خاموشی‌های تابستان چراغ تولید صنایع معدنی را خاموشی می‌کند
خاموشی‌های تابستان چراغ تولید صنایع معدنی را خاموشی می‌کند
به گفته مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مباركه اصفهان، محدودیت‌های مصرف برق به صورت مستقیم بر صنایع و میزان تولید آن تاثیر خواهد گذاشت.

حمیدرضا خسروانی‌پور مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه اصفهان در گفتگو با کانی مگ، در مورد مشکلات تولید به دلیل کمبود برق در فصول گرم سال، گفت: با توجه به مشکلات و موانع موجود در زمینه تولید در شبکه برقی کشور، محدودیت مصرف برق از طرف وزارت نیرو تاثیر مستقیم بر تولید فولاد خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: در مقطع کنونی به دلیل تحریم‌های ظالمانه بر صنایع و اقتصاد کشور، با افزایش تولید و کار مدوام باید تمام تلاش خود را صرف در مدار بودن دستگاه‌های کارخانه‌ها به خرج دهیم.

خسروانی‌پور با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاهش وابستگی به شبکه ملی برق، گفت: به منظور تامین پایدار انرژی برق، فولاد مبارکه احداث پروژه نیروگاه اختصاصی سیکل ترکیبی را در دستور کار قرار داده است و سال گذشته قرارداد احداث نیروگاه با پیمانکار این پروژه شرکت مپنا، امضا شد.

وی افزود: این نیروگاه شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار است که ظرفیت اسمی آن بالغ بر ۹۰۰ مگاوات در کنار پست برق شهید خرازی احداث خواهد شد و قادر به تولید برق از طریق واحد بخار بدون مصرف سوخت است که بازده کل نیروگاه را به بالای ۵۰ درصد خواهد رساند.

مدیراجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه در پاسخ به مزایای این نیروگاه گفت:‌ مصرف آب این نیروگاه بسیار کمتر است و با استفاده از برج‌های خنک کننده هوایی حدود یک‌هشتم مصرف آب نیروگاه اختصاصی مجتمع با برج خنک کننده‌ی آبی است.

وی افزود: در حال حاضر تامین انرژی برق مورد نیاز فولاد مبارکه از طریق شبکه سراسری برق کشور و نیروگاه‌های داخلی فولاد مبارکه صورت می‌گیرد که امیدواریم با پایان پروژه عظیم نیروگاه سیکل ترکیبی توسط متخصصان داخلی، نیاز برق خود را مرتفع و کمتر از ۲۰۰ مگاوات از برق سراسری استفاده کنیم.

خسروانی‌پور زمان راه اندازی پروژه سیکل ترکیبی را سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و گفت: تمام قسمت‌های پروژه از طراحی تا راه اندازی توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و پیش بینی می‌شود در بهار سال آینده اولین واحد گازی راه اندازی شود.

وی در پایان گفت: فولاد مبارکه حدود ۱۲۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کند که از این مقدار حدود ۲۰۰ مگاوات آن توسط نیروگاه‌های داخلی و حدود ۱۰۰۰ مگاوات از شبکه سراسری برق کشور تامین می‌شود، که با راه اندازی اولین واحد گازی در سال آینده حدود ۲۰۰ مگاوات از مصرف برق شبکه سراسری کسر خواهد شد.

  • نویسنده : علیرضا صرفه‌جو