نقش استارت‌آپ‌های متمرکز بر اقتصاد چرخشی در معدن و صنایع معدنی
نقش استارت‌آپ‌های متمرکز بر اقتصاد چرخشی در معدن و صنایع معدنی
تجزیه و تحلیل ۲۸۲ استارت‌آپ بزرگ جهان در حوزه فناوری نشان می‌دهد، اقتصاد چرخشی تاثیر به‌سزایی در توسعه معادن و فلزات دارد.

کانی مگ-پیش‌روی از منحنی فناوری به معنای تقویت مزیت رقابتی یک صنعت است. به همین دلیل استارت‌آپ‌ها بینش‌های نوآورانه مبتنی بر داده را در مورد اقتصاد چرخشی یا همان اقتصاد دایره‌ای به شرکت‌های معدنی و فلزات ارایه می‌کنند. استارت‌آپ‌های معدنی در چند سال اخیر به دلیل افزایش تقاضا در حوزه مواد معدنی رشد فزاینده‌ای داشته اند. این فعالان عرصه دانش تلاش می‌کنند تا به ارایه جدیدترین راه‌حل‌های نوآوری در معادن و صنایع معدنی را به بهترین شکل نهادینه کنند. بررسی ۲۸۲ استارت‌آپ معدنی فعال در زمینه اقتصاد چرخشی نشان می‌دهد که بازیافت مواد معدنی،زباله‌های معدنی و باطله‌های معدنی می‌تواند تلاش انسان‌ها برای حفظ منابع برای نسل‌های آینده را ممکن سازد.

اقتصاد چرخشی؛ فعالیت معدنی سبز را توسعه می‌دهد

در تمامی دنیا تلاش می‌شود تا بخش عمده‌ای از منابع برای نسل‌های بعدی حفظ شود. به همین دلیل حرکت به سمت استفاده از زباله‌ها، باطله‌ها و فرآوری مجدد مواد غیرقابل استفاده بسیار کاربردی شده است. این موضوع دقیقا همان چیزی است که اقتصاد چرخشی روی آن تاکید دارد. بازیافت مواد در انقلاب صنعتی چهارم به اندازه‌ای اهمیت پیدا کرد که در سال ۲۰۲۱ برترین استارت‌آپ‌ها روی آن تمرکز جدی داشتند.

کم کم تولید محصولات سبز و یا فعالیت و عملیات صنعتی سبز به یک فرهنگ در میان مردم و دولت‌ها تبدل شد. در حال حاضر هم منابع معدنی جهان روز به روز اهمیت پیدا می‌کنند. از سوی دیگر فعالان زیست محیطی بر روی حفظ این منابع برای نسل‌های آینده تاکید دارند. در نتیجه فعالیت‌های معدنی سبز یا همان فعالیت‌هایی که بر روی بازیافت باطله‌ها و زباله‌ها تمرکز دارند، روتق پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر، استارت‌آپ‌ها به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که به شرکت‌های معدنی این امکان را می‌دهد از زباله‌های شهری هم استفاده و بهره‌برداری مجدد کنند.

روزانه تن‌ها زباله در شهرها می‌شود که همگی حاوی مقادیر زیادی فلز به خصوص در ابزارهای الکترونیکی هستند. به عنوان مثال، در بیشتر ابزارهای الکترونیکی مقادیر کمی از فلزات گرانبها مانند طلا، نقره، پالادیوم و پلاتین استفاده می‌شود. راه‌حل‌های نوآورانه فعالیت معدنی سبز این فلزات را بازیابی کرده و آنها را به سمت تولید محصولات دیگر توسط کارخانه‌ها هدایت می‌کنند. این امر باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از استخراج معمولی و کاهش هزینه‌های مواد می‌شود. اینجاست که عملیات معدنی سبز معنا پیدا می‌کند.

بازیابی زباله‌های فلزی شهر به کمک استارت‌آپ‌ها

کشور برزیل، یکی از کشورهایی است که از سال ۲۰۲۰ تمرکز جدی بر روی توسعه معدن و صنایع معدنی داشته است. به همین دلیل رشد سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌های معدنی هم چشمگیر بوده است.

یک استارت‌آپ برزیلی( Green Mining ) راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری را برای استخراج زباله‌های معدنی شهری ارایه می‌دهد. Green Mining از یک الگوریتم اختصاصی برای تعیین مناطقی که بیشترین تولید زباله پس از مصرف را دارند، استفاده می‌کند. فناوری لجستیک معکوس هوشمند این استارت‌آپ، بسته‌بندی‌های پس از مصرف را بازیابی می‌کند و آن را به تولید بازمی‌گرداند. علاوه بر این، از قابلیت ردیابی سرتاسر استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که تمام مواد جمع آوری شده بازیافت می شوند.

بازیافت زباله‌های ناهمگن به کمک اقتصاد چرخشی

زباله‌های معدنی مانند خرده فلزات و یا فلزاتی که در کالاها و محصولات مختلف به کار برده می‌شوند، فقط مختص شهرها نیستند. در شهرک‌های صنعتی و اطراف شهرها که کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی فعالیت می‌کنند، مقادیر قابل توجهی از این زباله‌های فلزی و یا سایر مواد معدنی وجود دارد.

همانطور که می‌دانید،کسب و کارها مقادیر زیادی زباله ناهمگن تولید می‌کنند که شامل انواع مختلفی از فلزات است. در غیاب بازیافت‌کنندگان، این فلزات و مواد معدنی با بقیه فلزات به محل‌های دفن زباله می‌روند. برای رفع این مشکل، استارت‌آپ‌های اقتصاد چرخشی طیفی از راه‌حل‌های بازیافت زباله را ارائه می‌دهند. چنین راه‌حل‌هایی حلقه استفاده بیشتر و بی‌حد و اندازه از مواد را می بندد و از ضایعات فلزی و مواد معدنی، ارزش و یا محصولی تازه تولید می‌کند.

