موضوع «ژئوتوریسم» در کمیسیون صنایع و معادن مجلس قابل طرح است
موضوع «ژئوتوریسم» در کمیسیون صنایع و معادن مجلس قابل طرح است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معتقد است موضوع ژئوتوریسم معادن می‌تواند در کمیسیون مربوطه به صورت جدی تحلیل و بررسی شود.

عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار کانی مگ، گفت: بحث ژئوتوریسم بسیار جذاب و جدید است. بنده به شخصه همین چند روز پیش با این موضوع آشنا شدم و از این‌رو، علاقه‌مندم این ظرفیت را در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کنم تا دیگر همکاران هم به آن فکر کنند.

وی افزود: ایران، ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارد که یکی از آن‌ها معادن است. کشورمان، به لحاظ تنوع معادن، جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد و از سوی دیگر، ایران را رنگین کمان معادن در خاورمیانه می‌نامند.

نماینده ایرانشهر تصریح کرد: باید ظرفیتی در کشور ایجاد شود که پژوهشگران علمی چه در داخل و چه در خارج از مرزها، برای دانش افزایی در حوزه معدن بتوانند، به سادگی به معادن ایران دسترسی داشته باشند. از طرفی، برخی در داخل هم علاقه‌مند به بازدید از این ظرفیت‌ها هستند که اگر فرصت دیدن این مناطق را داشته باشند، حتماً، هم دلبستگی‌شان به ایران بیشتر و هم، سطح آگاهی‌شان افزایش خواهد یافت.

درخشان اظهار داشت: برای موفقیت در بخش ژئوتوریسم، همه وزارتخانه‌هایی که به لحاظ کاری و شکلی با هم شباهت دارند، باید پای کار بیایند. به طور مثال در این بخش، هم وزارت صمت و هم وزارتخانه‌های گردشگری و امور خارجه، می‌توانند با تعامل و همکاری، یک کار بین‌بخشی خوب را ارائه دهند، اما اگر هر کدام از این دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای عمل کنند، هدف نهایی که ارزآوری و بالا بردن سطح دانش و آگاهی مردم است، رخ نخواهد داد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه بیان کرد: ژئوتوریسم، یک موضوع مغفول مانده است که امیدوارم با طرح چنین بحثی، شاهد تحرکات خوبی در این عرصه باشیم. ما باید موزه‌های معدنی خود را هم راه بیاندازیم تا عموم مردم و حتی توریست‌ها با ظرفیت و پتانسیل کشور، بیش از پیش آشنا شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی این روزهای ایران، سخت و بغرنج است. ما باید در این شرایط، ایده‌ها را به فرصت تبدیل کنیم تا فشار اقتصادی بر کشور و به تبع آن مردم، کمتر شود. ژئوتوریسم یکی از این فرصت‌هاست که امیدوارم در آینده نزدیک، اثرات تلاش‌های مسئولان در این بخش به وضوح دیده شود.