معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه اراده‌ای برای معرفی معادن ایران ندارد
معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه اراده‌ای برای معرفی معادن ایران ندارد
نماینده مجلس ضمن انتقاد به شرایط بین‌المللی معادن کشور، به ضعف معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای معرفی معادن تاکید کرد.

سلمان اسحاقی، نماینده قاین و زیرکوه در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: در ایران، ظرفیت بالای معدنی وجود دارد که متاسفانه از این پتانسیل بهره لازم را نبردیم.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین انتقادات من در این باره به معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برمی‌گردد که هیچ راهبرد و چشم‌اندازی برای موضوع حمایت و درآمدزایی از معادن ندارد، به عبارتی، آن‌ها باید اراده‌ای می‌داشتند تا ظرفیت‌های معادن ایران به دنیا معرفی می‌شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: این مشکل در وزارت امور خارجه تنها به این دولت برنمی‌گردد و همیشه این ضعف در دولت نمایان بوده است.

اسحاقی اظهار داشت: وزارتخانه صنعت معان و تجارت در برخی کشورهای دنیا، سامانه‌ای را طراحی کردند که با معرفی ظرفیت‌های کشورهای دیگر، این امکان را به سرمایه‌دار خود می‌دهند که پولش را در کدام کشور و برای چه کاری هزینه کند. اگر سفرای ما، به وظیفه اقتصادی خود عمل می‌کردند، لااقل معادن ایران و دیگر بخش‌های با پتانسیل کشور هم در این لیست‌ها قرار می‌گرفتند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: متاسفانه انگیزه و اراده‌ای در این رابطه در وزارت امور خارجه نیست در حالی که اگر وزارت صمت و وزارت گردشگری برای توسعه ژئوتوریسم بخواهند کاری کنند، ذیل برنامه وزارت امور خارجه تعریف می‌شوند.

وی با اهمیت خواندن ژئوتوریسم و موزه‌های معدنی، افزود: فعالیت در این بخش، کمک به ارزآوری در کشور است. از طرفی، مردم خودمان را هم بیشتر می‌توانیم با این ظرفیت و ثروت ملی آشنا کنیم، ولی کار بسیار ضعیف جلو می‌رود.

نماینده قاین و زیرکوه در پایان خاطرنشان کرد: مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن چه برای ایرانی‌ها و چه برای خارجی‌ها باید شفاف باشد. تا برای این کار مهم، برنامه‌ریزی نشود و اراده‌ها در کنار هم جمع نشوند، خیلی نمی‌توان کار خاصی را صورت داد.