یک استارت‌آپ استرالیایی، بازار آنلاینی برای تسهیل بازیافت زباله ارائه می‌دهد. با ابتکار اقتصاد دایره‌ای یا اقتصاد چرخشی با کسب و کارها ارتباط برقرار می‌کند و تبادل منابع مادی را ممکن می‌سازد. این شرایط به مشاغل اجازه می‌دهد تا هزینه‌های دفع زباله را کاهش دهند و حتی از زباله درآمد کسب کنند و همچنین انتشار کربن کمتری داشته باشند. پلتفرم استارت‌آپ مذکور، میزان زباله‌های منحرف شده از محل‌های دفن زباله و منابع مادی موجود را به تصویر می‌کشد.

بهره‌وری در استخراج معادن با استارت‌آپ‌های اقتصاد چرخشی

هرروز کشورهای سراسر جهان قوانین زیست محیطی سخت‌گیرانه‌تری وضع می‌کنند. علاوه بر این، مصرف کنندگان، از شرکت‌ها انتظار دارند که شیوه‌های پایداری و حمایت از محیط زیست را در فعالیت‌های خود اتخاذ کنند. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها برای جبران ردپای کربن خود به فناوری‌های استخراج فلز به روش‌های جدید روی آورده‌اند. این محلول‌ها فلز را از زباله استخراج می‌کنند و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای موجود در استخراج فلز تازه و لجستیک مرتبط را کاهش می‌دهند.

یک استارت‌آپ فرانسوی، راه‌حل‌های ارزش‌گذاری زباله‌های صنعتی را ارائه می‌دهد. این استارت‌آپ محصولات جانبی و مواد مورد استفاده شامل کاربید سیلیکون، شاموت آلومینا یا اکسید کروم را ارزش‌گذاری می‌کند.

این استارت‌آپ،برای کمک به شرکت‌ها در استخراج فلزات از زباله، از تکنیک‌های مختلف تصفیه مواد مانند آسیاب، الک و مرتب‌سازی مغناطیسی استفاده می‌کند. راه‌حل‌های این استارت‌آپ، ضایعات و محصولات جانبی نسوز و غیر خطرناک را به محصولات با ارزش تبدیل می‌کند.

بازیافت فاضلاب‌ها و استخراج فلزات معدنی

اقتصاد چرخشی به بهره‌برداری از تمامی آثار فعالیت‌های صنعتی و بازگشت آن به چرخه تولید اعتقاد دارد. در اقتصاد چرخشی حتی پس‌آپ‌های معدنی و شهری هم می‌توانند بازیافت شوند. فاضلاب بسیاری از کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و تاسیسات صنعتی حاوی سطوح بالایی از فلزات سنگین است. این فاضلاب‌ها باعث آلودگی خاک و بدنه آبی و همچنین خطر تجمع زیستی فلزات در زنجیره غذایی می‌شود. به همین دلیل است که استارت‌آپ‌ها راه‌حل‌های بازیابی فلزات را توسعه می‌دهند تا فلزات را از جریان‌های فاضلاب فیلتر کنند. چنین راه‌حل‌هایی علاوه بر سودمندی برای محیط زیست، هزینه‌های مواد را برای تولیدکنندگان کاهش می‌دهد.

یک استارت‌آپ در ایالات متحده، راه‌حل‌هایی برای بازیابی فلزات از جریان‌های زباله را ارایه می‌دهد. فناوری جاذب این استارت‌آپ غلظت فلزات سمی و گرانبها را از آب حذف می‌کند. راندمان بالای این فناوری امکان استفاده از آن را برای برداشت فلز فراهم می‌کند. فناوری جاذب این استارت‌آپ نیازهای شیمیایی را به حداقل می‌رساند و عملیات را ساده می‌کند و در عین حال هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

فراهم کردن قابلیت ردیابی زنجیره تامین

مصرف کنندگان در مورد محصولات ساخته شده با مواد بازیافتی آگاهی دارند. در بیشتر کشورهای دنیا مصرف کنندگان برروش‌های تامین مواد اولیه با آسیب کمتر به محیط زیست تاکید دارند. در نتیجه، شرکت‌ها به دنبال راه‌هایی برای تأیید صحت زنجیره تامین خود هستند. راه‌حل‌های ردیابی زنجیره تامین از طریق ظرفیت‌های بلاک چین برای ردیابی مواد و جمع آوری داده‌ها در طول زنجیره تامین در بسیاری از شرکت‌ها استفاده می‌شود. چنین راه‌حل‌هایی، معیارهای پایداری بازیافت و سایر تلاش‌ها را بیشتر می‌کند؛ بنابراین اقتصاد چرخشی را هم ممکن می‌سازند.

یک استارت‌آپ آلمانی، قابلیت ردیابی زنجیره تامین را برای فلزات و معادن ارائه می‌کند. پروتکل‌های آن مبتنی بر بلاک چین، تغییر ناپذیری و شفافیت را در گزارش‌های زنجیره تامین مشخص می‌کند.

این استارت‌آپ، یک پلتفرم منطبق با زنجیره تامین بر روی بلاک چین ساخته است. این پلتفرم به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا شیوه‌های پایدار را نشان دهند و همچنین اطمینان حاصل کنند که مواد با مقررات اتحادیه اروپا مطابقت دارند.

 

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان