حوزه معدن در کشور مغفول مانده است
حوزه معدن در کشور مغفول مانده است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است، حوزه معدن در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است باید فعال‌سازی حداکثری معادن در دولت جدید به واقعیت تبدیل شود.

سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار کانی مگ، گفت: اساساً حوزه معدن در کشور مغفول واقع شده است تا جایی که سال گذشته هم، رهبر معظم انقلاب در این باره تذکراتی دادند.

وی افزود: غفلت از اهمیت ظرفیت معادن، در دولت قبل، شدت بیشتری پیدا کرد، اما امیدوارم فعال‌سازی حداکثری معادن در سال جاری به واقعیت تبدیل شود.

نماینده مردم سنقر و کلیائی تصریح کرد: یکی از کارهای مثبت و مهمی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس با همکاری وزارت صمت انجام داد، ابطال مجوزهای کاغذی معادن غیرفعال بود. حال، ضرورت دارد که معادن در سامانه به افرادی واگذار شود که اهلیت دارند، چون کاری بزرگ و درآمدزا است که می‌تواند به اقتصاد و اشتغال کشور، کمک شایانی کند.

حسینی‌کیا اظهار داشت: تسهیل در صادرات، تقویت سرمایه در گردش معدن‌داران و ایجاد بستر فرهنگی برای عدم‌جلوگیری از فعالیت معدن‌داران از جمله اهداف بزرگی است که باید با قاطعیت دنبال شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: فعال‌سازی بخش‌های ژئوتوریسم و موزه‌های معدنی، کاری بااهمیت است که فعلاً در این حوزه، کار عقب است. باید بستری را آماده کرد تا هم، توریست جذب شود و هم، مردم کشور بیش از پیش با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.

وی یادآور شد: دولت و معدن‌داران، وظایف اجتماعی دارند که معمولاً این کارها انجام می‌شود، ولی نه در حد آرمانی. از این‌رو، از دولت و معدن‌داران می‌خواهم همان‌طور که به فکر استخراج معادن و کسب درآمد هستند، به انجام تمام و کمال وظایف اجتماعی خود هم بپردازند، زیرا این انتظارها، مطالبه به حق مردم مناطق معدنی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: ما شعار جایگزینی درآمدهای معدنی به جای درآمدهای نفتی را داده‌ایم، اما در عمل موفق نبودیم. اگر پهنه‌های معدنی آزاد شود و صادرات، روندی آسان‌تر را در پیش بگیرد، در کنار جهت‌دهی تسهیلات بانکی به سمت معادن و البته تسهیل در صدور مجوزها، می‌توان به آینده بهتر اندیشید، مخصوصاً که در این راستا، زیرساخت‌ها هم آماده است.

وی در پایان گفت: در اکثر مواقع، نظارت در حوزه معدن، کمرنگ بوده است و همیشه خواستار نظارت قوی در این رابطه بوده و هستیم. از طرفی، در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تقریباً بررسی‌ها در خصوص اصلاح قانون معادن به اتمام رسیده و تنها جزئیاتی مانده که در حال بحث و بررسی است. این قانون در آینده نزدیک به صحن مجلس خواهد آمد و اگر به تصویب برسد، شک نکنید بسیاری از مشکلات این حوزه مهم حل خواهد شد.