صنعت معدن به تخصص­‌های بین ­‌رشته‌­ای نیاز دارد
صنعت معدن به تخصص­‌های بین ­‌رشته‌­ای نیاز دارد
عضو هئیت علمی مهندسی معدن دانشگاه بیرجند معتقد است،عملیات معدنکاری به صورت سنتی باید به سرعت هرچه‌ سریعتر حذف و به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برود. برای تسریع معدنکاری مدرن باید علاوه بر استفاده از متخصصان حوزه معدن، از سایر تخصص‌­ها در حوزه‌­های برنامه نویسی، IT و الکترونیک هم استفاده شود. تمامی این حلقه‌­ها برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای حوزه معدن به یکدیگر متصل هستند.

هادی فرهادیان، عضو هیأت علمی مهندسی معدن دانشگاه بیرجند، در گفتگو با کانی­‌مگ گفت: خوشبختانه در پنج سال اخیر با تشویق شتابدهنده‌­ها و کمک سرمایه گذاران خصوصی و دولتی، بسیاری از شرکت­‌های فناور و دانش ­بنیان در دانشگاه­‌ها به سمت بومی­‌سازی تکنولوژ‌ی‌های مورد نیاز صنعت معدن رفته‌اند. این شرکت‌ها توانسته‌­اند مطالعات و اقدامات مفید و تاثیرگذار در این زمینه انجام دهند.

وی با بیان اینکه رشد شرکت‌های دانش ­بنیان می‌توانند یاری دهنده رشد اقتصادی معادن باشند اظهار داشت: شرکت‌­های دانش­ بنیان با توجه به شناختی که از موانع و آسیب­‌های ایجاد شده در صنعت دارند، می‌­توانند بازوی محرکی برای توسعه صنعت معدن بر بستر فناوری و روش‌های نوآورانه باشند.

وی ادامه داد: در یک دهه اخیر، کشورمان، با تکیه بر توسعه تکنولوژی و فناوری، توسط شرکت‌­های دانش بنیان معدنی در زمینه­‌های مختلف، پیشرفت­‌های خوبی را به دست آورده و هم ­اکنون نیز مسیر نوآوری در معادن به کمک این شرکت‌ها رو به رشد است.

مسیر رو به رشد هوشمندسازی معادن در کشور 

وی افزود: به عنوان مثال در زمینه فرآوری، استفاده از پردازش تصویر برای تعیین توزیع خردشدگی، و یا بهینه‌­سازی فرآیند فلوتاسیون توسط شرکت‌های دانش بنیان معدنی ممکن شده است.  همچنین در زمینه اکشتاف و استخراج معادن استفاده از دانش روز مانند یادگیری عمیق در تعیین میزان RQD گمانه­‌های حفاری و تعیین مدل اکتشافی دقیق، از رشد خوبی برخورد­ دار بوده و با حضور همین شرکت­‌ها، هوشمند­سازی معادن در حال توسعه است.

فرهادیان با تاکید بر اهمیت نوآوری در معادن و کاربرد تکنولوژی‌های جدیددر این صنعت عنوان کرد: وجود زیرساخت‌های تکنولوژیک منجر به دیجیتالی شدن و هوشمندسازی معادن کشورمان می‌شود.خوشبختانه در دو دهه اخیر، مطالعات و اقدامات ارزشمندی در حوزه شبکه­‌های هوشمند، اینترنت اشیاء و زیرساخت­‌های IT انجام شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دنیای امروز، برای پیشرفت در هر حوزه‌­ای، مخصوصاً حوزه معدن، به ساختار پیچیده زمین و بانک اطاعاتی بسیار گسترده، نیاز است که ضریب ایمنی و سلامت افرد کار بالا برده شو.  ایمنی در معادن و کاهش حوادث معدنی با استفاده از اینترنت اشیا و هوشمندسازی معادن بالا برده می‌­شود.

عضو هیأت علمی مهندسی معدن دانشگاه بیرجند، اضافه کرد:در دنیای امروز عملیات‌های سنتی در حوزه معدنکاری باید جای خود را به روش‌های و تکنولوژی‌های جدید بدهد. این امر نیاز دارد که علاوه بر استفاده از متخصصین در حوزه معدن، از سایر متخصصان در حوزه­‌های برنامه نویسی، IT و الکترونیک هم استفاده شود. تمامی این حلقه‌­ها برای پیشبرد توسعه حوزه معدن به یکدیگر متصل هستند.

وی افزود:به عنوان مثال در حوزه استخراج استفاده از حسگرهای دما و انتشار گاز در حفاری­‌های زیرزمینی معادن زغال سنگ و یا استفاده از حسگرهایی برای کنترل تردد تراک­‌های باربری، حمل و نقل و ایجاد شبکه پروژه‌­ای دقیق بسیار اهمیت دارد.

