نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی یک سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت معدن است
نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی یک سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت معدن است
عضو انجمن تولیدکنندگان و واردکننده ماشین‌آلات سنگین معدنی معتقد است،مهمترین دلایل عدم نوسازی تجهیزات و ماشین آلات معدنی در کشورمان،تشدید تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و مشکلات حمل و نقل بین‌المللی پول هستند.

به گزارش کانی مگ، رضا نصیری قلعه، عضو انجمن تولیدکنندگان و واردکننده ماشین‌آلات سنگین معدنی با اشاره به اینکه نوسازی تجهیزات و  ماشین‌آلات منجر به افزایش ظرفیت فعالیت معادن می‌شود،گفت: در تمامی کشورهای دنیا استفاده از ماشین‌آلات به روز و کارآیی آن در صنایع را یکی از نشانه‌های توسعه اقتصادی می‌دانند. در کشورمان نیز معادن متعددی وجود دارد که می‌تواند با توسعه تجهیزات و نوسازی ماشین‌آلات تبدیل به عامل رشد اقتصادی شوند.

وی افزود:معادن کشورمان در سال‌های اخیر به صورت جدی با ضعف در تامین ماشین‌آلات معدنی رو به رو شده‌اند. در سال‌های اخیر به دلیل فشار مضاعف تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و چالش‌های تولید، ماشین‌آلات معدنی در کشورمان از واردات و یا حتی تولید هم عقب مانده‌اند.

عضوانجمن تولیدکنندگان و واردکننده ماشین آلات سنگین معدنی، با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ به همت وزارت صمت و سازمان‌های همکار، نزدیک به ۲۵۰معدن راکد شناسایی شده و به مرحله فعالیت بازگشتند، اظهار داشت: پیش از احیاء این معادن که بیشتر آن‌ها معادن کوچک مقیاس هستند، معادن کشورمان به ۳هزار دستگاه ماشین‌آلات نیاز داشتند. ضعف ماشین‌آلات در معادن کوچک بسیار مشهود است. به همین دلیل باید تولید‌کنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی کشورمان را حمایت و تشویق به افزایش تولید کنیم.

وی  با بیان اینکه همزمان با تامین ماشین‌آلات معدنی از طریق واردات باید شرکت‌های بزرگ داخلی را هم تشویق به تولید ماشین آلات معدنی کنیم، عنوان کرد: واردات به تنهایی بار ارزی بسیاری را بر دوش وزارتخانه می‌گذارد. از سوی دیگر بسیاری از معادن کوچک می‌توانند نیاز خود را با همان تولیدات داخلی برآورده کنند. اگر بتوانیم قراردادهای همکاری با شرکت‌های خارجی برای تولید مشترک ماشین‌آلات معدنی در کشور امضاء کنیم، همزمان با رشد صنعت معدن، رشد صنایع ماشین‌سازی هم محقق می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه، تولید داخلی تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی می تواند حجم قابل توجهی از نیاز ارزی را کاهش دهد، تصریح کرد:بخش خصوصی تقاضای واردات ماشین‌آلات معدنی به کشور را دارد. اگر ماشین‌الات معدنی مورد نیاز معادن بزرگ تا کوچک مقیاس کشور تامین شود در کمترین حالت ارزش مواد معدنی تولیدشده توسط معادن کشورمان به ۵میلیارد دلار می‌رسد. درحالیکه اگر نزدیک به ۲۰هزار دستگاه وارد کشور کنیم حدود ۱ و نیم میلیارد دلار ارز صرف واردات می‌شود. به عبارت دیگر نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی یک سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت معدن است.

وی افزود: حال اینکه اگر پروژه‌های همکاری دوجانبه با شرکت‌های تامین کننده و تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی منعقد شود، یک بازی برد- برد در زمینه نوسازی صنایع کشور رقم خواهد خورد.

وی در ادامه عنوان کرد: استخراج مواد معدنی، وابستگی مستقیمی به ماشین‌آلات معدنی دارد. بخش‌های حفاری، بارگیری و باربری در مجموع بیش از ۷۰‌درصد هزینه‌های عملیاتی معدن‌کاری (معادن فلزی) را به خود اختصاص می‌دهند که به‌‌‌طور عمده با ماشین‌آلات معدنی انجام می‌شوند.

نصیری قلعه در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به حجم بالای تقاضای ماشین‌آلات معدنی در ایران لازم است در کنار پیش‌برد اهداف تولید ماشین‌آلات معدنی در داخل، مسیر واردات و تامین آنها تسهیل شود. افزون بر این، در اولویت قراردادن قطعه‌‌‌سازی، ساخت یا مونتاژ ماشین‌آلات معدنی در داخل و توجه به اتوماسیون و هوشمندسازی نیز می‌تواند به تسهیل تامین ماشین‌‌‌آلات معدنی کمک کند.

  • نویسنده : جعفرگودرزی