صادرات محصولات معدنی از طریق خطوط بین‌المللی به سختی انجام می‌شود
صادرات محصولات معدنی از طریق خطوط بین‌المللی به سختی انجام می‌شود
عضو اتاق بازرگانی بندرعباس ترکیب افزایش نرخ ارز با اعمال تحریم خطوط بین‌المللی را چالش بزرگ صنایع کشور و عدم موفقیت آنها در راه‌یابی به بازارهای صادراتی و صادرات محصولات معدنی عنوان کرد.

مهرداد بازرگان، عضو اتاق بازرگانی بندرعباس در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: به طور کلی فعالیت برای بخش خصوصی با چالش‌های جدی رو به رو شده است. راه‌یابی به بازارهای بین‌المللی و صادرات محصولات معدنی چه به صورت زمینی و چه هوایی هر روز دشوارتر می‌شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه صادرات محصولات از سوی بخش خصوصی یک موتور محرک برای اقتصاد کشور است، گفت: در شرایطی که شاهد افزایش نرخ ارز و تشدید تحریم‌ها هستیم، تمامی کسب وکارها با چالش رو به رو شده‌اند. هیچ یک از صنایع از چالش‌های اقتصادی و بین‌المللی بی‌بهره‌ نبوده‌اند.

وی با اشاره به  اینکه علاوه بر التهابات ارزی مشکلات دیگری بر فعالیت و موقعیت صنعت کشتیرانی تاثیر گذاشته است، اظهار داشت:  مشکلات به وجود آمده در خطوط کشتیرانی فقط بسته به اختلاف ارز نیست. بیشتر  مشکلات متاثر از تحریم‌ها است. رشد خطوط حمل و نقلی می‌تواند به صورت مستقیم منجر به توسعه بازار  و صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی شود.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از خطوط کشتیرانی کشورمان را تحریم کرده‌اند و تبادل کالا با مشکل مواجه شده است.همین موضوع صادرات محصولات معدنی توسط کشتی‌ها را هم غیر ممکن کرده است.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: اگر از ظرفیت‌های بنادر برای صادرات محصولات معدنی بهره‌ بیشتری برده شود، بدون شک شاهد رشد و شکوفایی این محصولات در بازارهای بین‌المللی هستیم.

عضو اتاق بازرگانی بندرعباس با تاکید بر اینکه راهکاری برای برون  رفت از این مشکل اندیشیده نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر  سیستم از حالت نرمال خود خارج شده و حاضر خطوط مستقیمی که به اروپا و یا چین و کشورهای همسایه کالا منتقل می‌کردند، قطع شده‌اند و دلالان به بهانه دور زدن تحریم‌ها در این بخش فعال شده‌اند.

وی ادامه داد: تحریم‌ها باعث می‌شود که کشتی‌ها نتوانند بارهای خود را بیمه کنند. اگر محصولی هم برای بازارهای صادراتی ارسال می‌شود با ریسک‌ها و تنش‌های بسیاری باید روانه شود.

بازرگان عنوان کرد: از آنجایی که یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور حمل و نقل است اگر  برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده نشود در بلند مدت امکانی برای حمل و نقل و صادرات محصولات معدنی و غیره وجود ندارد.

وی  گفت: در حال حاضر نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش به صورت جدی احساس می‌شود. هرچه صادرات محصولات با روش‌های آسان‌تری از طریق خطوط بین‌المللی و کشتیرانی انجام شود، توسعه بنادر هم با رونق بیشتری پیگیری می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از بنادر کشور باید اختصاصی به محلی برای صادرات محصولات معدنی تبدیل شوند. از آنجایی که حجم سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت کشتیرانی اندک است، نتوانسته‌ایم ظرفیت و قدرت جابه‌جایی محصولات صادراتی را افزایش دهیم.

 

  • نویسنده : جعفرگودرزی