روش‌های بازاریابی نسل چهارمی جهان را در برگرفته است
روش‌های بازاریابی نسل چهارمی جهان را در برگرفته است
روش‌های بازاریابی در شرایطی که جهان از انقلاب صنعتی چهارم به سمت گذر به نسل پنجم صنعت است، دیگر جایگاهی برای آزمون و خطاهای گذشته ندارد.

کانی مگ– سایت اکونومیست در مقاله‌ای با اشاره به گذر اقتصاد جهان از انقلاب صنعتی چهارم در دوران پساکرونا به انقلاب صنعتی پنجم به این موضوع اشاره دارد که روش‌های بازاریابی در جهان هم بر پایه تغییرات و تحولات انقلاب صنعتی چهارم انجام می‌شود و برای سوار بر موج پنجم خیز برداشته است. زمانی که یک کسب و کار فارغ از اندازه و نوع فعالیت راه‌اندازی می‌شود، به برنامه توسعه‌ای نیاز دارد. در این برنامه علاوه بر سنجش شرایط امروزی باید وضعیت آینده هم در حد معقولی پیش بینی شود.

ماهیت کسب و کار هر چه که باشد، نیاز است که ابزارهای لازم برای توسعه و رسیدن به شرایط پایدار فراهم شود. بی‌شک هر کارآفرینی با راه‌اندازی کسب و کار خود به دنبال خلق یک محصول است. این محصول می‌تواند خدمت و یا هر چیز دیگری هم باشد. داشتن تیمی هم‌افزا و مکمل که با دانش و مهارت خود، می‌توانند توسعه نوآوری‌های جدید را ممکن سازند، مدیریتی هوشمند و چابک که فرصت‌ها را در کسری از ثانیه تشخیص داده و همواره در پی اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای توسعه بیشتر کسب‌وکار است. در این میان روش‌های بازاریابی و هدف‌گذاری بازارها برای دست‌یابی به فروش بیشتر یکی از اولویت‌های کارآفرینان است.

مسیر برندسازی و بازاریابی در دنیای امروز تغییر کرده است

دنیای امروز به دلیل شرایط و موقعیت‌های خاصی که دارد، با سرعت بیشتری تغییرات را به خود می‌بیند. رشد فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید فقط در بخش تولید محصول تاثیرگذار نبودند؛ بلکه مسیر برندسازی و روش‌های بازاریابی را هم دست خوش تغییرات جدی کرده‌اند. به همین دلیل می‌توان گفت،موفقیت در بازارها چندان هم آسان و سهل نیست. برای موفقیت در دنیای بازاریابی پرشتاب و حفظ ارتباط با مشتریان باید همگام با جامعه و گاهی سریعتر از تغییرات تکنولوژی حرکت کرد.

شرکت‌های امروزی دیگر نمی‌تواند با تکیه بر مقالات قدیمی، روش‌های بازاریابی خود را پیش ببرند. موفقیت در بازارها نیاز به داشتن یک استراتژی قوی بازاریابی دارد. این استراتژی‌ها کسب و کارها را کمک می‌کند تا با مخاطبان  خود ارتباط بهترین برقرار کنند. گاهی یک استراتژی کمک می‌کند تا یک کسب و کار به مرحله‌ای برسد که علاوه بر پس زدن رقیبان بازارهای تازه‌ای را هم فتح کند.

روش‌های بازاریابی در دنیای امروزی نمی‌تواند بر اساس آزمون و خطاهای گذشته پیش رود؛ وقتی صحبت از داشتن استراتژی می‌شود دیگر نباید هزینه‌های آزمون و خطا را یک کسب و کار بپردازد. بلکه علاوه بر کاهش سطح هزینه‌ها منابع و آورده بیشتری برای کسب و کار داشته باشد.

روش‌های بازاریابی بر اساس استراتژی‌های تعیین شده به یک کسب و کار کمک می‌کند تا همسو با اهداف تعیین شده حرکت کنند. از سوی دیگر این برنامه‌ها می‌تواند کسب وکار را در مسیری قرار دهد که اهداف تجاری سازی و رسیدن به موفقیت زودتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، حاصل شود.

شرکت‌ها باید روش‌های بازاریابی خود را بر اساس استراتژی‌ها تعیین کنند

شرکت‌ها برای فتح بازارها باید در گام اول روش‌های بازاریابی خود را بر اساس استراتژی‌های تعیین شده مشخص کنند و پس از آن بودجه‌ریزی و توسعه برنامه‌ها انجام شود.

