چرا استارت‌آپ‌های معدنی مهم هستند؟
چرا استارت‌آپ‌های معدنی مهم هستند؟
آخرین آمار اعلام شده از سوی اتحادیه اروپا در پایان سال ۲۰۲۱ رشد استارت‌آپ‌های معدنی و موفقیت ۲۰۰ استارت‌آپ در این حوزه را نشان می‌دهد.

کانی مگ– رشد استارت‌آپ‌ها در تمامی جهان بیش از حد تصور بود. وقتی اقتصاد جهان از دوره موج سوم وارد موج چهارم شد، رشد تکنولوژی  و کسب و کارهایی که بر بستر این تکنولوژی‌ها شکل می‌گرفتند، بیش از حد تصور بود. بیشتر استارت‌آپ‌هایی که در سال‌های اخیر رشد کردند خدمات محور بوده و به صورت مستقیم مخاطبان را هدف قرار می‌دادند؛ اما با احساس نیاز صنایع به فناورهای جدید، استارت‌آپ‌های بسیاری در حوزه نوآوری در صنایع رشد کردند. صنعت معدن به دلیل ماهیت و شرایطی که داشت بیشتر بر روش‌های سنتی تکیه می‌کرد؛ اما در ۱۰ سال اخیر ورود تکنولوژی‌های روز دنیا به معادن به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته با رشد نیاز‌های فناورانه معادن، شکل‌گیری استارت‌آپ‌های معدنی در دنیا هم رشد فزاینده‌ای داشته است.

رشد استارت‌آپ‌های معدنی در سال ۲۰۲۱

گزارش‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که در پایان سال ۲۰۲۱ استارت‌‌آپ‌های معدنی موفق به گذراندن دوره‌های آزمون و خطا شدند و ۲۰۰ استارت‌آپ‌معدنی دراین سال به مرحله تجاری‌سازی رسیدند.

این آمار نشان از اهمیت و جایگاه ویژه نوآوری در معادن و صنایع معدنی دارد. سوال اینجاست که چرا وجود استارت‌آپ‌های معدنی برای تمامی کشورها اهمیت دارد؟ پاسخ این است که فعالیت این ۲۰۰ کسب و کار در حوزه معدن و توجه ویژه آنها به استخراج پایدار چندان هم تصادفی نیست.

اکثر دولت‌ها در جهان می‌دانند که سرمایه‌گذاری در کارآفرینی، استارت‌آپ‌ها و رشد این محیط برای آوردن دانش، نوآوری و آخرین فناوری به کشورشان بسیار سودمند است. در نتیجه سرمایه‌گذاری در زمینه رشد و توسعه تمامی صنایع یک امر بدیهی به شمار می‌رود.

فعالیت در حوزه معدن فقط به کشورهای دارای ذخایر معدنی غنی محدود نمی‌شود. بسیاری از کشورهای اروپایی با سرمایه‌گذاری در این حوزه شرکت‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند که به صورت فرامرزی در صنعت معدن فعالیت می‌کنند. صنعت معدن دارای ویژگی‌ها و جذابیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاران در تمامی نقاط جهان است. در نتیجه می‌توان گفت که حوزه معدن و صنایع معدنی در بسیاری از کشورها، دارای بودجه‌های هنگفت، فعالیت‌های عمرانی مهم و مصرف منابع طبیعی فراوانی است.وقتی سرمایه‌گذار خصوصی در یک صنعت رشد می‌کند باید شاهد رشد تکنولوژی، فناوری و نوآوری در صنعت مذکور هم بود. در نتیجه رشد استارت‌آپ‌های معدنی در تمامی دنیا دور از ذهن نیست.

تمرکز استارت‌آپ‌ها بر روی معدن‌کاری پایدار

صنعت معدن به طور مداوم با چالش‌هایی مواجه است و استارت‌آپ‌ها می‌توانند نوآوری و توسعه لازم برای ارتقا‌ء این کسب‌وکار به سطوح بالاتر را فراهم کنند. بنابراین، تصادفی نیست که حدود ۲۰۰استارت‌آپ معدنی در جهان فعالیت می‌کنند که تنها بر روی پیشرفت معدن‌کاری پایدار و  تسریع آن تمرکز دارند.

