ریورس‌ پیچ صنعت معدن؛ رویدادی برای نوآوران معدنی
ریورس‌ پیچ صنعت معدن؛ رویدادی برای نوآوران معدنی
مدیرعامل شتابدهنده کانی بوم، در حاشیه رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت معدن در اینوتکس 2022، گفت: رویداد ریورس پیچ صنعت معدن، زمینه‌ساز اشتراک‌گذاری توانمندی‌های نوآوران صنعت معدن با شرکت‌های معدنی است.

اردلان علیشاهی، مدیرعامل سازندگاه کسب و کارهای نوآورانه کانی بوم در حاشیه رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت معدن در اینوتکس ۲۰۲۲، به خبرنگار کانی مگ، گفت: توسعه و توانمندسازی واحدهای صنعتی از طریق فناوری‌های نوین، ضرورتی برای افزایش بهره‌وری و ایجاد رقابت‌پذیری در عرصه‌های بین‌المللی است که امروزه این الزام بیش‌از‌پیش در صنعت معدن به چشم می‌خورد.

وی افزود: رفع بسیاری از مسائل و چالش‌های بخش معدن کشور، از اکتشاف تا فرآوری مواد معدنی، در گرو حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از راهکارهای فناورانه است.

علیشاهی در ادامه عنوان کرد: طرح‌های نوآورانه و تلاش نخبگان زمانی به ثمر می‌نشیند که شرکت‌های معدنی متقاضی محصولات دانش‌بنیان باشند و با اعتماد به توانمندی جوانان و کارآفرینان، نیازهای خود را به اشتراک بگذارند و برای استفاده از محصولات فناورانه عزم جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه، سازندگاه کسب و کارهای نوآورانه کانی بوم، شتابدهنده تخصصی معدن و صنایع معدنی است که با هدف توسعه و ترویج نوآوری، ایجاد زیرساخت‌های فناورانه و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در بخش معدن و صنایع معدنی شکل گرفته است، اظهار داشت: تمرکز فعالیت این شتابدهنده بر تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی و هوشمندسازی معادن است و با حمایت نقدی و غیرنقدی از تیم‌های استارت‌آپی، شامل تامین سرمایه موردنیاز، ارائه خدمات آموزشی و منتورینگ، هم‌رسانی و کمک به توسعه بازار محصولات و خدمات نوآورانه، زیرساخت‌های لازم برای توسعه دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان معدنی را فراهم می‌کند.

علیشاهی با تاکید بر جایگاه ویژه و مهم نوآوری در صنعت معدن‌، تصریح کرد: به صراحت می‌توان گفت، نوآوری بال پرواز صنعت و تولید است. در عصر حاضر با توجه به اهمیت و نقشی که نوآوری در بهبود تولید بر عهده دارد، مفاهیمی مانند مدیریت نوآوری مطرح می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: نوآوری نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه صنایع و معادن بر عهده دارد. جهان از انقلاب صنعتی چهارم عبور کرده و وارد موج پنجم صنعت شده است. صنعت معدن کشور می‌تواند با بهره‌گیری از جدیدترین فعالیت‌ها و دستاوردهای نوآوران معدنی از تحولات جهانی عقب نماند.

مدیرعامل سازندگاه کسب و کارهای نوآورانه کانی بوم با بیان اینکه معادن پیشرفته دنیا مسیر توسعه‌ای خود را بر پایه نوآوری، فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های روز قرار داده‌اند، گفت: کاهش ضایعات و باطله‌های حاصل از استخراج و فرآوری مواد معدنی از طریق  تعریف کاربردهای جدید و استفاده از شیوه‌های نوین استحصال مواد معدنی با بهره‌وری بالا که ضمن کاهش آسیب‌های زیست محیطی ناشی از دپو این باطله‌ها، می‌تواند ارزش افزوده بیشتری را نیز ایجاد کند.

علیشاهی بیان کرد: با توسعه فناورانه فعالیت‌های اکتشافی و افزایش کارایی تولید معادن و صنایع معدنی، می‌توان مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع کشور را که امروزه به‌صورت واردات تأمین می‌شود، به‌صورت پایدار و مطمئن تأمین کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در بخش معدن  اعم از اکتشاف، استخراج و فرآوری، ضمن توسعه فعالیت معادن کنونی و نیز فعالیت دوباره معادن متروکه و غیرفعال و نیز اکتشاف و بهره‌برداری از معادن جدید که عمدتاً در مناطق دورافتاده کشور قرار دارند، ظرفیت‌های اشتغال زیادی ایجاد خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: به عنوان شتابدهنده تخصصی این بخش برای تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی و هوشمندسازی معادن از تیم‌های استارت‌آپی حمایت می‌کنیم و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های دانش‌بنیان معدنی رو در حد توان فراهم خواهیم کرد.