پیشرفت معدنکاری با توسعه نرم‌افزارها در معادن
پیشرفت معدنکاری با توسعه نرم‌افزارها در معادن
بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا با گسترش نرم افزارها در معادن تلاش می‌کنند سیستم دیجتال‌سازی را در این صنعت تسریع بخشند.

کانی مگ،در تمامی دنیا معدن‌کاری به سختی شهرت دارد؛ اما واقعیت این است که عملیات معدن‌کاری به خصوص استخراج مواد معدنی هرگز بسیار پیچیده نبوده است. حرکت به سمت استفاده از نرم‌افزارها در معادن و دیجیتال‌سازی معادن شرایط را نسبت به گذشته بهتر کرده است.

توجه به توسعه پایدار، مدیریت نیروی کار، محدودیت‌های زنجیره تامین و مشارکت در مباحث اجتماعی، چالش‌های همیشگی صنعت معدن هستند. تمامی معدن‌کاران باید در عملیات معدنکاری مباحث ذکر شده را مورد توجه قرار دهند. در رأس تمامی امور مواردی مانند استاندارد مالی، تدارکات و نگهداری است که بین همه اپراتورها مشترک بوده و در آینده حتی چالش برانگیزتر به نظر می‌رسد.

خوشبختانه، با وجود فناوری‌های جدید، راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه و دیجیتالی برای برنامه‌ریزی منابع سازمانی ارایه شده است. سازمان‌هایی که از فضای ابری استفاده می‌کنند بهره‌وری سازمانی بیشتری را تجربه کرده و اطلاعات مناسب‌تری را در اختیار اپراتور قرار می‌دهند،همچنین نتایج بهتری را در کسب‌وکار خود به دست می‌آورند. بخشی از این اتفاق‌ها با گسترش نرم‌افزارها در معادن ممکن می‌شود.

نرم‌افزارها در معادن تصمیم‌گیری‌ها را بهبود می‌بخشند

رشد فعالیت‌های معدنکاری، با استفاده از نرم افزارها و متناسب کردن آنها با فعالیت‌های اصلی و  رایج در تمام معادن و صنایع معدنی انجام می‌شود. با دیجیتالی کردن فرآیندها، کارایی بیشتر می‌شود، تصمیم گیری بهبود می‌یابد، هزینه‌ها کنترل می‌شوند، درآمدها رشد می‌کنند و کارکنان توانمند می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، اکثر معادن فرآیندهای اصلی معدنکاری را به روشی یکسان انجام می‌دهند. مهم نیست که یک معادن در چه نقطه‌ای از جهان قرار دارد، امور مالی، تدارکات، موجودی و نگهداری مواد معدنی در تمامی معادن روش‌های یکسانی دارد.

در نتیجه باید شیوه‌های بهتری برای پیاده‌سازی یک سیستم برای فعالیت‌های معدنکاری در نظر گرفته شود. در این شیوه‌ها باید تسریع در فرآیندها و توجه به الگوهای مسولانه در معادن در نظر گرفته شود. نرم‌افزارها بهترین گزینه برای مدیریت این موضوع هستند. رشد نرم‌افزارها و حرکت به سمت فضای دیجیتالی در معادن زمان ارزش‌گذاری را تسریع می‌کند. در نتیجه ذی‌نفعان در جریان فعالیت معدنکاری می‌توانند در جریان آنچه که در معادن رخ داده است، باشند. علاوه بر این بستری فراهم می‌شود تا به طور مداوم مدیریت زمان در صنعت معدن بهبود پیدا کند.

نرم‌افزارها در معادن مسیر اکتشاف تا فرآوری را تغییر می‌دهند

فرآیندهای دیجیتال‌سازی و توسعه نرم‌افزارها در معادن به نوعی یک پروتکل ایجاد می‌کند، تا سیستم‌ها در معادن به درستی فعالیت کنند. این فرآیندها می‌توانند از مرحله اکتشاف در معادن تا تجارت مواد معدنی را دربربگیرند. حتی پیش بینی بازارها و شرایط تجارت مواد معدنی و محصولات معدنی تولید شده در کارخانه‌ها با استفاده از فرآیندهای دیجیتالی در معادن ممکن است.

