هشدار انقلاب دیجیتالی در ناتوانی نرم‌افزارهای بهینه‌سازی معادن
هشدار انقلاب دیجیتالی در ناتوانی نرم‌افزارهای بهینه‌سازی معادن
استادیار دانشگاه تربیت مدرس معتقد است، انقلاب دیجیتالی که هم‌اکنون در جریان آن قرار داریم، باعث می‌شود که نرم‌افزارها تحت وب شوند و دیگر نتوان از نسخه‌های غیر دیجیتال آنها استفاده کرد، زیرا ابزارهای مدیریتی آنها در نسخه‌های اورجینال قرار دارد و در واقع فرمانشان تحت وب است.

کانی مگ – از ابتدای فعالیت­‌های نوین در حوزه معادن، اهمیت و توجه به متغییرهای نوآوری و پیشرفت در اجزای مختلف معدنکاری، راهی برای بهره­‌وری و سودآوری بیشتر در نظر گرفته می‌شد. دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی بلند مدت و کوتاه مدت،حاصل عملکرد مطلوب بهینه سازی در معادن است که با ایجاد تناسب و توازن مناسب میان زیرسیستم‌­ها به پیش بینی در اهداف آینده می‌­پردازد و با ایجاد بهترین تصمیم در روند معدنکاری انجام می‌شود.

امین اله موسوی نقلی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس معتقد است« بهینه ­سازی در تمامی قسمت­‌های معدن تأثیر گذار است؛ اما در معادن بزرگ بهترین عملکرد را دارد. در معادن کوچک مقیاس به دلیل کم بودن وسعت فعالیت‌­ها، ارائه یک برنامه بهینه و پیش‌­بینی آینده بهره‌برداری، می‌­تواند توسط یک انسان یا یک شخص امکان­پذیر باشد؛ اما در معادن بزرگ برنامه‌ریزی برای قسمت­‌های مختلف معدن و تخصیص ماشین‌آلات و سایر فعالیت­‌ها، نیازمند یک برنامه‌­ریزی سیستمی است که یک برنامه بهینه را برای آینده این معادن، پیش‌­بینی و ارائه بدهد.» در ادامه مشروح صحبت­‌های وی را می­‌خوانید.

بهینه‌­سازی معدن چیست و چه کاربردی دارد؟

بهینه­‌سازی معدن در تمام قسمت­‌های معدن، اعم از اکتشاف، استخراج، فراوری و خردایش محصولات معدنی به کار گرفته می­‌شود. بهینه‌­سازی به منظور ایجاد بهترین تصمیم در روند معدنکاری انجام می‌شود و به برنامه­‌های پیش­روی کوتاه مدت و بلند مدت می­‌پردازد. در حوزه استخراج معادن، بهینه‌­سازی می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و کوتاه مدت، انتخاب و استفاده از ماشین‌آلات، پارامترهای فنی مانند عیار حد و مسایلی از این قبیل به کار گرفته شود.

زمانی که اکتشافات یک معدن به حد قابل قبولی می‌­رسد، مدلسازی و برنامه‌ریزی‌های تولید معدن توسط نرم‌­افزارهای بهینه‌­سازی انجام می‌شود. روش کار به این صورت است که پس از ساخت مدل کانسار در مرحله­ اکتشاف، اطلاعات این مدل به عنوان ورودی در نظر گرفته می­‌شود و سپس توسط نرم‌­افزارها طرح و برنامه‌­ریزی ها ارائه می­‌شود.

کشور ما در بهینه‌­سازی معادن چه جایگاهی دارد و چقدر تا به امروز در این عرصه ورود پیدا کرده است؟

در کشور ما بهینه‌­سازی معادن توسط نرم‌­افزارها، از اواخر دهه ۷۰ به صورت فراگیرتری شروع شده است. معادن قدیمی و بزرگ مانند معدن مس سرچشمه از دیرباز با شرکت‌های خارج از کشور همکاری داشته است، بهینه‌­سازی معدن را از همان سال‌ها در دستور کار خود قرار داده است. معادن بزرگ در استفاده از نرم­‌افزارهای بهینه­‌سازی پیش­رو بوده‌­اند و خوشبختانه امروز به مرحله­‌ای رسیدیم که معادن کوچک هم از این نرم‌­افزارها استفاده می‌­کنند.

امکانات پایه‌­ای در استفاده از نرم‌­افزارها و جوددارد و پایه­ آنها نیز الگوریتم­‌هایی است که در قدیم نوشته شده‌­اند و ما در دانشگاه تدریس می­‌کنیم. اما آنچه این روزها در دنیا در مورد بهینه‌­سازی معدن صحبت می‌­شود هوشمند سازی معادن و استفاده از داده‌های تولیدی در به روز رسانی تصمیم‌ها است؛از آنجایی که دسترسی به نرم‌­افزارهای اورجینال وجود ندارد، نمی‌­توانیم از قسمت­‌های پیشرفته­ آنها استفاده کنیم، بنابراین بازخورد خوبی هم را به همراه ندارد؛ اما همانطور که گفته شد، معادن بزرگ در حال استفاده از نرم‌­افزارهای پایه بهینه­‌سازی هستند و  معادن کوچک هم در حال ورود به استفاده از این تکنولوژی هستند.

