هیچ اقدامی برای توسعه ژئوتوریسم معادن صورت نگرفته است
هیچ اقدامی برای توسعه ژئوتوریسم معادن صورت نگرفته است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است،ظرفیت‌های بالای ژئوتوریسم معادن به دلیل بی‌توجهی به این حوزه مغفول مانده است، درحالی‌که می‌تواند عامل خلاصی از وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفتی باشد.

غلامرضا منتظری، نماینده گرگان در خصوص اهمیت صنعت گردشگری به خبرنگار کانی مگ، گفت: حوزه گردشگری یک حوزه بسیار جدی و پول‌ساز است که برخی کشورها از آن، به خوبی استفاده کردند. اگر می‌خواهیم در عمل و نه شعار، از وابستگی به نفت خلاص شویم، راهش ویژه دیدن صنعت گردشگری است؛ آن هم یک صنعت درجه یک.

وی افزود: ما در صنعت گردشگری، تنوع زیادی داریم که اگر می‌خواهیم راه موفقیت را در پیش بگیریم باید همه بخش‌های آن را ویژه ببینیم. یکی از این بخش‌ها، «ژئوتوریسم» است. هرچند، کارکرد اصلی معدن برای پیشبرد اهداف صنعت است، اما این حوزه می‌تواند، در موفقیت صنعت توریست هم تاثیرگذار باشد، به شرطی که بتوانیم روی جاذبه‌های آن کار کنیم.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: باید نگاه‌مان از حالت صنفی خارج و به منافع ملی بیندیشیم. از این‌رو، جا داشت خیلی پیش از این‌ها، به ژئوتوریسم می‌پرداختیم، ولی امروز هم، این کار شدنی است و وزارتخانه‌های صمت و گردشگری باید در این رابطه با تشکیل کمیته‌ای، کار را با خردجمعی هدایت کنند. در هر کاری، اگر نقشه راه نباشد، محکوم به شکست است.

نماینده گرگان اظهار داشت: ما سنگ‌های معدنی ارزشمندی در کشور داریم که از دل آن، محصولات فاخری مثل انگشتر، تولید می‌شود. از طرفی، وقتی توریستی به ایران می‌آید به دنبال خرید سوغات آن منطقه می‌رود. حال فرض کنید اگر بتوانیم ژئوتوریسم را فعال کنیم، در ادامه هم می‌توانیم با معرفی جاذبه‌ها، انگیزه خرید محصولات را برای خارجی‌ها ایجاد کنیم و این یعنی، ارزآوری، معرفی محصولات به مردمان دیگر کشورها، موفقیت در صنعت گردشگری و البته اشتغال‌زایی.

منتظری در پایان خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه ظرفیت بالای معدنی در کشور وجود دارد و می‌توان به ژئوتوریسم به طور جدی فکر کرد، اما تاکنون در این رابطه، کار خاصی صورت نگرفته است. ما باید در کنار موضوع ژئوتوریسم، موزه‌های معدنی خود را هم راه بیندازیم که این هم یک جاذبه است. این بخش خیلی جای کار دارد؛ اگر مسئولان و متولیان امر، اراده داشته باشند.