ژئوتوریسم معادن می‌تواند برای کشور ارزآوری کند
ژئوتوریسم معادن می‌تواند برای کشور ارزآوری کند
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است،می‌توان با برنامه‌ریزی در حوزه ژئوتوریسم معادن ارزآوری برای کشور و توسعه اقتصادی برای مناطق محروم را محقق کرد.

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: موضوع مهمی به نام ژئوپارک‌ها حدود ۱۰ الی ۱۵ سالی است که در ایران مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است. در این حوزه، یک سرزمین براساس همه قابلیت‌هایی که دارد با نگاه جذب توریست، ثبت جهانی می‌شود.

وی افزود: ذیل ژئوپارک‌ها «ژئوتوریسم» هم تعریف می‌شود. از آنجایی که ایران، کشوری با معادن زیاد و متنوع است، خیلی می‌توان روی این موضوع، برنامه‌ریزی کرد که اگر این اتفاق بیفتد، هم می‌توانیم چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دهیم و هم برای ما، ارزآوری به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اخیراً ایران در بحث ژئوپارک‌ها، فعال شده و با تحرکاتی که صورت گرفته، قشم قرار است ثبت جهانی شود. از سوی دیگر، طبس و سبزوار هم جزو گزینه‌های مورد مطالعه و سپس ثبت جهانی هستند که این رویکرد، اتفاقی مبارک است.

عنابستانی اظهار داشت: جذب توریست، یک فعالیتی بزرگ و البته زمان‌بر است. حیف است کشوری مثل ایران با این همه جاذبه که معادن، یکی از آن‌هاست در جذب توریست، ناکام بماند. در این رابطه، وزارت صمت، سازمان زمین‌شناسی و وزارت گردشگری با یک کار تیمی و مدون می‌توانند، شرایطی را ایجاد کنند که کشورمان در دنیا در این زمینه حرف برای گفتن داشته باشد.

وی با اشاره به جاذبه معدن چادرملو، افزود: این معدن یکی از معادن پرجاذبه و دیدنی است. اگر نسبت به موضوع حساس‌تر شویم با  نمونه‌های دیگر هم روبرو خواهیم شد. در شرایطی که اقتصاد ایران با چالش‌هایی مواجه شده است، چرا از ظرفیت جذب توریست در حوزه معادن، بهره نبریم؟

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایلی که باعث شد در این زمینه و اساساً حوزه گردشگری موفق نشویم، نگاه فرهنگی‌مان بود. شاید تصور کردیم نگاه فرهنگی ما با مردم دیگر کشورها خیلی هم‌خوانی ندارد و این موضوع شد ترمز کار. به هر حال امیدوارم، حوزه معادن با تمام ظرفیت‌هایش بیش از پیش دیده شود تا ارزش‌افزوده آن، برای همه مردم ایران حاصل شود.