هشدار فعالان صنعت فولاد نسبت محدودیت‌های اعمالی برق
هشدار فعالان صنعت فولاد نسبت محدودیت‌های اعمالی برق
به دنبال اعمال محدودیت‌ برق مصرفی صنایع که واحدهای تولید فولاد و سیمان در ابتدای لیست این صنایع قرار دارند، برخی واحدهای بزرگ تولیدکننده فولاد نسبت به کاهش شدید تولید با توجه به میزان محدودیت‌های اعمال شده هشدار داده‌اند.

به گزارش کانی مگ،با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و قطعی‌های برق، طبق سنوات گذشته، واحدهای سیمانی و فولادی جزو اولین واحدهایی خواهند بود که با قطعی برق و کاهش مصرف روبرو می‌شوند؛ این محدودیت‌ها به‌منظور تامین برق پایدار و تداوم برق‌رسانی از ۱۵ خرداد  ماه آغاز شده و تا ۱۵ شهریور ماه با هماهنگی وزارت صنعـت معدن و تجارت و براساس مصوبه هیات وزیران اعمال خواهد شد.

جدول میزان مصرف واحدهای فولادی به آن‌ها ابلاغ شده است که براساس تفکیک ماه‌های و هفته‌های هر ماه متفاوت است.

شرکت‌های برق هشدار داده‌اند مطابق مصوبه کاهش مصرف برق صنایع، در صورت عدم رعایت سهیمه‌های ابلاغی توسط مشترکان، علاوه بر افزایش بهای برق تا دوبرابر تعرفه موجود، برای مصرف برق مازاد بر سهیمه تعیین شده، با اعلام قبلی، نسبت به قطعی برق واحد اقدام خواهد شد.

در این رابطه، فولاد خراسان اعلام کرده است: با عنایت به لزوم مدیریت و کاهش بار صنایع در پیک تابستان ۱۴۰۱ و محدودیت سقف مصرف و تأمین برق مشترکان، بنابر میزان و حد مصرف مشترکان شرکت برق منطقه‌ای خراسان که از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران تعیین شده است، فعلا مقرر شده است که در مرداد ماه سال جاری به مدت یک ماه تعطیلات تابستانی داشته و مصرف خود را به حداکثر ۳۰ مگاوات محدود کنیم و در سایر زمان‌ها از ابتدای خرداد ماه تا پایان شهریور ماه مصرف خود را به ۵۰ درصد تقلیل داده و حداکثر تا ۱۲۰ مگاوات محدود شود.

فولاد خراسان درپی اعمال محدودیت‌ها مصرف برق هشدار داده است: با اعمال محدودیت مذکور، توقف کامل تولید ناحیه فولادسازی در مرداد ماه و کاهش ۵۰ درصدی تولید فولادسازی در خرداد، تیر و شهریور ماه سال جاری را در پی خواهد داشت. پیش بینی می‌شود در صورت اعمال این محدودیت، تولید و فروش شمش پیش‌بینی شده برای دوره چهار ماهه مذکور به ترتیب حدود ۶۰ درصد و ۳۰ درصد کاهش داشته باشد. ضمنا با توجه به قابلیت فروش گندله و آهن اسفنجی پیش‌بینی می‌شود اعمال محدودیت مذکور تأثیر با اهمیتی بر تولید ناحیه گندله‌سازی، احیاء مستقیم و واحد نورد نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز در نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس اوراق بهادار، ضمن اشاره بر اعمال محدودیت‌های مصرف برق در بازه زمانی مذکور، پیش‌بینی کرده است:  آثار اعمال محدودیت انرژی‌بر تولید از دست رفته، مقدار ۴۴۰ هزار تن شمش فولادی و به ارزش برآوردی فروش به مبلغ ۶۵ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۸۹۸ ریال پیش‌بینی شده است.

به دنبال بلاغ محدودیت برق فولادی‌ها، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران روز گذشته (۱۷ خرداد ماه) نسبت به این موضوع معترض شده و ضمن تاکید صریح بر اینکه بایستی خاموشی‌ها در همه صنایع و با برنامه کارشناسی اعمال شود، در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار اصلاح محدودیت‌های تامین برق کارخانه‌های فولادی شده است.

همچنین شایان ذکر است که برای واحدهای سیمانی‌ نیز کاهش ۵۰ درصدی مصرف سال گذشته واحدهای سیمانی ابلاغ و اعمال شده است؛ براین اساس واحدهای سیمانی مجاز به مصرف ۵۰ درصد دیماند مصرفی سال گذشته برای تابستان امسال هستند.

در این رابطه سیمانی‌ها نیز نسبت به کاهش این میزان مصرف برق ابراز نگرانی کرده و معتقدند این موضوع سبب خواهد شد که کارخانه‌های سیمان نتوانند تولید خود را ادامه دهند. تولید کلینکر آن‌ها که برای فعالیت کوره نیاز به برق است، متوقف خواهد شد و بدین ترتیب چنانچه برق مورد نیاز برای تولید کلینگر تامین نشود، قطعا تولید متوقف خواهد شد.

سیمانی‌ها اعلام کرده‌اند که تا ۳۰ درصد کاهش مصرف برق را در جهت کمک به تامین پایدار برق‌ می‌توانند مدیریت کنند اما بیش از ۳۰ درصد قطعا تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد.