معادن مشکین ‌شهر مورد غفلت وزارت صمت واقع شده است
معادن مشکین ‌شهر مورد غفلت وزارت صمت واقع شده است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است عدم برنامه‌ریزی در حوزه معدن باعث شده است که معادن مشکین شهر مورد غفلت وزارت صمت واقع شوند.

محمود عباس‌زاده، نماینده مشکین‌ شهر به خبرنگار کانی مگ، گفت: این روزها، بحث استیضاح وزیر صمت است که بنده هم، یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح ایشان هستم. یکی از انتقادات من به آقای فاطمی‌امین، عدم‌برنامه‌ریزی در حوزه معدن است. معادن مشکین شهر هم مورد غفلت واقع شده‌اند.

وی افزود: در شهرستان مشکین‌شهر، دو معدن وجود دارد که جزو ارزشمندترین معادن دنیاست. اگر معادن مشکین شهر در اختیار هر کشوری بود، می‌توانستند اقتصاد خود را متحول کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: تنها ۱۶ میلیون تن مواد معدنی، ظرفیت اکتشاف شده یکی از این معادن است. معادن ما، مس و مولیبدن هستند که در یکی از آن‌ها، گفته می‌شود طلا هم وجود دارد.

عباس‌زاده اظهار داشت: پس از اکتشاف معادن مشکین شهر، اکنون خبری از استخراج، بهره‌برداری، مدیریت، پیگیری و دادن اطلاعات به عموم مردم نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: متولیان امر موظف هستند که اطلاعات دقیق این دو معدن را به مردم بدهند تا سرمایه‌گذاران به آن‌ها، پیدا شوند. متاسفم که بگویم بنده به عنوان نماینده مردم، هنوز هیچ پاسخ شفافی در خصوص این دو معدن دریافت نکردم و به نظر، یک حبس اطلاعاتی وجود دارد.

وی یادآور شد: معادن مشکین شهر می‌توانستند تاکنون، ۱۰ هزار شغل ایجاد کنند و بانی تحول اقتصادی در منطقه و حتی کشور باشند، اما بلاتکلیف مانده‌اند.

نماینده مشکین‌شهر در پاسخ به اینکه آیا درآمدهای نفتی می‌تواند جایگزین درآمدهای معدنی شود؟ گفت: حتماً این امکان وجود دارد، اما متولی امر، اراده‌ای برای این کار ندارد. ما که از نیروهای مسلح انتظار تحقق این خواسته را نداریم. این موضوع، رسالت وزارت صمت است که فعلاً برنامه‌ای که ما را به آینده امیدوار کنند، ارائه نکرده‌اند.

عباس‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: آینده تکنولوژی جهان، وابسته به مس است. «مس» پایه الکترونیک و برق است و بدون تردید، مس ارزشمندترین فلز قرون آینده خواهد بود و حیف است که ما این ظرفیت را داریم، اما رهایش کرده‌ایم.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.