حوزه معدن با عدم‌شفافیت مواجه است
حوزه معدن با عدم‌شفافیت مواجه است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که حوزه معدن با عدم شفافیت رو به رو است و از ظرفیت‌های بالای آن غافل شده ایم.

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اهمیت حوزه معدن به خبرنگار کانی مگ، گفت: ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی در حوزه معدن داریم، اما این حوزه هم مثل برخی ظرفیت‌های بالای کشور، مورد غفلت واقع شده است.
وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در حوزه معدن، خام فروشی و عدم فرآوری مواد معدنی است، یعنی از این ظرفیت و پتانسیل بالا، بهره‌وری لازم صورت نمی‌گیرد.
نماینده سبزوار تصریح کرد: موضوع معدن به قدری مهم است که رهبر معظم انقلاب هم راجع به اهمیت آن صحبت کردند. ایشان در دیدار با نمایندگان از توجه به این حوزه برای سند هفتم توسعه کشور، سخن گفتند که ضرورت دارد هم نمایندگان و هم دولتمردان بیش از پیش به این موضوع توجه کنند.
محبی اظهار داشت: معدن، نقشه راه نیاز دارد. باید بدانیم در مسیر اکتشاف، استخراج، فرآوری و فروش چه می‌خواهیم بکنیم. امروز دنیا به توانمندی‌های خوبی در حوزه اکتشاف و برخی فلزات گران‌بها و نیاز ضروری جامعه بشری رسیده است، پس ما هم می‌توانیم از این توانمندی و فناوری‌ها استفاده کنیم، مخصوصاً که سال جاری به واژه دانش بنیان هم مزین شده و راه نجات کشور، تولید به اتکا علم و دانش است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: ذخایر بالای معدنی را در کشور دارا هستیم و اگر با برنامه پیش برویم، ثروت خوبی نصیب ایران خواهد شد. در این مسیر، شاید هم، خلاء قانونی داشته باشیم و هم، نیاز باشد قوانین گذشته را اصلاح کنیم که این موضوعات متوجه نمایندگان است و ورود جدی آن‌ها را می‌طلبد.
نماینده سبزوار افزود: در استان ما، با معادن مس، منگنز و حتی طلا مواجه شدیم که در بخش اکتشافات به این رسیدیم که میزان و عیار آن‌ها بالاست. همین ظرفیت تا حد زیادی می‌تواند اقتصاد منطقه را با تحول روبرو کند اگر مدیران برنامه مشخصی که حاصل خردجمعی باشد، داشته باشند.
وی در ادامه بیان کرد: به باور من، مجلس باید بودجه بیشتری را به بخش اکتشاف تخصیص دهد تا بتوان از فناوری‌های نوین در این رابطه استفاده کرد. در این شرایط، شک نکنید گام‌های بعدی محکم‌تر برداشته خواهد شد و خروجی کار بیش از هر زمانی می‌شود.
محبی در واکنش به سوءمدیریت در حوزه معدن، گفت: حوزه معدن، حوزه‌ای پرابهام است. اینکه چه معادنی داریم، چه کسانی مالکیت آن‌ها را به عهده دارند، چقدر فروش در این بخش اتفاق می‌افتد، دقیق مشخص نیست. از طرفی، طبق ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه کشور، می‌باید یک درصد از فروش معادن در قسمت‌هایی که آلایندگی و تخریب زیست محیطی ایجاد شده، خرج شود که این یک مسئولیت اجتماعی است، اما این اتفاق نیفتاده است و ضمناً ما گزارش دقیقی در این رابطه نداریم. این موضوعات نشان از عدم شفافیت در این حوزه دارد که امیدوارم وزیر صمت براساس قولی که دادند که باید میزان استخراج، جنس ماده، میزان فرآوری و فروش مشخص شود، عمل کنند تا این ابهامات حل و فصل شود.