کارگری معدن تنها نفع کردستان از معادن است
کارگری معدن تنها نفع کردستان از معادن است
نماینده مردم شهرستان قروه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه، خام فروشی و تشکیل زنجیره ارزشی در حوزه معادن باید در کشور پیگیری شود گفت: کردستان بیش از ۵۰۰میلیون تن ذخایر معادن کشور را دارد، اما هیچ نقشی در تولید ثروت ندارد و تنها منفعت وجود معادن در کردستان، کارگری است.

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، پرویز اوسطی امروز سه شنبه،(۱۰خردادماه) در جلسه شورای معادن استان کردستان اظهار کرد: در کردستان منابع طبیعی و ثروت های طبیعی زیادی از جمله معادن وجود دارد اما متأسفانه مردم بهره مندی خاصی از آن ندارند.

وی، خام فروشی و عدم تشکیل زنجیره ارزشی، را از چالش‌های اصلی حوزه معادن ذکر کرد و افزود:  بخش معدن در بهبود اوضاع اقتصادی کشور عقب است.
نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: داستان معادن کشور شبیه داستان آب های زیرزمینی شده است؛ بهره برداری‌های زیاد و خام فروشی در حالی صورت می گیرد که سود آن فقط عاید یک عده خاص می شود.

وی با تأکید بر اینکه، خام فروشی و تشکیل زنجیره ارزشی در حوزه معادن باید در کشور پیگیری شود ادامه داد: کردستان بیش از ۵۰۰میلیون تن ذخایر معادن کشور را دارد، اما هیچ نقشی در تولید ثروت ندارد و تنها منفعت وجود معادن در کردستان، کارگری است.

به گفته اوسطی، کردستان رتبه پنج معادن کشور را را دارد و به طور قطع می بایست که رتبه پنجم صنعت را نیز داشته باشد که این مهم اتفاق نیافتاده است.

نماینده مردم شهرستان قروه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نقش معادن در بهبود ایجاد اشتغال و ثروت در استان عنوان کرد: مردمی کردن اقتصاد و معادن باید در قالب گروه های مردمی اتفاق افتد تا مردم هم از سود این منابع بهره مند شوند.

وی به بحث برداشت غیر مجاز منگنز در دلبران قروه اشاره کرد و افزود: حل این مهم به سرمایه گذار جدید نیاز دارد که باید پیگیری شود، و منافع مردم هم تامین شود.

اوسطی عنوان کرد: مقرر بود که زنحیره فولاد کردستان تا پایان سال ۱۴۰۰به بهره برداری برسد، اما این پروژه متوقف شده است؛ و سرمایه گذاری نیز توقف شده است، لذا باید پهنه در اختیار زنجیره ارزش قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد ‌پوکه معدنی در کردستان وجود دارد که این مهم نیز گرفتار خام فروشی است و هیچ منفعتی برای استان ندارد.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قیمت پوکه معدنی توسط بهره برداران به صورت ننمشخص و غیر قانونی افزایش پیدا کرده که باید پیگیری شود.

وی با تأکید براینکه حجم برداشت معادن شهرستان ها باید شفاف شود عنوان کرد: شفافیت برداشت معادن به تفکیک نوع معادن باید انجام و حقوق های پرداختی نیز مشخص شود.

اوسطی، با انتقاد از اینکه معادن به دستورهای اجتماعی خود عمل نمی ککنن، یادآور شد: پرداخت یک درصدی سود معادن آهن، پیگیری پرونده مالیاتی معادن، آلودگی آب ناشی از معادن، واگذاری  زمین هه در به اهلیت منطقه را از دیگر موارد مهم قابل پیگیری در شورای معدن استان ذکر کرد.