نیازهای فناورانه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مطرح شد
نیازهای فناورانه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مطرح شد
شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در رویداد ملی گام دوم، نیازهای فناورانه خود را برای بهره‌گیری از توانمندی پژوهشگران و فناوران حوزه معدن و صنایع معدنی کشورمان ارائه کرد.

به گزارش کانی مگ، رویداد ملی گام دوم به مناسبت چهل سالگی دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف معرفی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه این دانشگاه و پرداختن به رفع نیازهای فناورانه در بخش‌های مختلف صنعت برگزار می‌شود. در همین راستا، با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و شبکه فن‌بازار ملی ایران و به همت سازندگاه کسب‌وکارهای نوآورانه کانی بوم، ریورس‌پیچ صنعت معدن برگزار شد.

در این ریورس‌پیچ، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به معرفی و ارائه نیازهای فناورانه خود پرداخت تا پژوهشگران و فناوران برای رفع این نیازها، راهکارهای نوآورانه خود را ارائه دهند. در این رویداد چهار نیاز فناورانه با رویکرد استفاده از فناوری اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به منظور هوشمندکردن معادن و همچنین تصفیه آب‌های شور و پساب‌های فراشور در محیط‌های معدنی ارائه شد.

علی پرکره، کارشناس پژوهش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این رویداد گفت: موقعیت‌یابی و سنجش علائم حیاتی کارگران معدن به‌صورت لحظه‌ای و برخط یکی از نیازهای جدی صنعت معدن است. سیستم موقعیت‌یابی کارگران معدن به‌صورت آنلاین در معادن زیرزمینی موجب می‌شود، افراد مشخص و دارای مجوز ورود در محدوده‌های مشخص فعالیت کنند.

وی افزود: با استفاده از سنسورهای تشخیص حیات کارگران اطلاعات سلامتی آنها به‌صورت آنلاین به مرکز مدیریت ارسال می‌شود. همچنین با نصب سنسورهای تشخیص میزان اکسیژن و یا گازهای مضر در فضاهای زیرزمینی چناچه شرایط محیطی به سطح غیرقابل تنفس برسد، توسط زنگ‌های هشداردهنده به کارگر اعلام می‌شود.

پرکره تصریح کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیازمند سامانه هوشمند پایش و مدیریت تهویه و روشنایی در معادن زیرزمینی است. با پیشرفت تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات، این نیاز احساس می‌شود که در معادن کشور با استفاده از فناوری‌های IoT داده‌هایی از داخل معدن به مرکز کنترل ارسال شود تا با جمع‌آوری و پردازش این داده‌ها و تبدیل آن به اطلاعات و دانش، تصمیمات درست در لحظه مناسب اتخاذ شود.

وی در ادامه گفت: این تصمیم‌ها منجر به کاهش هزینه‌های مالی، جانی و همچنین ارتقا و بهبود فرآیند در معادن می‌شود. در همین راستا استفاده از اینترنت اشیا در معادن به منظور طراحی و پیاده‌سازی سیستم کنترل تهویه و سیستم روشنایی هوشمند برای معادن زیرزمینی از اهمیت بسیار برخوردار است. در این زمینه فعالیت‌های پژوهشی در معدن انگوران انجام شده است.

این کارشناس حوزه معدن به عنوان دیگر نیاز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اظهار داشت: نگهداری فیزیکی از معادن با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ای یک نیاز جدی دیگر است. تاکنون برای ارزیابی وضعیت از ساختمان و بدنه معادن از نظر تغییرات فیزیکی از روش‌های قدیمی مانند بررسی حضوری و شواهد و در بهترین حالت با استفاده از اندازه‌گیری‌های ابزار دقیق صورت می‌گرفت.

وی افزود: امروزه این امکان وجود دارد تا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و پردازش این تصاویر با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، پارامترهایی مانند تغییرات فیزیکی و میزان آن و همچنین تشخیص ادامه این روند در نواحی مختلف یک ساختمان یا یک معدن محاسبه و پیش‌بینی شود و تغییر شکل‌های سازه‌ای و زیرساخت‌های صنایع معدنی و پایش بسترهای ناپایدار مشخص شود. در ادامه با توجه به تغییرات نواحی آسیب‌پذیر مقاوم‌سازی شود تا از بروز سوانح در معادن پیشگیری به عمل آید.

پرکره با تاکید بر اینکه شیرین‌سازی و تصفیه آب‌های شور و پساب‌های فراشور با استفاده از انرژی خورشیدی موضوع دیگری است که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌عنوان نیاز فناورانه خود در نظر دارد، عنوان کرد: در مناطق کویری کشور مقدار زیادی شورابه وجود دارد که معادن از مواد معدنی این شورابه‌ها استفاده‌های متعدد می‌کنند. می‌توان پس از استخراج مواد معدنی، شورابه‌های باقی‌‌مانده را به آب شیرین تبدیل و از آن استفاده کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حالت عادی این کار به هزینه‌های بالایی نیاز دارد که مقرون به صرفه نیست. با عنایت به اینکه در مناطق کویری انرژی خورشیدی به وفور در دسترس است، چنانچه فرآیند شیرین‌کردن آب با استفاده از انرژی خورشیدی صورت پذیرد، هزینه‌ها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و می‌توان مشکل کم‌آبی هر منطقه را تا حدودی کنترل کرد.

لازم به ذکر است،شتابدهنده کانی بوم به عنوان کارگزار تخصصی تبادل فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی، این آمادگی را دارد تا با تسهیل ارتباط میان صنعتگران و پژوهشگران، مسیر رفع نیازهای فناورانه واحدهای معدنی و صنعتی را هموار کند. در همین راستا به منظور ارائه راهکارهای فناورانه به نیازهای مطر‌ح‌شده از سوی شرکت‌ تهیه و تولید مواد معدنی ایران، با سازندگاه کسب‌وکارهای نوآورانه کانی بوم در ارتباط باشید.