جذب توریست معدنی در طبس و فردوس نزدیک به صفر است
جذب توریست معدنی در طبس و فردوس نزدیک به صفر است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است، باتوجه به ظرفیت بالای معادن در فردوس و طبس از نظر گردشگری، سهم این شهرها از گردشگران معدنی نزدیک به صفر است.

مجید نصیرایی،نماینده طبس و فردوس در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: ظرفیت فوق‌العاده خوبی به لحاظ معدنی در ایران وجود دارد که اگر درست دیده شود، می‌توان به کمک آن، عدم‌وابستگی به نفت که سال‌هاست به عنوان شعار مطرح است را به واقعیت تبدیل کرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت معدن، یعنی تامین ارز، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی، اما خروجی کار تا اینجا به ما نشان می‌دهد که آن‌طور که باید و شاید از این موهبت الهی بهره نبردیم که دلیلش، عدم‌برنامه‌ریزی منسجم بوده است. به عبارتی اساساً این رویکرد نبوده که برویم از معدن به بهترین شکل استفاده کنیم. سیاست‌ها در این حوزه مخصوصاً در بخش فرآوری مواد معدنی، توام با مشکلات جدی بوده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: ضرورت دارد که در دولت جدید، نگاه به ظرفیت معادن، متفاوت‌تر از همیشه باشد. باید برنامه‌های دقیق نوشت و سیاست‌های اصولی را وضع کرد. باید این موضوع، دغدغه مسئولان باشد. باید بخش قابل ملاحظه‌ای از توسعه اقتصادی و تامین ارز کشور از طریق معدن به سرانجام برسد.

نصیرایی در پاسخ به اینکه آیا دولت و معدن‌داران تاکنون به خوبی به وظایف اجتماعی خود عمل کردند؟ گفت: کارهایی صورت گرفته است، اما تا شرایط آرمانی خیلی فاصله است. این وظایف باید خود را در تامین زیرساخت‌هایی مثل برق، آب، بهداشت، درمان، آموزش، حوزه‌های فرهنگی و ورزشی و… نشان می‌داد، اما فعلاً عدالت آن‌طور که شایسته می‌دانیم به وقوع نپیوسته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معادن ما ظرفیت جذب توریست دارند، اما این موضوع مورد غفلت واقع شده است. این کار باید با تعامل وزارتخانه‌های صمت و گردشگری باشد و امیدوارم در آینده شاهد آن باشیم. متاسفانه در شهرستان‌های طبس و فردوس که معادن زیادی وجود دارد، حضور توریست معدنی نزدیک به صفر بوده است. توریست اگر بیاید از معادن دیدن کند، حتماً بخش‌های جذاب شهر را هم می‌بیند و احتمالاً خریدهایی هم خواهد داشت. حیف است که از این امکان، بیشتر از این غفلت شود.