گفته می‌شود، دیجیتال‌سازی معادن راه‌حل ۸۰درصد از مشکلات را فراهم می‌کند. همچنین این امکان را به معدنکاران می‌دهد تا تمرکز خود را بر روی ۲۰درصد باقی مانده بگذارند و راه‌های تازه‌ای برای برون رفت از مشکلات به دست آورند.

بسیاری از شرکت‌های معدنی و معادن بزرگ در جهان برای دیجیتال‌سازی معادن قالب‌هایی را طراحی کرده‌اند که گفته می‌شود، پیاده‌سازی این قالب‌ها بین ۱۲ تا ۱۶هفته طول می‌کشد. البته شرکت‌های فناور به خصوص شرکت‌های ارایه دهنده نرم‌افزارها در این زمینه حضور پررنگی دارند.

به طور کلی کاربرد نرم‌افزارها در معادن، اوایل پس از مطالعه امکان سنجی و  قبل از آغاز هرگونه فعالیت معدنی به کارکنان تمامی بخش‌ها معرفی می‌شوند. ماهیت برخی نرم‌افزارها‌ در معادن به این صورت است که در ابتدا قابلیت‌های مورد نیاز را اجرا می‌کند و با بالغ شدن نرم‌افراز و کمک به بهبود روند عملیات معدنکاری، قابلیت‌های بیشتری به آن اضافه می‌شود. این قابلیت‌ها دقیقا یک پاسخ به نیازهایی است که روش‌های سنتی در معادن نمی‌توانند آن را پوشش دهند.

مزیت‌های استفاده از نرم‌افزارها در معادن

در گام اول پلتفرمی برای مدیریت تمامی بخش‌ها از اکتشاف پهنه‌های بیشتر گرفته تا ترانسفر مواد معدنی طراحی می‌شود.در این جریان داده‌ها نقش بسیار مهمی دارند. به همین دلیل در سال‌های اخیر پای تبلت‌ها به معادن باز شده است. برای مثال، یک سرپرست تعمیر و نگهداری معدن می‌تواند در تمامی محدوده معدن حرکت کند و تاریخچه‌ تمام قطعات و تجهیزات را بنویسد. همین گزارش کمک می‌کند تا داده‌هایی تولید شوند که نشان می‌دهد تجهیزات و قطعات در دسترس هستند یا خیر و یا نیاز به تعمیر و نگهداری دارند یا خیر؟ ظهور جریان دیجیتال‌سازی در معادن وارد کردن داده‌ها به صورت دستی از یادداشت‌های روی کاغذ را کنار گذاشته است.

رویکرد دیجیتالی به حذف خطاهایی که ممکن است در هنگام وارد کردن داده توسط شخص دوم رخ دهد، کمک می کند. این امر باعث می‌شود سرپرست یا مدیر بیشتر به یک حل‌کننده مشکل تبدیل شود، زیرا می‌تواند به کل عملیات نگاه کند و به نرم‌افزار برای سازماندهی داده‌ها اعتماد کند.نرم‌افزارها کمک می‌کنند تا مشکلات بین امور مالی، زنجیره تامین، تعمیر و نگهداری از بین برود.

همچنین،اتوماسیون‌ و یادگیری ماشینی در معادن می‌تواند در زمینه‌های مختلفی کاربرد داشته باشد، یکی از آنها اسکن سریع و دقیق صورت‌حساب‌ها و  حساب‌های پرداختنی و  دریافتی است، سپس به سیستم اجازه می‌دهد تا یک تطابق سه‌طرفه با کالاها یا خدمات دریافت‌شده انجام دهد. این کار کارکنان را برای مدیریت بر اساس تمرکز بر تجزیه و تحلیل داده‌ها به جای ورود داده‌ها کمک می‌کند.به عبارت دیگر فرآیند دیجیتال‌سازی معادن کمک می‌کند تا مدیران به جای تمرکز بر روی مشکلات به دنبال تصمیم‌گیری‌های بهتر و موثرتر باشند.

 

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان