد شد؛ به این صورت که مردم یک نماینده در معدن  خواهند داشت که اگر استخراج یا اکتشافی در معدن انجام شد، گزارش کنند که ما برخورد کنیم.