صنعت معدن عامل تحقق اهداف اقتصاد درون‌زا است
صنعت معدن عامل تحقق اهداف اقتصاد درون‌زا است
یک استاد اقتصاد،گفت: رشد شرکت‌های دانش بنیان معدنی در صنعت معدن کشور مسیر دست‌یابی به اهداف اقتصاد درون‌زا و رشد توسعه پایدار را ممکن می‌کند.

به گزارش کانی مگ، نعمت فلیحی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت صنعت معدن در رشد و توسعه اقتصادی کشور، گفت:به طور کلی حوزه معدن و صنایع معدنی  کشورمان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین پتانسیل‌های اثربخش در توسعه پایدار هستند. بی‌شک، توسعه معادن و در پی آن صنایع معدنی کشورمان می‌تواند، یک گام بلند در رسیدن به توسعه پایدار باشد.

وی افزود: واقعیت این است که بیشتر معادن کشورمان در مناطق محروم و دورافتاده‌ای قرار دارند. از آنجایی که در مناطق مذکور، سهم اشتغالزایی پایین و مشکلات اقتصادی به نسبت شهرهای صنعتی بالاتر است، معادن می‌توانند یک ابزار مهم و حیاتی برای توسعه اقتصادی مناطق محروم باشند.

وی تاکید کرد: وزارت صمت در تلاش است تا با برنامه‌ریزی‌های مناسب در این حوزه از معادن به عنوان موتور پیشران توسعه صنعتی کشور استفاده کند.

فلیحی با تاکید بر اینکه، توسعه  صنعت معدن چه در بخش معادن و چه در بخش صنایع معدنی به طور مستقیم بر سایر بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشور تاثیر می‌گذارد، اظهار داشت: هرچه صنعت معدن از روش‌های سنتی دوری کند و به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز برود، میزان بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه با رشد صنعت معدن شاهد تقویت زیرساخت‌های کشور مانند انرژی،حوزه حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی، پویایی بنادر و حتی رونق کسب و کارهای گردشگری هم خواهیم بود.

وی ادامه داد: چالش‌ها و مشکلاتی که در بخش معدن و صنایع کشورمان وجود دارد، بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما  باید تلاش شود که با شناسایی این نقاط مشکل‌‌آفرین، راهکارهای مناسبی برای برون رفت از آن در نظر گرفت.

صنعت معدن باید از حاشیه به متن بیاید

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: باتوجه به تاکیدات مقام معظم‌رهبری بر توجه بیشتر به حوزه معدن دولت باید تمام تلاش خود را کند تا صنعت معدن را از حاشیه به متن بیاورد. درحالیکه مشکلات درآمدهای نفتی و کاهش آن بر اثر تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد کشور سایه انداخته است، توجه بیشتر به صنعت معدن، افزایش بهره‌وری این صنعت و سرمایه‌گذاری در صنعت معدن روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: در دولت‌های قبلی بیشتر تمرکز‌ها بر روی درآمدهای نفتی و صنایع وابسته به آن بود؛ اما دولت سیزدهم باید تلاش کند تا با توسعه معادن صنایع معدنی کشورمان را از وابستگی‌های نفتی نجات دهد. در سال‌های گذشته تنها چند شرکت بزرگ در حوزه صنایع معدنی مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته بودند، شرایط کنونی توجه به شرکت‌های کوچک و متوسط را مهمتر و نقش آنها را در توسعه صنعتی کشور پررنگ‌تر می‌کند.

وی عنوان کرد:برای مثال صنعت فولاد یکی از مهمترین صنایع کشور است که در تمامی دولت‌ها هم مورد توجه واقع شده است. تحریم‌های ظالمانه‌ این صنعت را سال‌هاست که نشانه گرفته است، اما به همت مهندسان و نخبگان کشورمان صنعت فولاد همچنان مقاوم و استوار به حیات خود ادامه می‌دهد.حال اینکه شرکت‌های متوسط صنعتی هم با حمایت دولت می‌توانند سهم  صنعت فولاد در توسعه اقتصادی کشور را بالاتر ببرند.

وی با اشاره به اینکه، دیوان محاسبات سال گذشته گزارشی را منتشر کرد و نسبت به کاهش و اتمام ذخایر سنگ آهن هشدار داد، تصریح کرد: ذخیره قطعی سنگ آهن کشور حدود ۳/ ۳میلیارد تن برآورد شده است. از سوی دیگر بر اساس برنامه افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵میلیون تن فولاد خام در کشور باید محقق شود. در این صورت هشدارها برای اتمام ذخایر سنگ آهن کشور تا ۱۴ سال آینده بسیار جدی است. همین موضوع اهمیت جایگزینی منابع و حرکت به سمت اکتشاف مناطق جدید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های وابسته به فولاد را پراهمیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه، برای تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ ناگزیر هستیم که مشکلات حوزه اکتشاف را برطرف کرده و با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اکتشافات عمیق‌تر را در دستور کار قرار دهیم، عنوان کرد:در ۱۰ سال اخیر فعالیت جدی در حوزه اکتشاف صورت نگرفته است. پهنه‌های معدنی بیشتر شاهد استخراج بودند تا اکتشاف. به همین دلیل هشدارها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی بسیار جدی شده است.

نوآوری در معادن الزامی است

وی ادامه داد: درحالیکه عنوان می‌شود نزدیک به ۲۰ سال می‌توانیم سنگ آهن استخراج کنیم و ذخایر مس تا ۱۵۰ سال آینده نیاز صنایع کشور را پاسخ می‌دهند، اکتشاف عمیق، استفاده از روش‌های جدید اکتشاف و استخراج و حرکت به سمت افزایش بهره‌وری در معادن، می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات ذکر شده در حوزه تامین مواد اولیه صنایع معدنی را برطرف کند.

فلیحی تاکید کرد: بحران انرژی، مشکل دیگر صنایع معدنی است. البته این موضوع در تمام دنیا وجود دارد. برای مثال موسسه مکنزی چندی پیش گزارشی را منتشر کرد که می‌گفت«بحران انرژی در کشورهای جهان باعث شده تولید سنگ آهن ۳درصد گران‌تر نسبت به قبل انجام شود.»

وی در پایان خاطر نشان کرد: با وجود تمامی مشکلات مذکور، حرکت به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان معدنی می‌تواندبسیاری از این چالش‌ها را برطرف کند. چالش‌های حوزه معدن و صنایع معدنی کشور گره کوری نیستند که نتوانیم به دست نخبگان این کشور باز کنیم. هرچه سهم شرکت‌های دانش بنیان در فعالیت‌های صنعتی کشور رشد کند، تحقق اهداف اقتصاد درون‌زا در کشور هم ممکن می‌شود.

  • نویسنده : جعفرگودرزی