افزایش سطح تکنولوژی و دانش فنی صنایع زمینه‌ساز صرفه‌جویی در انرژی است
افزایش سطح تکنولوژی و دانش فنی صنایع زمینه‌ساز صرفه‌جویی در انرژی است
رییس هیئت‌ مدیره شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان معتقد است که چالش کمبود برق وگاز در صنایع کشور را از ظرفیت تولید فولاد از مبدا معدن تا محصول نهایی دور خواهد کرد.

اسداله فرشاد رییس هیئت‌ مدیره شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با کانی مگ، گفت: در بخش تولید فولاد ظرفیت کشور بر اساس حدود ۶۰ میلیون تن فولاد در سال پیش بینی شده است؛ اما اکنون برای رسیدن به این عدد با چالش کمبود برق و گاز مواجه هستیم که این مسئله کشور را از ظرفیت تولید فولاد از مبدا معدن تا محصول نهایی دور خواهد کرد.

وی افزود: در حالی تصور بر این بود یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز و برق هستیم و حتی امکان صادرات انرژی را خواهیم داشت، اما از آنجا که برای تولید انرژی الکتریکی نیز، نیازمند مصرف گازطبیعی هستیم، بیش از پیش به مشکل در این حوزه برخورده‌ایم و این امر اهمیت توجه به حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و تقلیل گاز‌های گلخانه‌ای را نشان می‌دهد.

فرشاد با اشاره به دغدغه‌های جدی عنوان‌شده، سوال چرایی و چگونگی ادامه فعالیت در حوزه‌های رشد متوازن در صنایع انرژی‌بر دیگر و یا تولید فولاد و یا کاهش گاز‌های گلخانه‌ای را طرح کرد و گفت:برای توسعه‌ی صنایع فولاد در کشور، با توجه به ظرفیت آن نباید به سمتی برویم که با مشکل کمبود سنگ آهن، انرژی‌های دیگر و افزایش گاز‌های گلخانه‌ای بربخوریم.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر توجه فولادسازان به محصولات پیشرفته با ارزش افزوده بالا گفت: بیشتر از ۹۵ درصد محصولات فولادی کشور، فولادهای ساختمانی یا فولادهای سطح یک مهندسی است و با توجه به برخورداری از دانش فنی و تجهیزات تکنولوژیک مناسب، این پتانسیل وجود دارد که در تولید فولادهای پیشرفته و با ارزش افزوده بالا گام‌های بلندی برداشته شود.

فرشاد در پاسخ به میزان مصرف گاز کارخانجات فولادی و راهکارهای کاهش مصرف برای برخورداری از برق مستمر گفت: نیاز حوزه فولاد در زمینه گاز و صنایع کشاورزی و مانند آن به میزان بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون مترمکعب در روز است که  در سال گذشته ما بالغ بر ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز مصرف داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: حدود ۷۰درصد از این میزان مصرف خانگی و ۳۰درصد مصرف صنایع است که از این مقدار نیز ۷.۵ درصد به زنجیره‌ی فولاد تعلق دارد.

اسداله فرشاد با تاکید بر اینکه افزایش سطح تکنولوژی و دانش فنی می‌تواند در زمینه صرفه جویی در تمام زمینه ها موثر باشد گفت: در تولید فولادهای با ارزش افزوده بالا، سطح فناوری و برخورداری از تجهیزات تکنولوژیک بسیار مهم است، همچنین جایگزینی سیستم‌های جدید مورد نیاز در بخش ‌های فولادسازی، عملیات حرارتی، فناوری های جدید کنترل کیفی و غیره که برای تولید این دسته از فولادها مورد نیاز است، سایر مواردی هستند که از نظر سرمایه‌گذاری و ایجاد مناسبات تولید این فولادها مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین به نقش اساسی فولاد در جامعه اشاره کرد و گفت: فولاد به عنوان یکی از عناصر کلیدی و مهم در مهندسی و ساخت مواد و تجهیزات صنعت است، که امروزه گام‌های بلندی در مسیر توسعه فولادهای مهندسی برداشته شده است.

اسداله فرشاد در پایان گفت: تولید و فروش فولادهای مهندسی و با ارزش افزوده بالا در جهان به این دلیل است که بخش قابل توجهی از مواد اولیه تجهیزات فناوری را در صنایع حمل و نقل هوایی، نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع ماشین‌سازی، واگن‌سازی، کشتی‌سازی، ساخت و ساز، تجهیزات پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانجات شیمیایی و پزشکی و غیره را به خود اختصاص می‌دهد و کاربردهای ویژه دارد.