نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در معادن پررنگ‌تر از گذشته است
نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در معادن پررنگ‌تر از گذشته است
مدير شركت APS ايتاليا معتقد است که معادن در کشورهای توسعه یافته جهان برای تولید کربن کمتر ملزم به استفاده از پتانسیل‌های انرژی‌های تجدیدپذیر شده‌اند.

کلودیو سه نِ دِ سه (Claudio Cenedese) مدیر شرکت APS ایتالیا که بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند، به خبرنگار کانی مگ گفت:شرکت‌های معدنی در تمامی کشورهای جهان برای انجام عملیات های معدنی نیاز به انرژی دارند. بیشتر انرژی‌های مورد استفاده در صنایع منجر به تولید و انتشار کربن می‌شود. به همین دلیل توجه به چالش‌های محیط زیستی و آلودگی‌های کمتر یک امتیاز برای فعالان معدنی به شمار می‌رود. تمامی صنایع در دنیای امروز به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر رفته‌اند. معادن هم باتوجه به پررنگ‌شدن نقش نوآوری در آنها تلاش می‌کنند تا کربن کمتری به محیط ببخشند.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های معدنی بزرگ با همکاری استارت‌آپ‌ها به دنبال راه‌هایی هستند که علاوه بر تولید کمتر کربن کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در معادن را بیشتر کنند. برای مثال در کشور استرالیا معادن بزرگ به دولت متعهد شده‌اند که در ۲۰سال آینده تولید کربن به صفر برسد؛ بنابراین جای تعجب نیست که  این شرکت‌ها به سرعت گزینه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر را بررسی کرده و برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نوعی نوآوری در معادن است که برپایه روش‌های جدید و فناورانه انجام می‌شود. درحال حاضر استارت‌آپ‌ها به دنبال راه‌هایی هستند تا ردپای کربن تولید شده توسط معادن به کمترین میزان خود برسد.مهمترین روش‌های کاهش تولید کربن در عملیات معدنکاری اتوماسیون، استفاده از سوخت‌های جایگزین به جای سوخت‌های فسیلی، استفاده از پتانسیل‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و … هستند.

این فعال حوزه انرژی عنوان کرد: همانطور که پهنه‌های معدنی در مناطق مختلف جغرافیایی وجود دارد، می‌توان از انرژی‌های مختلفی برای عملیات معدنکاری استفاده کرد. برای مثال راه‌اندازی مزرعه‌های انرژی خورشیدی در نزدیکی معادن یکی از روش‌هایی است علاوه بر تامین انرژی، می‌تواند در کاهش تولید کربن تاثیرگذار باشد. معادن با بهره‌گیری از انرژی‌های جدید و انرژی‌های تجدیدپذیر نه تنها از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌کنند؛ بلکه میزان تولید کربن هم کمتر می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: چند استارت‌آپ در اتحادیه اروپا با تمرکز جدی بر روی نوآوری در بخش انرژی معادن، تلاش می‌کنند تا راه‌های تاثیرگذارتری را برای تامین انرژی پیشنهاد کنند.استفاده از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و یا نیروگاه‌های برق آبی در بهترین حالت تکنولوژی‌های ۳۰ سال قبل را دارد. رشد تکنولوژی این فرصت را ایجاد می کند که آسیب کمتری به محیط برسد. استارت‌آپ‌ها با ارایه روش‌های جدید تلاش می‌کنند تا پتانسیل‌های کربن‌زدایی بیشتری را برای معادن فراهم کنند.

سه نه دسه با بیان اینکه، یکی دیگر از روندهای نوظهور، تمرکز بر اقتصاد چرخشی و یا همان اقتصاد دایره‌ای و کشف راه‌هایی برای استفاده مجدد از مواد معدنی و محصولات جانبی است، عنوان کرد: این رویکرد برای جلوگیری از تعطیلی معادن یا پروژه‌های تولید انرژی خورشیدی مناسب است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: واقعیت این است که فعالان معدنی به تازگی کاربردهای انرژی‌های نوین و انرژی‌های تجدیدپذیر در معادن را پررنگ کرده‌اند. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قبل از درک پتانسیل کامل انرژی‌های تجدیدپذیر، شاهد نوآوری، آزمایش و اجرای بسیار بیشتر این پروژه‌ها در معادن باشیم.

 

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان