شرکت‌های دانش بنیان سدی پیش روی حملات سایبری
شرکت‌های دانش بنیان سدی پیش روی حملات سایبری
حملات سایبری به صنعت فولاد کشور خوشبختانه آثار سوء جدی نداشت؛ اما کارشناسان معتقدند که تجهیز سیستم افزاری و قوی‌ترشدن پدافند غیرعامل برای صنایع امری ضروری است.

کانی مگ-ساعت ۵:۱۵ صبح روز ششم تیرماه شرکت فولاد خوزستان و فولاد مبارکه مورد حملات سایبری قرار گرفتند و مشکلاتی برای شبکه‌های اجتماعی و خطوط تولید این شرکت‌ها ایجاد شده است.

در مدتی کوتاه امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان این حمله سایبری را تایید کرد و در مقابل این حمله را ناکام اعلام کرد. مدیرعامل فولاد خوزستان اعلام کرد بعضی از سیستم‌ها و تجهیزات شرکت فولاد خوزستان مورد حمله سایبری قرار گرفتند که با اقدامات به موقع و هوشیاری موجود،این حمله ناکام ماند و هیچ خسارت و آسیبی به خط تولید شرکت فولاد خوزستان وارد نشد. بلافاصله خط تولید فولاد خوزستان فعال شد و مختصر اختلالی که به سایت، کانال های اطلاع رسانی و سامانه پیامکی این شرکت وارد شده در حال برطرف شدن است.

همچنین محمد یاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه نیز حمله سایبری را تایید کرد و اعلام کرد این حمله با سرعت دفع شد و خطوط آسیب دیده، دوباره به مدار تولید برگشت. همچنین طیب‌نیا تصاویر پخش شده در فضای مجازی در برخی از رسانه‌ها از انفجار دیگ مذاب فولاد مربوط به شرکت فولاد مبارکه ندانست و اخبار منتشر شده در این فضا با وضعیت فعلی کارخانه به هیچ وجه منطبق ندانست و اطمینان داد وضعیت فعلی فولاد مبارکه کاملاً عادی است و روند تولید طبق برنامه پیش می‌رود.

در ماه‌های اخیر شاهد حملات سایبری به برخی دستگاه‌ها از جمله حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران بوده‌ایم. حمله سایبری به دو شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان که بزرگترین شرکت‌های فولادی ایران  هستند، به صورت جدی زنگ هشدار را به صدا درآورده است. حمله سایبری به صنعت کشور به یک تهدید کاملاً واقعی تبدیل شده و صنایع کشور به صورت متمرکز باید ارتقای امنیت سایبری و تدوین و اجرای پروتکل‌های خاص این حوزه را در دستور کار قرار دهند.

حملات سایبری، مقوله‌ای توقف‌ناپذیر هستند

سید بهادر احرامیان عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با این اتفاق گفت: حملات سایبری به دو شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، به منظور اختلال در تولید انجام می‌شود و نوعی رویارویی ملی به حساب می‌آید. حملات سایبری، مقوله‌ای توقف‌ناپذیر هستند که با ادامه داشتن رقابت و تقابل با دیگر نقاط جهان همچنان جریان خواهند داشت و صنایع به خصوص شرکت‌های فولادی باید برای جلوگیری از این حملات شبکه‌های خود را قوی‌تر و با به‌روزرسانی کردن اطلاعات و تقویت بخش رایانه‌ای خود با این حملات مقابله کنند.

احرامیان با اشاره به لزوم تقویت و به روزرسانی روزنه‌های این دست حملات سایبری و اشاره به تحریم‌ها که باعث ضعف در بخش نرم افزاری برخی صنایع شده است، گفت: شرکت فولاد مبارکه که سیستم‌های به‌روزرسانی شده بیشتری دارد و از متخصصان زیادی بهره می‌برد و در دفع این حمله سایبری موفق‌تر عمل کرد، اما فولاد خوزستان با اینکه خسارتی را در پی این حمله متحمل نشد، کمی با مشکل در مقابله با آن روبه‌رو شد.

تجهیز سیستم افزاری و قوی‌ترشدن پدافند غیرعامل ضروری است

همچنین محمد کشانی مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب و مدیرعامل اسبق فولاد خوزستان، با تاکید بر اینکه این حملات سایبری می‌تواند بار دیگر با شدت بیشتر تکرار شود، گفت: پیش بینی حملات سایبری به واحدهای تولیدی فولاد و فولادسازان از قبل هم وجود داشت و احتمال این حملات همیشه وجود داشته است. تنها  راهکار مقابله با این حملات، افزایش تدابیر امنیتی پدافند غیرعامل و تجهیز سیستم عامل است.

وی ادامه داد: تمام واحدهای تولید فولاد و شرکت‌های فولادسازی از جمله فولاد خوزستان پدافند غیرعامل داشته است و علت پایین بودن میزان خسارت‌ها و زیان تجهیزات، وجود پدافندهای غیرعامل در واحدهای تولید فولاد بوده است.

وی گفت: در سال گذشته بیش از ۳۰۰ حمله سایبری به فولاد خوزستان انجام شده بود که خنثی شد. همزمان با حمله هکری دیروز، چند شرکت فولادساز و برخی شرکت‌های نفتی نیز مورد حمله قرار گرفتند که به دلیل فعال شدن سریع پدافند غیرعامل، از بروز حادثه جلوگیری شد. با رعایت مسایل پیشگیرانه، تجهیز سیستم افزاری و قوی‌ترشدن پدافند غیرعامل خواهیم توانست  با حملات سایبری مقابله جدی داشته باشند و میزان خسارات را به حداقل ممکن برسانیم.

حملات سایبری تهدیدی برای سرمایه‌های ملی است

با اینکه خوشبختانه این حمله هیچ گونه خسارت جانی و مشکلی در روند تولید فولادکاران نداشته است، اما با توجه به اهمیت تولید مستمر صنعت فولاد برای کشور در کنار مشکلات تحریم و محدودیت‌های مصرف برق در کشور، این حملات سایبری زنگ خطری برای اجرای اقدامات پیشگیرانه در حوزه امنیت سایبری و پدافند غیر عامل در این صنعت و صنایع مهم کشور خواهد بود. بسیاری از صنایع و خصوصاً صنعت فولاد با مواد مذاب و حرارت بالا سروکار دارند و احتمال خطرات جانی یا توقف خطوط تولید بسیار زیاد است. علاوه بر این، صنعت فولاد یک صنعت سرمایه‌بر است و سرمایه سنگینی در خطوط تولید شرکت‌های فولادی به کار انداخته شده است. حمله سایبری تهدیدی برای این سرمایه‌ها است که طی چندین دهه ایجاد شده‌اند. بنابراین، باید اقدامات پیشگیرانه جدی را به کار بست  تا دشمنان کشور و صنعت نتوانند سرمایه‌هایی که به زحمت ایجاد شده را به راحتی نابود کنند.

  • نویسنده : علیرضا صرفه‌جو