صنعتگران چه انتظاری از دولت دارند؟
صنعتگران چه انتظاری از دولت دارند؟
عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که دولت باید در بخش‌های مختلف مانند توسعه اشتغالزایی، ارایه تسهیلات و مشوق‌های صادراتی بیشتر همراه صنعتگران و تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی باشد.

کانی مگ-چند سالی است که صنعتگران و تولیدکنندگان با توجه به شرایط اقتصادی کشور روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. رشد چشم‌گیر قیمت‌ها، تحریم‌های بین‌المللی و کاهش مراودات جهانی ادامه مسیر را برای هر فعال اقتصادی دشورا می‌کند. ص در گفتگو با کانی مگ، انتظارات خود را از دولت برای حمایت بیشتر از صنعتگران و تدوین برنامه‌های راهگشا برای آنها مطرح کردند.

هاله حامدی فر، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است«در شرایطی که به نوعی درگیر جنگ اقتصادی هستیم، فشار تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد کشور روز به روز بیشتر می‌شود. اما در کنار مسائلی که در روزهای اخیر مسئولان به‌عنوان طرح‌های دولت برای حمایت از تولید و صنعت عنوان کرده‌اند، دیگر چه اقداماتی را سیاستگذاران باید انجام دهند تا بهبود حاصل شود؟ یکی از بخش‌هایی که باید به آن توجه جدی شود صنعت است. بازسازی صنعت، معافیت‌های مالیاتی،مشوق‌های صادراتی، مشوق‌های اشتغالزایی و تقویت بیمه‌ها از مهمترین اولویت هایی است که باید  دولت برای صنعتگران در نظر بگیرد.»

صنایع چه انتظاراتی از دولت در راستای حمایت از آنها دارند؟

وزارت صمت با رونمایی از هدف‌گذاری کمی تولید و تجارت در سال ۱۴۰۱، وعده رشد سه‌برابری اشتغال و خلق ۵/ ۱۲درصد رشد صنعتی را داد. همچنین سیاستگذار تلاش دارد صادرات بخش صنعت را به بیش از ۴۵میلیارد دلار برساند تا در کنار رشد صادرات بخش‌های کشاورزی، خدمات و معدن، امکان تحقق صادرات غیرنفتی ۵۵میلیارد دلاری در سال۱۴۰۱ را به‌دست آورد. در هدف‌گذاری صادراتی سهم ویژه‌ای به گروه پتروشیمی (۲۶میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار) و صنایع معدنی (بیش‌از ۱۲میلیارد دلار) داده شده است.

حامدی فر، در رابطه با انتظارات بخش خصوصی و صنعتگران از دولت می‌گوید«صنایع در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ ارز، چالش‌های مراودات مالی و بین‌المللی اصلاً توان هماهنگی‌های روزمره خودشان را هم ندارند. صنایع در حال فرسوده شدن هستند. دولت حتماٌ باید یک تسهیلات ویژه‌ای برای کمک به صنعت برای باسازی و ارتقاء کیفیت در نظر بگیرد. مسائل اقتصادی، شیوع کرونا و چالش‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته باعث شده صنایع بسیار متضرر شوند. از طرف دیگر دولت با کمبود بودجه مواجه است بر دریافت مالیات‌ها به شدت پافشاری می‌کند؛ در صورتی که به نظر می‌رسد، اگر دولت به دنبال تقویت صنعت است باید معافیت‌های مالیاتی را برای صنعتگران بیشتر کند. اتفاقی که می افتد این است که یکسری از صنایع تعطیل می‌شوند. صنایع جدیدی هم ایجاد نمی‌شوند و در بلند مدت درآمد مالیاتی دولت کاهش پیدا می‌کند. دولت بایستی یک نگاه بلند مدت‌تری به صنعت و حمایت از صنعتگران داشته باشد؛ چون واقعیت این است که کشور ما از نظر درآمدزایی و ثروت آفرینی از منظر صنعت هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است که بتوان تمام تخم مرغ‌های دولت را در سبد صنعت قرارداد.

صنعتگران می‌توانند عامل اشتغالزایی در کشور باشند؟

پیش‌بینی دولت از حجم فروش بخش صنعت در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۳۲۰‌هزار میلیارد تومان است که به قیمت‌های جاری محاسبه شده و طبق برآورد صمت، ۲۰۴۵هزار میلیارد تومان از کل این رقم پیش‌بینی‌شده به ارزش‌افزوده ناشی از تولید در کشور تعلق دارد. این حجم از ارزش افزوده سبب شده است تا پیش‌بینی دولت از رشد صنعت بالاترین رقم در بین همه بخش‌‌‌ها باشد و از مرز ۵/ ۱۲درصد عبور کند.به عبارت دیگر این سند تحول نشان از سهم بالای صنعت در اشتغالزایی در کشور را دارد.

وی در رابطه با افزایش آمارهای اشتغالزایی در حوزه صنعت می‌گوید«آمار نشان می‌دهد، اشتغالزایی در کشور به شدت پایین آمده و میزان بیکاری افزایش یافته است.اگر دولت برنامه‌ای در زمینه اشتغالزایی دارد، باید واقعاً کارآفرینان وصنعتگران را تشویق به این کار کند. کارآفرینان بیشتر با انگیزه شخصی خود وارد این عرصه می‌شوند و علیرغم مشکلات خیلی زیادی که وجود دارد بعضی‌ها هم قبلاً وارد این عرصه شده‌اند که در حال حاضر راه برگشتی ندارند. هیچ گونه نقطه تشویق کننده برای صنعتگران وجود ندارد به غیر از علاقه شخصی و احساس مسوولیت شخصی که نسبت به جامعه وجود دارد، مورد دیگری مشاهده نمی‌شود.

  • نویسنده : جعفرگودرزی