صنایع در انقلاب صنعتی چهارم چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟
صنایع در انقلاب صنعتی چهارم چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟
مدیر گروه تحقیقات میكرو گلس( MICRO GLASS) یک شرکت نوآوری در حوزه صنعت معتقد است که در انقلاب صنعتی چهارم محصولاتی باید تولید شود که نه تنها عملکرد بهتری دارند؛ بلکه آثار سوء زیست محیطی کمتری هم داشته باشند.

کانی مگ-انقلاب صنعتی چهارم، عمر یک دهه خود را پشت سرگذاشته و این روزها صحبت از نصل پنجم صنعت می‌شود. شرایطی که در دوران کرونا بر جهان حاکم شد، تولیدکننده‌ها به خصوص در حوزه صنعت را بر آن داشت که نقش نوآوری را در حیطه فعالیت خود پررنگ‌تر کنند. به همین دلیل گفته می‌شود جهان در حال گذر از انقلاب صنعتی چهارم به انقلاب صنعتی پنجم است. الکساندرو سنگو(Alessandro Sonego) مدیر گروه تحقیقات میکرو گلس( MICRO GLASS) یک شرکت ایتالیایی در حوزه نوآوری در صنایع است. وی متولد ۱۹۷۱، یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه معتبر MIUR، MIT srl و Eprotech srl است. سنگو پس از اخذ مدرک مهندسی الکترونیک، به صورت جدی وارد مطالعه و تحقیق در زمینه کاربردهای امواج الکترومغناطیسی در حوزه صنعت کرده است. به گفته وی دلیل این موضوع هم یافتن راه‌های فنی و پیشرفته؛ اما ساده و موثر برای بهبود عملکرد تولید و در عین حال توجه به آسیب‌های زیست محیطی است. گفتگوی خبرنگار کانی مگ با وی را در ادامه بخوانید.

تعاریف مختلفی از محصولات موج چهارمی می‌شود، به نظر شما در انقلاب صنعتی چهارم بیشتر کیفیت مد نظر قرار می‌گیرد یا کمیت در اولویت است؟

درست است که این روزها از نسل پنجم صنعت صحبت می‌شود، اما جهان هنوز هم دوران انقلاب صنعتی چهارم را به صورت کامل پشت سر نگذاشته است. با این حال در تعریف موج چهارم صنعت باید گفت که این یک روز تازه  و یا دری جدید بر روی فرآیندهای صنعتی جهان است. بسیاری تصور می‌کنند محصولات در انقلاب صنعتی چهارم بسیار پیچیده و دور از ذهن هستند، در حالیکه خاصیت و مزیت اصلی محصولات در انقلاب صنعتی چهارم تغییر روش‌های تولید است. محصول همان محصول است که کمی تغییر یا پیشرفته یافته است؛ اما روش‌های تولید نه تنها بر کمیت بلکه بر کیفیت آن تاثیرگذاشته‌اند. به عبارت دیگر ظهور تکنولوژی‌های جدید و کاربرد فناوری‌های نوین در انقلاب صنعتی چهارم باعث شد تا بیشتر بر روی تغییر روش‌های تولید تمرکز شود وگرنه محصولات تغییر چندانی نکرده‌اند؛ بلکه فناورانه‌تر و تکنولوژیک‌تر شده‌اند.

شرکتی که در آن فعالیت می‌کنم بیشتر بر روی تحقیقات مهندسی و توسعه فرآیندها فعالیت می‌کند. فعالیت‌ها بیشتر در حوزه متخصصانی است که برروی فناوری‌های جدید تمرکز دارند. روش‌های سنتی، فرابنفش، مادون قرمز، ماکروویو و تابش اشعه‌های این چنینی مهم ترین بررسی‌هایی است در این گروه انجام شده است. در گذشته این صنایع را صنعت دگرگونی می‌نامیدند. این تحول توانست تغییرات بزرگی در فرآیندهای صنعتی ایجاد کند. در روش‌هایی که انقلاب صنعتی چهارم آن را به ارمغان آورده است نوآوری حرف اول را می‌زند. در جریان تحقیقات در زمینه نسل چهارم صنعت، به این نتیجه رسیدیم که فلسفه انقلاب صنعتی چهارم، تحقیقاتی است که به تحقق محصولی ماشین محور با ویژگی‌های تازه منجر می‌شود.

