دولت سیزدهم هنوز به بخش معدن ورود پیدا نکرده است
دولت سیزدهم هنوز به بخش معدن ورود پیدا نکرده است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که با وجود وعده‌های بسیار هنوز دولت سیزدهم به صورت جدی به بخش معدن ورود پیدا نکرده است.

سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: اینکه هفت درصد ذخایر معدنی جهان در ایران است، اما درصد ناچیزی به کار صنعت آمده است، به ضعف عملکرد وزارت صمت در بخش معدن برمی‌گردد.

وی افزود: بنده به خاطر کم‌کاری و بی‌توجهی به بخش معدن، دو بار از وزیر صمت سوال پرسیدم که از جواب‌ها قانع نشدم و علیرغم قول‌هایی که دادند، اما وعده‌ای عملی نشد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی تصریح کرد: استان ما، سومین یا چهارمین استان از نظر ظرفیت معدن است. ۴۰۰ معدن داریم که یا به رکود دچار هستند یا در اسارات افرادی خاص قرار گرفتند و یا مسیر خام فروشی را در پیش گرفتند.

ذاکر با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب هم، نظر بر این داشتند که درآمدهای معدنی، جایگزین درآمدهای نفتی شوند، گفت: برای موفقیت در بخش‌ معدن و زیرمجموعه‌های آن مانند اکتشاف، استخراج، فرآوری، اشتغال و ارزآوری نیاز به تبیین یک نهضت است که متاسفانه دولت سیزدهم هنوز نتوانسته به این موضوع ورود پیدا کند و سازمان‌هایی مثل محیط زیست و منابع طبیعی و ده‌ها موضوع دیگر، باعث شده نتوانیم از این ظرفیت خدادادی بهره ببریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه، فعال کردن معادن چقدر می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی شود؟ گفت: اگر به معادن هر استانی، توجه شود، مشکل بیکاری ده‌ها هزار نفر حل و به تبع آن، با راه افتادن بازار، ده‌ها هزار نفر دیگر هم غیرمستقیم، شاغل می‌شوند.

وی یادآور شد: با راه انداختن کار در معادن، درآمد سالیانه کشور، رشد چشمگیر پیدا می‌کند که این کار، با یک نقشه راه عاقلانه و عالمانه، شدنی است. باید جلوی خام فروشی گرفته شود و معادن به دردبخور را با تلاشی جهادی، احیا کرد. اکنون در این راستا، خلاء قانونی نداریم، بلکه مشکل این است که نهضتی تبیین نشده و اراده‌ها به میدان نیامدند.

ذاکر در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که من، طرح استیضاح وزیر صمت را امضا کردم، اهمیت ندادن او و مجموعه‌اش به بخش معدن کشور است و همچنان به جد پیگیر موضوع هستم.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.