آزادسازی پهنه‌های معدنی بلوکه شده در خراسان شمالی به تعویق افتاد
آزادسازی پهنه‌های معدنی بلوکه شده در خراسان شمالی به تعویق افتاد
کارشناس مسئول نظارت بر معادن سازمان صمت خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که خبر آزادسازی پهنه های معدنی بلوکه شده در این استان در یکی از رسانه ها درج شده است، گفت: آزادسازی پهنه های معدنی بلوکه شده در این استان به تعویق افتاد.

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، مهدی مهدی زاده، اظهار کرد: امروز از سوی سامانه پیغام ارسال شد که آزادسازی این پهنه در استان به تعویق افتاده و تا اطلاع ثانوی باید منتظر اعلام مجدد بمانیم.

وی افزود: بیش از ۱۰ هزار کیلومتر از پهنه های خراسان شمالی ۵ تا ۶ سال است که برای انجام مطالعات اکتشافی از سوی سازمان زمین شناسی بلوکه شد.

مهدی زاده ادامه داد: با آزادسازی این پهنه ها می توان معادن مورد نظر را به سرمایه گذاران واگذار کرد.

وی تاکید کرد: سازمانِ صمتِ استان در آزادسازی پهنه های بلوکه شده هیچ نقشی ندارد و آزادسازی آن از سوی وزارتخانه اعلام می شود.

تعطیلی معدنکاری در خراسان شمالی با بلاتکلیفی پهنه جنوبی استان

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: در حال حاضر کار معدنکاری در پهنه جنوبی استان به علت بلاتکلیفی این پهنه تعطیل شده است.

مهدی سجادی با اشاره به اینکه پهنه جنوبی استان در سال ۹۲ به منظور شناسایی پتانسیل های معدنی بلوکه شد، اظهارکرد: اما قرار بر این بود تا این روند طی یک سال به پایان برسد اما بعد از گذشت ۸ سال کار هنوز در این منطقه به پایان نرسیده و این پهنه همچنان بلوکه است.

وی افزود: بلوکه و بلاتکلیف بودن این پهنه سبب شده تا طی این سال ها نه پروانه اکتشاف، نه گواهی کشف و نه پروانه بهره برداری صادر شود.

سجادی ادامه داد: تامین بودجه برای مطالعات ژئوفیزیک هوایی، تحلیل داده ها و… سبب شده تا مدت بلوکه ماندن این پهنه طولانی تر شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر این امر موجب شده تا بخش خصوصی نیز نتواند وارد کار شود و این معضل توان کار را نیز از سرمایه گذاران خصوصی گرفته است.

این مقام مسئول تاکید کرد: تاکنون در این پهنه ۱۶ منطقه به عنوان مناطق امیدبخش معرفی شده اما نه این مناطق آزاد شده اند و نه مناطق معدنی موجود دیگر در این پهنه.

به گفته وی مساحت این استان ۲۸ هزار کیلومتر است که نیمی از آن در پهنه جنوبی استان قرار دارد که بلوکه شده و نمی توان فعالیت های معدنکاری در آن انجام داد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی از دلال بازی بر سر پروانه های اکتشاف با بلوکه ماندن پهنه های معدنی در این استان خبر داد.

سجادی ادامه داد: قسمت جنوبی استان پتانسیل بهتری به لحاظ معادن دارد از این رو خواستار تعیین تکلیف در این زمینه هستیم.