 ورود به معدنکاری نسل چهارم در بهینه‌سازی معادن چه تاثیری دارد؟

فعالیت­‌های معدنی هم مانند سایر شرایط حاکم در کشور تابع قوانین موجود و تحریم­‌ها هستند. اختلاف ارزش پول ایران با کشورهای خارجی، باعث شده است که اکثر شرکت‌های داخلی نتوانند نرم‌افزارهای بهینه­‌سازی را به صورت اورجینال تهیه کنند، بنابراین از نرم‌­افزارهای قفل شکسته استفاده می­‌کنند. انقلاب دیجیتالی که هم‌­اکنون در جریان آن قرار داریم، باعث می­‌شود که نرم­‌افزارها تحت وب شوند و دیگر نتوان از نسخه­‌های غیر دیجیتال آنها استفاده کرد. با تحت وب شدن نرم‌­افزارها، نمی‌­توان به بسیاری از ابزارهای مدیریتی آنها دسترسی پیدا کرد زیرا اینها دیگر قفل شکسته نیستند و فرمانشان تحت وب است.

چقدر ورود شرکت­‌های دانش ­بنیان را به صنعت معدن مهم می‌دانید؟

قطعاً این مجموعه­‌ها بسیار می­‌توانند در رشد صنایع معدنی مؤثر باشند. در بهینه سازی معادن تعداد اندکی شرکت دانش بنیان وجود دارد و تکمیل زنجیره‌­های تولید ابزار آلات هوشمند و نرم­‌افزارهای تخصصی، مورد نیاز کشور است. به نظر می‌­رسد پیشران این بخش‌­ها،شرکت­‌های دانش بنیان هستند که نقش اولیه آنها نوآوری در معادن و صنایع معدنی است.

از شرکت­‌های دانش ­بنیانی که در این عرصه ورود پیدا کرده‌­اند، می‌­توانم به دو شرکت که در پارک علم و فناوری یزد کار خود را آغاز کرده‌اند اشاره کنم که موفق بودند، محصولاتی در حوزه تخصیص ماشین‌آلات و سامانه ثبت اطلاعات را توسعه دهند. به نظر من جای کار زیادی در این زمینه وجود دارد که مستلزم حمایت معادن از ایده های نوآورانه در این حوزه است.

این شرکت­‌ها نیز به نوبه­ خود، مشکلات ویژه‌­­ای دارند؛ چنانچه مشکلات این مجموعه‌­ها در بحث تأمین مالی و دسترسی به تجهیزات روز دنیا و برطرف شدن مشکلات اتصال اینترنت و تحت وب بودنشان، حل شود، قطعاً محرک و پیشران خوبی برای صنایع معدنی کشور به ویژه در بحث بهینه‌سازی معادن خواهند بود.

به نظر شما در کشورمان بهینه‌­سازی در کدام قسمت­‌های معادن کاربرد  بیشتری دارد؟ 

در حوزه استخراج، برنامه­‌ریزی بلند مدت و استراتژیک را در حد قابل قبولی داریم و هم­‌اکنون در حال انجام است؛ اما بهینه­‌سازی تاکتیکی و عملیاتی معدن و نیز تصمیم­‌گیری پیشرفته مبتنی بر تحلیل داده را هنوز در کشورمان نداریم و علت این است که به قسمت­‌های پیشرفته نرم‌­افزارهای بهینه‌­سازی که تحت وب هستند، دسترسی نداریم. اصلی‌­ترین نرم‌­افزار بهینه­‌سازی که در حوزه استخراج معادن استفاده می­‌شود نرم افزارهای مجموعه دیتاماین و ژئوویا هستند؛ این نرم‌­افزارها در حد پایه و مقدماتی در عملیات استخراج استفاده می­‌شود.

 آیا بهینه‌­سازی معادن به نوع ذخیره ماده معدنی و کوچکی و بزرگی معادن ارتباط دارد؟

بهینه‌­سازی در همه­ قسمت­‌های معدن تأثیر گذار است؛ اما در معادن بزرگ بهترین عملکرد را دارد. در معادن کوچک مقیاس به دلیل کم بودن وسعت فعالیت‌­ها و تعداد کم کامیون و ناوگان‌­های بارگیری، ارائه یک برنامه بهینه و پیش ­بینی آینده بهره‌برداری، می‌­تواند توسط یک انسان یا یک شخص امکان­پذیر باشد؛ اما در معادن بزرگ برنامه‌ریزی برای قسمت‌­های مختلف معدن و تخصیص ماشین‌آلات و سایر فعالیت‌ها، نیازمند یک برنامه­‌ریزی سیستمی است که یک برنامه بهینه را برای آینده این معادن، پیش ­بینی و ارائه بدهد.

چرا در معادن روباز بهینه­‌سازی بهتر و بیشتر از معادن زیرزمینی انجام می­‌شود؟

علت اصلی بهینه‌سازی کمتر در معادن زیرزمینی این است که قضاوت مهندسی در معادن زیرزمینی بیشتر از معادن روباز است. در معادن زیرزمینی با پیچیدگی­‌های بالایی مواجه می­‌شویم که اگر بخواهیم آنها را به صورت کد و قاعده برای کامپیوتر تعریف کنیم، کار دشوارتر می‌­شود؛ در حالی که در معادن روباز این پیچیدگی­‌ها وجود ندارد و همه­ عوامل به وضوح مشخص است.

دلیل دیگر این است که معادن روباز از دیرباز بیشتر مورد استقبال قرار می­‌گرفته‌­اند و به مرور زمان که عیار کانسار در سطح کاهش یافته است توجه به ذخایر زیرزمینی بیشتر شده است؛ به همین خاطر است که تا چندسال قبل اکثر شرکت­‌های ساخت نرم‌­افزار بهینه‌­سازی، به معادن روباز توجه بیشتری داشته‌­اند و بعد از آن این شرکت­‌ها، شروع به طراحی و ارائه نرم‌­افزارهای بهینه­‌سازی معادن زیرزمینی می­‌کنند.

پیچیدگی معادن زیرزمینی بیشتر از معادن روباز است و تاکنون به معادن روباز توجه بیشتری می­‌شده است؛ قطعاً معدن­کاری در آینده از آن معادن زیرزمینی است.

  • نویسنده : عاطفه عبدالهی