نگاه صرفِ بهره‌برداری از معادن، مانع موفقیت در بخش ژئوتوریسم شده است
نگاه صرفِ بهره‌برداری از معادن، مانع موفقیت در بخش ژئوتوریسم شده است
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس معتقد است،بیشتر معدن‌کاران به معادن نگاه صرف بهره‌برداری دارند و پس از اتمام عملیات معدن‌کاری سایر قابلیت‌های معادن نادیده گرفته می‌شود.

سمیه رفیعی، نماینده تهران در مجلس یازدهم در خصوص ظرفیت «ژئوتوریسم» به کانی مگ، گفت: ظرفیتی با عنوان «ژئوپارک» وجود دارد که به نوعی «ژئوتوریسم» هم ذیل آن تعریف می‌شود. اگر ما، موضوع را وسیع ببینیم و با برنامه در تحقق اهدافی که در ژئوپارک‌ها داریم، کار را جلو ببریم، حتماً اهداف‌مان در ژئوتوریسم هم محقق خواهد شد.

وی افزود: در ایران، معادنی با ظرفیت خاص و بی‌نظیر داریم که کاملاً قابلیت جذب توریست در آن‌ها دیده می‌شود، اما متاسفانه این بخش، مغفول واقع شده است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: تا زمانی که نگاه به معادن، صرفِ بهره‌برداری و استخراج باشد و تمرکزها روی خام‌فروشی که ارزش افزده خاصی هم ندارد، معطوف شود، موفقیت در موضوعاتی مثل ژئوتوریسم به واقعیت نخواهد رسید.

رفیعی یادآور شد: معدن، یک موهبت الهی و متعلق به همه مردم است. متولیان باید تمام فکر و ذکر خود را روی این موضوع بگذارند که چطور می‌شود از معدن، به بهترین شکل که منطق هم در آن مستتر باشد، استفاده کنند. اینکه معدنی، کشف و سپس بدون توجه به مسائل محیط زیستی، استخراج شود، رشد اقتصادی نیست.

نماینده تهران اظهار داشت: وزارتخانه‌های صمت و گردشگری باید در خصوص رسیدن به اهداف‌مان در ژئوتوریسم، به مجلس برنامه دهند. من شخصاً تاکنون در این باره نه برنامه‌ای دیدم و نه چیزی شنیدم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه بیان کرد: ژئوتوریسم، یک فرصت برای ارزآوری کشور خصوصاً در این شرایط اقتصادی است که ضرورت دارد در جهت تحول اقتصاد کشور، به این موضوع، جدی‌تر نگریست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنا دارم در آینده نزدیک، بازدیدی از سازمان زمین شناسی داشته باشیم. با بررسی‌هایی که داشتم، این سازمان تاکنون فعالیت‌های خوبی داشته است و امیدوارم عوامل آن، به مانند گذشته بتوانند، کار را منطقی جلو ببرند.