صنعت معدن کشورمان نسبت به دنیا عقب مانده است
صنعت معدن کشورمان نسبت به دنیا عقب مانده است
معاونت پیشین امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، براین باور است: مسئولین به جای اینکه به توسعه معادن کمک کنند،در زمان بازدید از معادن مسائلی را مطرح می‌کنند که خلاف قانون معادن است.

داریوش اسماعیلی، معاون پیشین امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت،در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه صنعت معدن و حل مشکلات و چالش‌های این صنعت گفت: باتوجه به اینکه بیشتر فعالان و اعضاء شرکت‌های دانش بنیان جوانان تحصیل کرده دانشگاهی هستند، کما اینکه در حال حاضر هم در بعضی از قسمت‌های معدن ورود کرده‌اند، اگر به آنها بها داده شود، می‌توانند صنعت معدن را از روش‌های معدنکاری سنتی مطلق دور کنند.

وی افزود: اعضای شرکت‌های دانش بنیان قطعا همگی از جوانان دانشگاهی کشور هستند که علاوه بر تخصص به حوزه کاری خود علاقه دارند.دولت و مدیران معدنی و شرکت‌های بزرگ باید به این افراد و شرکت‌ها بها بدهند و آنها را حمایت کنند. سرمایه در اختیار آنها قرار دهند که اگر این کارها اتفاق بیفتد شرکت‌های دانش بنیان نقش ارزنده‌ای در استحصال مواد معدنی دارند.

وی با اشاره به چالش‌های حوزه معدن در کشورمان، گفت: به نظر من،مزاحمت‌هایی که سایر ارگان‌ها و معارضین محلی برای بخش معدن به وجود می‌آورند، یکی از مهمترین چالش‌ها و مشکلات معدن‌داران است.

معاون پیشین امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، ادامه داد: متاسفانه مسئولین هم به جای اینکه به بخش معدن کمک کنند. در زمان بازدید از معادن مسائلی را مطرح می‌کنند که خلاف قانون معادن است.برای مثال،می‌گویند بخشی از درآمد معادن را باید به بومی‌ها بدهید و برای همین آنها بیشتر برای معدن‌کاران مزاحمت ایجاد می‌کنند.

اسماعیلی در ادامه عنوان کرد: حدود ۳۷ سال در بخش معدن فعالیت کرده‌ام. همیشه به افراد بومی معادن و معارضین محلی گفته‌ام اجازه بدهید سرمایه گذار بیاید و کارش را شروع کند و اول خودش یک ریال درآمد داشته باشد و مطمئن باشید ریال دوم را به شما کمک می‌کند. کما اینکه در کل کشور معدن‌کاران محدوده‌های مناطق معدنی را آباد کرده‌اند.

به گفته وی، در منطقه خاف معدن بزرگ سنگان راه افتاده و باعث آبادی منطقه شد. همچنین در منطقه شهربابک خاتون آباد نیز راه‌اندازی معدن منجر به توسعه اقتصادی شده است. معادن برای مناطق معدنی و محدوده‌های جغرافیایی آن آبادانی به ارمغان آورده‌اند. حتی در دورترین نقطه کشور در دره قاسم لو استان کردستان راه‌اندازی معدن برای ۴۰۰ خانوار اشتغالزایی ایجاد کرد.

معاون پیشین امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، اذعان کرد: معدن هرجا باشد آبادانی به بار می‌آورد. در حال حاضر معادن در سیستان و بلوچستان نقش اساسی در توسعه این استان دارند امید است در آینده استان سیستان و بلوچستان قطب معدنی کشور شود.

اسماعیلی در رابطه با اینکه روش‌های قدیمی معدنکاری و دستگاه‌ها و تجهیزات قدیمی منجر به عقب‌ماندگی معادن کشور شده است، اظهار داشت:تجهیرات و دستگاه‌ها در معادن نقش مهمی دارند؛ اما باید گفت که در وهله اول کشورمان در زمینه دستگاه‌ها و تجهیزات توسعه نسبی دارد. بخش عمده‌ای از دستگاه‌های مورد نیاز در معادن را هم خودمان کپی سازی کرده‌ایم و ساخت داخل شده است. حتی بسیاری از ابزارهای صنعتی بزرگی در کشور توسط همین شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای پیشرو ساخته می‌شود. با این حال باید پذیرفت که در روش‌های معدنکاری و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا نسبت به برخی کشورها عقب هستیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ماشین‌آلات معدنی کشورمان فرسوده شده‌اند و باید به این بخش کمک شود تا ناوگان ماشین‌آلات صنعتی و معدنی کشور نوسازی شوند. هرچقدر که نوسازی ماشین‌آلات صنعتی و معدنی با سرعت بیشتری انجام شود به نفع کشور است و در سوخت و استهلاک و به کارگیری نیرو مؤثر خواهد بود.

اسماعیلی اظهار کرد: در حال حاضر بخش معدن نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی و درآمدهای ارزی کشور ایفا می‌کند.به عنوان مثال، اگر همین امروز در کشور معدنی‌ها بگویند ۱ کیلو آهک به هیچ کس نمی‌دهند، می‌دیدید که تمام صنعت کشور می‌خوابید، از صنعت فولاد و مس گرفته تا صنعت سرامیک و ساختمان همه می‌خوابیدند. فلذا همین مواد اولیه معادن هستند که چرخ صنایع کشور را می‌چرخانند.

وی گفت: صنعت معدن دست کمی از نفت و گاز ندارد. معادن هم در کشور فعالیت اساسی دارند. اگر یک روز مصالح ساختمانی که از دل معادن بیرون می‌آیند به پایتخت نیاید، تمامی صنعت ساختمان به خواب می‌رود. معادن نعمت‌های خدادادی هستند که باید برای برداشت بهینه و استفاده درست از آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم. متاسفانه قدر این نعمت الهی را نمی‌دانیم.

وی در پایان با اشاره به وجود قوانین دست پاگیر در حوزه معدن، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هرکسی قوانین خودش را تاکید می کند و بر مبنای قوانین خودش کارش را انجام می‌دهد. به عنوان مثال، طبق قانون معادن یک عرصه محدوده معدن در اختیار بهره‌برداری است و قانون می‌گویند اگر بهره‌بردار می‌خواهد در هر گوشه‌ای از این چهارچوبی که در اختیارش است، فعالیت کند، مختار است. این ماده معدنی که به بهره‌بردار خط می‌دهد کجا اکتشاف و کجا استخراج کند.