ستاری: قانون جهش تولید، نقشه راه فناوری کشور است
ستاری: قانون جهش تولید، نقشه راه فناوری کشور است
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به در دست بررسی بودن طرح جهش تولید دانش بنیان گفت: در صورت تایید، این قانون نقشه راه ۱۰ تا ۱۵ ساله فناوری کشور است.

به گزارش کانی مگ،سورنا ستاری عصر سه شنبه در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه اینوتکس۲۰۲۲ در پارک فناوری پردیس در جمع خبرنگاران افزود: امسال برنامه های متنوعی با همه بازیگران اصلی اقتصاد، برای تحقق اقتصاد دانش بنیان در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه تقریبا هر هفته یک مصوبه در دولت با یکی از وزارتخانه های مطرح اقتصادی داریم، گفت: واقعیت این است که حرکت دانش بنیانی و استفاده از فناوری ها به سمت بازیگران اصلی اقتصاد کلان کشور از جمله وزارتخانه های کشاورز ی،نیرو، نفت،اقتصاد و ارتباطات  که نقش اصلی در اقتصاد کلان کشور دارند، در حال طی شدن است و در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امسال برنامه متنوعی برای آنها در نظر گرفته ایم.

ستاری ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ما، در خصوص پیشران ها است، صنایع بزرگ، پیشران های اقتصادی محسوب می شوند، در این خصوص صنایع بزرگ معدنی، وقتی شرکت های نوپا و متوسط  به سمت نوآوری حرکت می کنند باید حجم بازار بسیار زیادی برای آنها مهیا کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: حرکت رو به جلوی دانش بنیانی این دو بخش اصلی یعنی وزارتخانه های اصلی اقتصادی و بخش خصوصی بزرگ، جزو بحث های جدی امسال ما برای توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

وی افزود: امیدواریم با تکیه بر تاکیدات رهبری و رییس جمهوری که در این حوزه داریم و نقش مجلس در توسعه فناوری، به زودی قانون جهش دانش بنیان تصویب شود و این اتفاق بزرگی است.

ستاری گفت: گرچه در این قانون جهش دانش بنیان تمام ایده های خود را پیاده سازی نکردیم ولی اتفاق بزرگی است و نقشه راه فناوری ۱۰ تا ۱۵ سال کشور است.

وی یادآور شد: یکی از بحث های جدی ما امسال اجرایی سازی این قانون است، چون در این قانون جدید بیش از ۱۲ تا ۱۳ آیین نامه وجود دارد و این آیین نامه ها موارد متنوعی دارند و سعی می‌کنیم به سرعت این آیین نامه ها را به تصویب دولت برسانیم.

ستاری گفت: صنایعی مانند مس، به دنبال نوآوری هستند و پیگیری می کنند، مرکز نوآوری تاسیس کردند و ایده را پیاده سازی می کنند که بسیار ارزشمند است اما بطور قطع از شرکتهای معدنی انتظار بالایی داریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: خام فروشی، آب، انرژی، عناصر نادر و خاکی بزرگترین اشتباه است، باید زنجیره های تولید در فولاد مس در سایر عناصر اتفاق بیافتد.

وی گفت: باید تکنولوژی به این صنایع تزریق شود.