مهمترین فعالیت‌هایی که استارت‌آپ‌های حوزه معدن روی آن تمرکز دارند، عبارتند از رشد فناوری،‌توسعه زیرساخت‌ها، حل مشکلات محیط زیستی، حل چالش‌های تامین مالی، مدیریت منابع انسانی و راهکارهای نوآورانه برای تمامی بخش‌های عملیات معدنی است.

توسعه تکنولوژی در معادن یکی از بخش‌هایی است بیشتر استارت‌آپ‌ها روی آن تمرکز دارند. طراحی و ارایه فناوری جدید برای استخراج مواد معدنی، اکتشاف عمیق، نقشه برداری‌های سه بعدی، روش‌های جدید فرآوری و حتی تامین مالی برای معادن از مهمترین فعالیت‌های استارت‌آپ‌های معدنی است.

این استارت‌آپ‌ها تلاش می‌کنند تا از ناکارآمدی فناوری‌های موجود در معادن جلوگیری شود.بسیاری از فناوری‌ها و روش‌های موجود در معادن سابقه تاریخی دارند و نمی‌توانند یک راهکار مناسب برای فعالیت معدنکاری باشند. فناوری‌های جدید ارایه شده از سوی استارت‌آپ‌های معدنی را می توان را در فرآیند استخراج مواد، تولید محصولات معدنی و یا در فرآیندهای شیمیایی که در معادن انجام می‌شود، استفاده کرد.

معادن باید به صنعت سبز روی آورند

چالش‌های زیست محیطی برای تمامی صنایع جهان بسیار مهم و غیر قابل انکار هستند. معادن هم مانند هر صنعت دیگری باید به یک صنعت سبز روی آورند. اهمیت به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه مصرف آب و انرژی برای معادن یک اصل به شمار می‌رود. همچنین، عملیات استخراج در معادن مقدار زیادی زباله تولید می‌کند که در سدهای باطله جمع آوری می‌شوند. استارت‌آپ‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند که یکی از اهداف اصلی آنها ارایه راهکارهایی برای بازیابی و گردش مجدد حداکثر آب موجود و اجتناب از ورود آب شیرین به فرآیند استخراج است.

ارزیابی زیست محیطی مناطق قبل از معدنکاوی استفاده از فناوری زیستی در استخراج معدن مکان‌یابی سدهای باطله در زمین‌های رسی و نفوذ ناپذیر که سطح آب زیرزمینی پایینی دارد یکی از مواردی است که قبل از فعالیت معدن‌‌کاری باید برای آن چاره‌اندیشی شود.نگهداری منظم ازسدهای باطله ویک یا دو بارلایروبی درسال توجه به جنبه‌های مثبت و منفی هر یک از روش‌های مدیریتی زهاب اسیدی معادن در پساب سد باطله جذب عناصر کمیاب رها شده از سد باطله توسط گونه‌های هیپراکیلیماتور یا ابرانباشگر می‌تواند به شدت در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی سدهای باطله مؤثر باشد.

بسیاری از استارت‌آپ‌های معدنی برای مدیریت بهتر باطله‌های معدنی راه‌اندازی شده‌اند. باطله‌هایی که در شرکت‌های بزرگ باقی می‌ماند ذخیره خوبی از انواع کانی‌های فلزی و غیر فلزی هستند. به عنوان مثال از باطله‌های سنگ آهن می‌توان میزان قابل قبولی آهن استخراج کرد و به همین دلیل است که بسیاری از کشور‌ها علاقه‌مند به خرید این باطله‌ها می‌شوند. استارت‌آپ‌ها راه‌های تازه‌ای برای فرآوری مجدد باطله‌های معدنی و جداسازی مواد معدنی موجود در آنها ارایه می‌کنند. به این صورت استارت‌آپ‌ها می‌توانند صنعت معدن را به یک صنعت سبز تبدیل کنند.

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان