سرمایه‌گذاری در معادن به ایجاد زیرساخت‌ها نیاز دارد
سرمایه‌گذاری در معادن به ایجاد زیرساخت‌ها نیاز دارد
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که اگر سرمایه‌گذاری در معادن به درستی انجام شود، می‌توان به کمک بخش خصوصی خام فروشی را به حداقل رساند.

مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم آباد در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: بزرگ‌ترین مشکل کشور ما در حوزه معدن، خام فروشی عظیم است که متاسفانه ریشه این موضوع نبود سرمایه‌گذاری در معادن معادن است.

وی با اشاره به اینکه بهترین سنگ از معادن استان لرستان استخراج می‌شود و بدون فرآوری به دیگر کشورها صادر می‌شود، اظهار داشت: این روند، دو نوع ضرر را به بار می‌آورد؛ اول، گاهی مجبور می‌شویم محصول فرآوری شده را از دیگر کشورها با قیمت بالا وارد کنیم و دوم، چون معدن، زیست مردم منطقه را به خطر می‌اندازد و از طرفی، آن‌ها هم ارزش افزوده‌ای را نمی‌بینند و سرمایه‌گذاری در معادن و  توسعه در منطقه سرعت نمی‌گیرد با معدن‌داران به چالش برمی‌خورند و کار کُند می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا دهه‌هاست گرفتار خام فروشی هستیم؟ گفت: خام فروشی، یعنی راحت‌طلبی. از طرفی، منافع عده‌ای از این طریق محقق می‌شود و البته، بی‌عدالتی هم در این بین به چشم می‌آید.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: یکی از چالش‌های حوزه معدن در ایران این است که برخی کارخانه‌ها با معادن فاصله زیادی دارند. مثلاً کارخانه‌ای که آب‌بر است چرا باید در منطقه کم‌آب تاسیس شود؟ این رویکرد، علیرغم نادرست بودن، هزینه تولید را بالا می‌برد و به تبع آن، توان رقابت ایران در بازار جهانی کاهش پیدا می‌کند.این عوامل باعث کاهش میزان سرمایه گذاری در معادن شده است.

ویس کرمی اظهار داشت: به همه سیاستمداران توصیه می‌کنم دست از لابی‌گری برای احداث کارخانه‌ها بردارند. توسعه کشور، زمانی رخ می‌دهد که براساس مطالعه، زیرساخت‌ها مهیا شوند.

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان در پاسخ به اینکه چرا سرمایه‌گذاری در معادن، قابل توجه نیست؟ گفت: تاجر به دنبال سود است. وقتی می‌بینید حوزه معدن در زیرساخت‌ها اشکالات فراوانی دارد و سرمایه‌اش پس از مدتی، بیشتر نمی‌شود، انگیزه ورود به این بازار را ندارد. به طور مثال، اگر خطوط ریلی کشور توسعه پیدا کند، کار در حوزه معدن، هم جذاب‌تر و هم به صرفه‌تر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما دچار خام فروشی ناشی از تبعیض در بهره‌برداری از معادن شده‌ایم. لابی‌بازی‌ها در بلندمدت، تنها ورشکستی به بار می‌آورد و رانت و فساد جدی و قطعی در حوزه معدن باعث شده خیلی از اهداف اقتصادی مملکت، محقق نشود. دولت باید یک آمایش سرزمینی عادلانه‌ای در حوزه معدن داشته باشد که در آن، مصلحت کشور و واقعیت‌های اقتصادی جهان به درستی دیده شود.