عدم‌ارائه خدمات اجتماعی مناسب توسط معدن‌داران نارضایتی به بار آورده است
عدم‌ارائه خدمات اجتماعی مناسب توسط معدن‌داران نارضایتی به بار آورده است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است،سطح خدمات اجتماعی که معدن‌داران در مناطق معدنی ارایه می‌کنند، مناسب آنها نبوده و یک نارضایی در میان بومیان منطقه معدنی به وجود آورده است.

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: استان فارس، یکی از استان‌های معدنی کشور است. از این‌رو، مردم مناطق، انتظار دستاوردهایی به واسطه این ظرفیت‌های بزرگ دارند.

وی افزود: طبق قانون، معدن‌داران باید به مسئولیت و ارائه خدمات اجتماعی به مردم مناطق معدنی بپردازند که متاسفانه این اتفاق آن‌طور که شایسته است، صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: بنده در بازدیدهای میدانی که داشتم، به عینه دیدم که خیلی خبری از ارائه خدمات اجتماعی معدن‌داران به مردم مناطق نیست. اینکه معدن‌دار به دنبال بهره‌برداری و سود حداکثری باشد را نفی نمی‌کنیم، اما نباید مردم مناطق معدنی با چالش‌های محیط زیستی روبرو شوند و در ادامه حق خود را هم نگیرند؛ بی‌تردید، ادامه این روند، نارضایتی اجتماعی که به وجود آمده را بیشتر هم خواهد کرد.

رشیدی‌کوچی اظهار داشت: به شخصه از روسای صمت شهرستان‌های خود خواستم که نسبت به دریافت حق و حقوق مردم مناطق معدنی کوشا باشند و هر پیگیری که لازم بود را تا به سرانجام رساندن کار انجام دهند و در این راستا، بنده هم به عنوان نماینده مردم، هم ناظر و هم پیگیر هستم، زیرا این موضوع حق طبیعی مردم است.

نماینده مرودشت در ادامه بیان کرد: اینکه باید حق مردم مناطق معدنی گرفته شود، تنها به استان فارس برنمی‌گردد. این چالش در همه جا هست و امیدوارم وزارت صمت به عنوان متولی این امر، کاری کند که رضایت عمومی ایجاد شود. ما معادن زیاد و متنوعی داریم و کار در این حوزه‌ها تا دهه‌ها ادامه دارد، پس باید یک بار به طور ریشه‌ای، چالش‌هایش را حل کرد.

وی در پاسخ به اینکه چطور می‌توان از ظرفیت ژئوتوریسم و موزه‌های معدنی بهره برد؟ گفت: هم موضوع ژئوتوریسم و هم موضوع راه‌اندازی و احیای موزه‌های معدنی یک مطالبه است، اما مشکلات اولویت‌دار حوزه معدن باعث شده این‌دست موضوعات، جدی پیگیری نشود. کار بر روی موضوع ژئوتوریسم، هم جذاب و هم ارزآور است. امیدوارم وزارت صمت، در دولت سیزدهم با برنامه‌ای مدون، ابتدا مشکلات اصلی حوزه معدن را حل کند و سپس، به ایده‌آل‌هایی مثل ژئوتوریسم و موزه‌های معدنی بپردازد.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.