در انقلاب صنعتی چهارم روش‌های سنتی از بین می رود، چرا گروه شما بر روی تحلیل روش‌های سنتی  تمرکز دارد؟

انقلاب صنعتی چهارم به معنای دور ریختن تمام روش‌ها نیست. گاهی روش‌های سنتی می‌تواند به عنوان یک پایه اصلی از ماشین کمک بگیرد و منجر به تولید یک محصول کاملا موج چهارمی شود. در روش‌های سنتی آزمایشگاه‌ها محل آزمون و خطا هستند،دانشگاه‌ها و  تکنولوژیست‌ها به دنبال یافتن راه‌های تازه و ارایه تکنولوژی‌های جدید هستند که نمی‌توان این روش را یک روش منسوخ نام گذاشت.در روش‌های سنتی دانش مهندسان با بهره گیری از ماشین‌های تولید به محصول نهایی تبدیل می‌شد؛ اما در انقلاب صنعتی چهارم، دانش محور و پایه اصلی تولید یک محصول است. به این صورت  که یک تحقیق دانشگاهی در یک آزمایشگاه بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شود وتکنولوژیست‌ها با بهره گیری از دانش مهندسی، مزیت‌های ماشینی و دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی تولید محصول نهایی ممکن می‌شود.

در صحبت‌های خود به فرآیندهای جدید در تولید اشاره داشتید، کمی در این باره توضیح دهید؟

خب شرکت ما یک شرکت تحقیقاتی- صنعتی است. یکی از کارهایی که به صورت جدی  بر روی آن تمرکز داریم پلیمریزاسیون فایبر گلاس و فیبر کربن برای هواپیماها است. این پلیمریزاسیون با بهره گیری از آنچه که در طبیعت وجود دارد انجام می شود. گاهی گیاهان به عنوان کاتالیزرو اصلی تولید یک محصول به کار گرفته می‌شوند.با استفاده از آنچه که در طبیعت وجود دارد، محصولی جدید و روشی تازه در سیستم‌های گرمایشی ماشین‌آلات و حتی فرآیندهای صنعتی تولید می‌کنیم. مثلا هواپیما یک محصول است؛ اما برخی ماشین‌ها که تولیدکننده نهایی یک محصول هستند به عنوان یک فرآیند صنعتی به کار گرفته می‌شوند که نیاز به سیستم گرمایشی دارند. حتی سیستم‌هایی برای تمدید عمر مواد غذایی تعبیه می‌شود.سیستم‌های گرمایشی در دنیای جدید کاربردهای تازه‌ای دارند.

شما  سیستم‌های گرمایشی جدیدی برای کاربردهای تازه طراحی می‌کنید. بهترین محصول و یا نتیجه‌ای که از این سیستم‌ها حاصل شده چیست؟

محصولات تولید شده دستگاه‌هایی هستند که با کمک  تکنولوژی می‌توانند با گرمایش سنتی در فرایندهای صنعتی ادغام شده یا جایگزین آن شوند، این کار  با هدف بهبود عملکرد، کاهش مصرف انرژی و زمان پردازش انجام می‌شود. به عبارتی تکنولوژی با این سیستم‌ها ترکیب شده و محصول تازه‌ای را خلق می‌کند. مزایای متعددی در ترکیب تکنولوژی‌ها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از کاهش زمان پردازش، انتخاب در انتقال انرژی، همگنی سه بعدی، قابلیت خشک کردن هر ضخامت، خاموش شدن فوری، کاهش مصرف برق، ایمنی و تاثیرات محیطی کم. در انقلاب‌های صنعتی محصول باید دارای ویژگی‌های تازه و مزیت‌های جدید باشد. شاید در شکل و محتوای آن تغییری ایجاد نشود؛ اما حتما باید ویژگی تازه‌ای را به ویژگی‌های قبلی خود بیفزاید. محصولات در انقلاب صنعتی چهارم بیشتر برپایه دانش‌های ترکیبی هستند. کوره ترکیبی تمام اتوماتیک یکی از دستاوردهای این سیستم‌ها است. در بسیاری از محصولاتی که نیاز به کوره دارند خشک شدن و ترکیب شدن نیاز به زمان دارد، در حالیکه با سیستم‌های جدید می‌توان به صورت تمام اتوماتیک محصولات را در کمترین زمان ترکیب و یا خشک کرد.پلیمریزاسیون رزین بر روی سنگ مرمر و اسلب گرانیتی یکی دیگر از دستاوردهای آن است. شوره سنگ مرمر یکی از معضلاتی است که باعث تخریب آن در  مدت کمی شده و خسارت‌های بسیاری در صنعت ساختمان سازی ایجاد می‌کند  این روش می‌تواند سنگ مرمر را در برابر شوره و تخریب‌های محیطی حفظ کند. انقلاب صنعتی چهارم روش‌هایی را به فرآیند تولید اضافه می‌کند تا در حالیکه هزینه‌ها بسیار کمتر می‌شوند،میزان کیفیت چندین برابر شود.خلق مزیت ویژگی اصلی پروسه تولید در انقلاب صنعتی چهارم است.

 

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان