محدودیت‌های مصرف گاز و برق مانعی  جدی بر سر راه واحدهای فولادی است
محدودیت‌های مصرف گاز و برق مانعی  جدی بر سر راه واحدهای فولادی است
مدیرعامل فولاد خوزستان معتقد است که تامین انرژی برای واحدهای فولادی به یک چالش جدی در زمینه تامین خوراک واحدهای احیاء مستقیم تبدیل شده است.

امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در گفتگو با کانی مگ، در مورد چالش‌های این شرکت در زمینه محدودیت‌های مصرف برق و گاز گفت: محدودیت مصرف گاز و برق به جدی‌ترین مشکل شرکت‌های فولادی تبدیل شده است و این چالش‌، ضررهای زیادی را به شرکت‌ها تحمل کرده است. کمبود گاز هم از منظر سوخت نیروگاه‌ها و تأمین برق واحدهای فولادی و هم از نظر ایجاد چالش در تأمین خوراک واحدهای احیاء مستقیم، به شرکت‌ها آسیب وارد می‌کند.

وی در ادامه افزود: فولاد خوزستان به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ فولاد کشور در سال جاری تولید ۳.۸ میلیون تن فولاد را در برنامه داشت که متأسفانه محدودیت‌های مصرف گاز و برق به مانعی جدی بر سر راه تحقق این برنامه تبدیل شده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه کاهش تولید ۱۳ هزار مگاواتی برق کشور یکی از چالش‌های این شرکت خواهد بود، گفت: در سال گذشته  فولاد خوزستان به منظور پایداری شبکه برق و جلوگیری از خاموشی‌های شهری، از اواسط اردیبهشت‌ تا پایان شهریورماه، با محدودیت‌های برقی مواجه شد. نتیجه این محدودیت‌ها از دست رفتن حدود ۶۰۰ هزار تن تولید به ارزش بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی مصرف برق امسال ۶۶ هزار مگاوات است، که با توجه به ظرفیت تولید ۵۳ هزار مگاواتی، با کسری ۱۳ هزار مگاوات تولید برق مواجه هستیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد خوزستان با تاکید بر اینکه تدوام محدودیت‌های مصرف برق برای صنایع چالش‌های جدی در بر خواهد داشت، گفت: محدودیت‌های برقی فولادسازان از ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است و با توجه به تداوم محدودیت‌ها تا ۱۵ شهریورماه، پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۴۰ هزار تن تولید برنامه‌ریزی شده فولاد خوزستان، معادل ۴۵ روز تولید از دست برود.

وی در ادامه تاکید کرد: این میزان تولید هفت‌هزار میلیارد تومان درآمد فولاد خوزستان را شامل می‌شود. استمرار این شرایط، چرخه تولید صنعت و عرضه به بازار داخلی و صادرات را دچار چالش جدی خواهد کرد.

وی ادامه داد: از میزان مصرف کل برق تولیدی در فصول گرما، سهم مصارف خانگی ۵۱ درصد و صنایع ۱۸ درصد است که از سهم صنایع تنها ده درصد مصرف فولادسازان است.

ابراهیمی در پاسخ به طرح های شرکت برای احداث نیروگاه اختصاصی به منظور رفع محدودیت مصرف برق و تولید پایدار گفت: احداث نیروگاه اختصاصی ۵۲۰ مگاواتی طرح دیگری است که این شرکت فولادی عملیات اجرایی آن را آغاز کرده است و این نیروگاه تا دو سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد. با اجرای این طرح و در مدار قرار گرفتن آن علاوه بر برداشته شدن محدودیت‌های برقی، پایداری تولید تضمین می‌شود.

وی همچنین به کمبود گاز در فصول سرما و محدودیت‌های مصرف آن برای صنایع اشاره کرد و اظهار داشت: گاز از دو منظر برای شرکت‌های زنجیره فولاد، اهمیت دارد. نخست، مصرف گاز به‌عنوان سوخت در نیروگاه‌ها است. کسری گاز و قطعی گاز نیروگاه‌ها باعث کاهش تولید برق کشور می‌شود و در زمستان سال گذشته، به همین دلیل شرکت‌های فولادی با محدودیت مصرف برق روبرو شدند.

ابراهیمی ادامه داد: علاوه بر این، گاز خوراک واحدهای احیاء مستقیم است و کمبود گاز به‌عنوان خوراک در این واحدها باعث کاهش تولید آهن اسفنجی می‌شود. کاهش تولید آهن اسفنجی نیز کاهش تولید فولاد در کشور را درپی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: سال جاری، با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده در مصرف گاز در حوزه تولید آهن اسفنجی، با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود. از هم‌اکنون به‌صورت زودهنگام، محدودیت ۳۰ درصدی مصرف گاز به فولاد خوزستان اعلام شده است.

وی افزود: زمانی گاز یک مزیت رقابتی در کشور بود. امیدوارم در طرح‌های توسعه‌ای که دولت در نظر می‌گیرد، موضوع تامین گاز را به عنوان یک چالش لحاظ کند چرا که اکنون گاز دیگر یک مزیت رقابتی در کشور نیست.

مدیرعامل فولاد خوزستان در پاسخ به راهکار این شرکت برای کاهش تاثیر محدودیت های مصرف برق و گاز بر روند تولید گفت: .یکی از این راه‌کارهای کاهش تاثیر محدودیت های مصرف برق پروژه های احداث نیروگاه های اختصاصی برای تامین برق و حتی در آینده فروش مازاد آن به سیستم عرضه برق سراسری می باشد. راهکار دیگر دپوسازی آهن اسفنجی به‌ صورت بریکت گرم و سرد است تا جریان فولادسازی کمترین آسیب را از محدودیت‌های جاری ببرد.

وی افزود: شرکت‌های فولادی برای کاهش آثار محدودیت‌های مصرف گاز، راه‌کارهای کوتاه‌مدت را در دستور کار دارند. اما این چالش، یک چالش دیرپا است و باید برای آن راه‌کارهای میان‌مدت و طولانی‌مدت اندیشیده شود و با همکاری دولت و شرکت‌ها، برنامه‌های مورد نیاز برای رفع این چالش، اجرایی شود.

ابراهیمی در مورد افزایش قیمت محصولات فولادی به خاطر افزایش قیمت حامل های انرژی و محدودیت های مصرف انرژی در کشور گفت: سال گذشته سهم حامل‌های انرژی از قیمت تمام‌شده در واحدهای فولادسازی ۳ درصد بود که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری این سهم به ۸ درصد رسید. در کنار این، شوک قطعی برق شرکت‌های فولادی در سال گذشته باعث شد تا سهم حامل‌های انرژی در قیمت تمام‌شده فولاد عملاً به ۱۵ تا ۱۶ درصد برسد.

مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان گفت: در شرایط پساکرونایی، کالاهای صنعتی به لحاظ قیمتی شرایط مناسبی در بازارهای بین‌المللی دارند و تقاضا در این بخش افزایش یافته است. امیدوارم دولت بر اساس المان‌های بودجهش، مراقب باشد تا صنعت فولاد به شرایطی همچون صنعت خودرو مبتلا نشود.

  • نویسنده : علیرضا صرفه‌جو