نوآوری اصل اساسی توسعه صنایع معدنی کشور است
نوآوری اصل اساسی توسعه صنایع معدنی کشور است
رویداد ریورس‌ پیچ صنعت معدن در اولین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ به‌همت شتابدهنده کانی بوم و به‌منظور بررسی هرچه بیشتر نیازهای فناورانه صنعت معدن و ارائه راهکاری متناسب از سوی فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه برگزار شد.

به گزارش کانی مگ،شرکت‌ ملی مس ایران، شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی و معاونت معدنی وزارت صمت، در این رویداد مهم‌ترین چالش‌های حوزه فعالیت خود و نیازهای فناورانه صنعت معدن را اعلام کردند و شرکت‌های دانش‌ بنیان با بسترهای ممکن برای عرضه محصولات و خدمات فناورانه خود آشنا شدند.

از سوی دیگر فناوران حوزه صنعت در این رویداد پس از صحبت‌های فعالان معدنی راهکارهای خود را برای ارتقاء تکنولوژی و فناوری در صنعت معدن ارائه کردند. مهمترین هدف از این رویداد هم‌رسانی میان فناوران و شرکت‌های معدنی بود.

مهندس بهروز رحمتی، معاون توسعه اکتشاف شرکت ملی مس ایران در ادامه ریورس پیچ صنعت معدن با تاکید بر اهمیت نوآوری در معدن و صنایع معدنی، گفت: وجود شتابدهنده‌هایی مانند کانی‌بوم می‌تواند فرصت مناسبی برای رشد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران سومین شرکت بزرگ بورس ایران است، اظهار داشت: این شرکت با ارزش بازار بیش از ۱۲ میلیارد دلار حدود یک و هفتم دهم میلیارد دلار از ارز کشور را در سال ۱۴۰۰ تامین کرده است. همین موضوع اشاره به بزرگی و اهمیت جایگاه شرکت‌های بزرگ معدنی دارد.

وی ادامه داد: کشورمان روی بزرگترین کمربندهای مس قرار دارد. بررسی‌های نشان می‌دهند ذخایر مس پاسخگوی نیاز کشور تا ۱۵۰ سال آینده هستند، درحالی‌که برخی منابع معدنی عمری نزدیک به کمتر از ۲۰ سال دارند. در نتیجه می‌توان با تمرکز بر روی نوآوری در صنعت مس، سهم بازار آن را در سطح جهانی بالا برد.

رحمتی عنوان کرد: شرکت ملی مس به عنوان سومین شرکت بزرگ بورس ایران در زمینه اکتشاف نیاز به نوآوری و بهره‌گیری از روش‌های نوین، فناوری‌های جدید و دانش شرکت‌های دانش‌ بنیان دارد.

وی با اشاره به  برنامه‌ریزی ۶۴ طرح به ارزش ۱۳ میلیارد دلار در صنعت مس، تصریح کرد: نوآوری اصل اساسی صنعت معدن و قرارگرفتن آن در مسیر رشد و توسعه است. رشد صنایع معدنی می‌تواند زمینه تحول اقتصادی را فراهم کند.