تکنولوژی‌های روز در زمینه اکتشاف به شناسایی محدوده‌­های ذخیره قطعی منجر شده است

فرهادیان در ادامه عنوان کرد:در حوزه اکتشاف، استفاده از تصاویر پهبادهای اکتشافی و تلفیق آن­ها با تصاویر ماهواره‌­ای و شناخت عارضه­‌های زمین، کمک زیادی به شناسایی محدوده‌­های ذخیره قطعی معادن کرده است.

عضو هیئت علمی مهندسی معدن دانشگاه بیرجند، با برشمردن مهمترین فناوری و تکنولوژی­‌هایی که در جهان برای صنعت معدن استفاده می­‌شوند، بیان داشت:در زمینه حفاری، دو نکته بسیار مهم وجود دارد، کدام مسیر حفاری شود و این حفاری چگونه انجام شود؟

وی ادامه داد: در حوزه اکتشاف بر اساس نمونه‌­گیری­‌ها و اطلاعات حاصل از مورفولوژی و ترانشه­‌ها، حفاری اکتشافی انجام می­‌شود که بر اساس میزان RQD و تعیین درصد عیار حاصل از مغزه­‌ها، مناطق امید بخش و قطعی شناسایی می‌شوند. در این باره، در دنیای امروز، مخصوصاً در معادن استرالیا و برخی از معادن آمریکا، استفاده از اسکنرهای سه بعدی حین عملیات حفاری برای تعیین شاخص­‌های مختلف ژئومکانیکی و اکتشافی روز به روز در حال توسعه است، به طوری که در زمان کوتاهی، نقشه سه بعدی از ذخیره احتمالی با تلفیقی از روش‌­های زمین آماری و شبکه عصبی ترسیم می­‌شود.

وی تأکید کرد: در حوزه استخراج، شناخت مسیر حفاری بسیار اهمیت دارد تا از موارد خطرزا و جبران ناپذیر مانند ایجاد رفتار لهیدگی، رفتار انفجارسنگ و یا جریان ورودی آب به تونل یا فضای زیرزمینی جلوگیری شود. از این رو، بهینه‌­سازی نرخ سرعت TBMها  با استفاده از یادگیری ماشین و یا استفاده از اسکنرهای ۳۶۰ درجه در فضای حفاری و یا حفاری لیزری کارهای شایسته­‌ای در این زمینه صورت گرفته است.

رشد شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران برای حمایت از نوآوران معدنی

فرهادیان افزود: خوشبختانه در پنج سال اخیر با تشویق شتابدهنده‌­ها و کمک سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی، بسیاری از شرکت­‌های فناور و دانش ­بنیان در دانشگاه­‌ها به سمت بومی‌­سازی این تکنولوژی‌ها رفته‌­اند. آنها توانسته­‌اند مطالعات و اقدامات مفید و تاثیرگذاری در این زمینه انجام دهند.

فرهادیان در پاسخ به اینکه چرا با وجود فارغ‌التحصیلان بسیاری که در بهترین تخصص­‌های حفاری کشور پرورش می‌دهیم، هنوز در بخش حفاری ضعیف هستیم، اظهار داشت: فارغ‌التحصیلان به دلیل عدم تجربه لازم برای فعالیت­‌های اجرایی و کار با دستگاه­‌های حفاری مربوطه،نمی‌توانند نیاز حفاری کشور را برطرف کنند. کار با دستگاه­‌های مدرن حفاری به گذراندن دوره تعریف شده‌­اند و توسط شرکت­‌های تولیدی دستگاه و اخذ سرتیفیکیت مربوطه نیاز دارند.

فرهادیان ابراز کرد: نیاز است که با برگزاری دوره­‌های مهارت افزایی فنی و حرفه­‌ای، به عنوان بازویی برای انتقال دانش صنعت در دانشگاه تحرکات خود را بیشتر کند. هر چند که این امر در دهه اخیر در اکثر دانشگاه‌­های کشور رخ داده است.

وی با انتقاد از عدم تعامل مناسب میان سازمان محیط زیست و جامعه­‌ی معدنی، تصریح کرد: در دنیای امروز، یکی از چالش‌­های مهم در حوزه معدن، رعایت الگوهای زیست محیطی است که متأسفانه در کشور ما یکی از حلقه­‌های مفقوده مهم در صنعت معدن و محیط زیست، موضوع بازسازی معادن است. بازفرآوری پسماند و باطله­‌ها و کاهش مصرف آب در فرآیندهای حفاری و فراوری از مهمترین معیارهایی هستند که باید اهمیت ویژه­ای در این زمینه قائل شد.

وی در آخر وی یادآور شد: از این رو لازم هست که با ایجاد یک سیتسم نظارت سازنده و ایجاد استانداردهای دقیق محیط زیستی در این حوزه، در حین استفاده از معادن از محیط زیست نیز محافظت کنیم. استفاده از پهبادهای معدنی و لایه‌­های اطلاعاتی GIS به منظور ایجاد بنگاه اطلاعاتی زمین ­شناسی و معدنی کشور می­‌تواند کمک شایانی در بهبود روند تصمیم­‌گیری، اجرایی و نظارتی در راستای فعالیت‌های زیست محیطی باشد.

  • نویسنده : عاطفه عبدالهی