سوءمدیریت‌ها، فساد در حوزه معدن را به اوج رساند
سوءمدیریت‌ها، فساد در حوزه معدن را به اوج رساند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است، حوزه معدن بیشتر از اینکه با چالش فساد رو به رو باشد، بار سوءمدیریت‌ها را به دوش می‌کشد.

علی رضایی، نماینده کنگاور در مجلس یازدهم در خصوص اهمیت حوزه معدن و ضرورتِ رفع چالش‌های پیش‌رو به خبرنگار کانی مگ، گفت: بیش از چهار سال است که حالِ اقتصاد به طور عجیب و غریبی ناخوش است و دود این موضوع به چشم همه اقشار مردم از جمله کم‌درآمدها رفته است.

وی افزود: وقتی تحریم‌ها علیه ایران شدت پیدا کرد، کمترین کار این بود که از ظرفیت‌های بالای کشور، بیش از پیش بهره می‌بردیم. یکی از این پتانسیل‌ها، حوزه معدن است. واقعاً جای نگرانی دارد که مسئولان در طول دهه‌ها این حوزه را به طور ویژه در دستور کار خود قرار ندادند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سال گذشته، مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارشی را ارائه داد نشان از این داشت که حدود ۵۰ درصد مشکلات حوزه معدن به واسطه کمبود و خلاءهای قانونی، عملکرد دولتی و اساساً نداشتن یک نقشه راه است.

رضایی با اشاره به اینکه بهره نبردن از ظرفیت‌های کشور در دوران جنگ اقتصادی، جفا در حق مردم است، اظهار داشت: وقتی کارِ اقتصاد در دست‌انداز افتاده و به تبع آن، سفره‌های مردم کوچک شده، چرا نباید از موهبت‌های الهی که در ایران وجود دارد و دیگر کشورها، آرزوی آن را دارند، استفاده کنیم؟ در مملکت، کلی نیروی انسانی بیکار داریم و از طرفی، نخبگان هم دوست دارند به ایران خدمت کنند، چرا این‌دست ظرفیت‌ها را مخصوصاً در حوزه معدن، آن‌طور که شایسته است پای کار نیاورده‌اند؟ واقعاً خیلی زود، دیر می‌شود و از این‌رو به همه دولتمردان می‌گویم تا نارضایتی اجتماعی، عمق بیشتری پیدا نکرده است، نقشه راهی که علمی و برآمده از خردجمعی باشد را ارائه دهند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه یادآور شد: به هیچ وجه قابل قبول نیست که در گزارش‌ها آورده شود که سوءمدیریت پررنگ بوده است. بالاخره از کی باید بستری را آماده کرد که جلوی رانت و سوءمدیریت گرفته شود؟ سوءمدیریت‌ها، فساد و رانت‌خواری را در حوزه معدن به اوج رساند که این برای ایران که کشوری اسلامی است، جای تامل دارد. همه می‌دانیم هر کجا پول باشد، فساد هم به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد:معادن ما بسیار پول‌ساز هستند، اما وقتی مردم با مشکلات معیشتی بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند، باید بیش از پیش جلوی سوءاستفاده‌گران و دلالان و افرادی که دنبال امضای طلایی هستند، ایستاد.

نماینده مردم در خانه ملت، تصریح کرد: هنر مدیریت در این است که بگوییم از وقتی ما آمدیم، رانت و فساد، فلان درصد کمتر شد که البته نباید شعاری باشد و همه باید این را حس کنند. اینکه هر مدیری بیاید و فساد به سنوات گذشته ادامه داشته باشد که درجا زدن و وقتِ مردم را گرفتن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از عمده مشکلات کشور پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب، ادامه سیستم پیچیده بوروکراسی و ناهماهنگی بین‌بخشی است. این‌قدر به مدیران تفویض اختیار نکردیم که خیلی از آن‌ها به خاطر اینکه محکوم به فساد نشود، سعی می‌کنند در تصمیمات، بیش از اندازه محتاط عمل کنند که این ضدپیشرفت است.این موضوع در حوزه معدن بسیار پررنگ است.