در روش‌های بازاریابی دیگر نمی‌توان مانند گذشته از شرکت‌های همکار و یا رقبا تقلید کرد. اصل خلاقیت و نوآوری در این بخش بسیار اهمیت دارد. با این حال داشتن الگوهای موفق و تحلیل و بررسی‌ آنها دور از عقل نیست. الگوی مناسب می‌تواند به یک کسب و کار کمک کند تا یک برنامه بازاریابی منطقی و استراتژیک تدوین کند.

وقتی صحبت از تدوین برنامه‌های بازاریابی می‌شود، بسیار تصور می‌کنند که روش‌های بازاریابی به معنای فروش محصول است. درحالیکه برنامه بازاریابی می‌تواند اهداف متعددی را دنبال کند. سایر اهداف بازاریابی ممکن است افزایش آگاهی از برند باشد. همچنین ممکن است یک کسب و کار بخواهد سهم بازار خود را در صنعت خود رشد داده یا حفظ کند و یا ارزش مشتری را افزایش دهد.

استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری منحصر به خودش است، بنابراین نیاز است که یک سند برای آن تدوین شود. با این حال اسناد تدوین شده درکوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید بازبینی شده و در صورت لزوم دست خوش تغییرات جدی و اساسی شوند.

زمانی که برنامه بازاریابی و روش‌های بازاریابی یک کسب و کار تحلیل و بررسی شد می‌توان بر اساس آن شاخص کلیدی عملکرد را هم تحلیل و بررسی کرد.

شاخص‌های کلیدی عملکرد، معیارهایی هستند که برای رهگیری پیشرفت اهداف بازاریابی و تجاری بکار گرفته می‌شوند. اگر هدف یک کسب و کار ا افزایش آگاهی پیرامون نام تجاری است، برای اندازه‌گیری «KPI»هایی مانند ترافیک وب‌سایت، به اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی و تعداد مخاطبین جدیدمورد بررسی قرار می‌گیرد. در مقابل، اگر هدف کسب و کاری افزایش مشتریان و کسب درآمد بالاتر باشد، «KPI»های خود را بر مبنای میزان فروش محصول و نرخ تبدیل روزانه یا ماهانه (مشتریان بالقوه به کاربران فعال) اندازه‌گیری می‌کند. روش‌های بازاریابی در کسب و کارهای امروز نه تنها دارای پیچیدگی‌های بسیاری هستند؛ بلکه از نظر تنوع هم در سطح بالایی قرار دارند.

کسب و کارهای امروزی فرصت آزمون و خطای کمتری دارند

درست است که کسب و کارها در دنیای امروزی فرصت آزمون و خطای کمتری نسبت به گذشته دارند؛ اما با این حال راه‌اندازی هر برنامه بازاریابی و تعریف روش‌های بازاریابی جدید برای کسب و کارهای امروزی یک فرصت تازه برای آموزش و آموختن است. کسب و کارها با روش‌های بازاریابی مختلف، چیزهای بیشتری از مخاطبان می‌آموزند. خود این بخش می‌تواند یک مجموعه‌ای از داده‌ها را در اختیار مدیران کسب و کارها قرار دهد. دنیای امروز، بر بستر انقلاب صنعتی چهارم از علوم داده بهره‌های بسیاری می‌برد، مدیران کسب و کارها می‌توانند این اطلاعات ارزشمند را به اقدامات عملیاتی تبدیل کنند. با استفاده یکپارچه از همه این داده‌ها، می‌توانند استراتژی خود را بر اساس این‌که چه طیف‌هایی در بین مخاطبان هستند و چه چیزی برای آن‌ها مفید است، بهبود ببخشند.

واقعیت این است که استراتژی بازاریابی به برنامه کلی یک کسب و کار برای دستیابی به مصرف کنندگان احتمالی اشاره دارد که این مصرف کنندگان احتمالی را به مشتری محصولات یا خدماتی که کسب و کار ارائه می دهند، تبدیل کند. یک استراتژی بازاریابی شامل پیشنهاد ارزش شرکت،داده‌ها در مورد مشخصات جمعیتی مشتری هدف و سایر عناصر سطح بالا است.

در استراتژی بازاریابی که روش‌های بازاریابی بر اساس آن تدوین می‌شود این اصل قوت می‌گیرد که تا چه اندازه استفاده از فرصت‌ها برای پیدا کردن بازار هدف و توانایی ایجاد وفاداری مشتری به سازمان مهم است تا موقعیت کسب و کار قوی‌تر شود.

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان