اکتشاف  حلقه مفقوده معادن خوزستان است
اکتشاف  حلقه مفقوده معادن خوزستان است
رئیس سازمان صمت خوزستان معتقد است که استان خوزستان در حوزه اکتشاف معادن موفق نبوده است.

به گزارش کانی مگ،امیر حسین نظری،رئیس سازمان صمت خوزستان در بیستمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران، گفت:اگر بخواهیم معدن را به سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری تقسیم کنیم، باید بگوییم که استان خوزستان در بخش اکتشاف معادن موفق عمل نکرده است.بخش خصوصی هم توان سرمایه گذاری در معادن زیرزمینی و بزرگ را ندارد.
وی افزود:استان خوزستان در حوزه معادن فلزی چندان فعال نیست، اما در سایر معادن منحصر به فرد نیاز به توجه ویژه است.
وی افزود: انتظار می رود در مناطق شمالی استان که مستعد اکتشاف هستندحمایت های بیشتری انجام گیرند تا بتوانیم سهمی را از بودجه سالیانه اکتشاف معادن به خود اختصاص بدهیم.
وی تاکید کرد:سهم معادن خوزستان از تولید ناخالص داخلی استانی نزدیک به هفتاد درصد است. خوزستان را به چشم معادن شن و ماسه ای نگاه می کنند.
رئیس سازمان صمت خوزستان تصریح کرد:در حوزه معادن نمک در سال های گذشته موفق بودیم یک‌میلیون تن تولید انجام‌‌ شده است. پتروشیمی ها نیاز جدی به نمک دارند. کشورهای حوزه خلیج فارس می تواند بازار صادراتی باشند و سرمایه‌گذاران را ترغیب به حضور جدی در این زمینه کنیم.
وی ادامه داد: بخش دوم معدنکاری استخراج است. نقش سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این بخش پر رنگ است.
نظری تاکید کرد:در حوزه محیط زیست هم باید جدی گرفته شود. بخشی از وظایف سازمان نظام مهندسی معدن ایران حمایت از محیط زیست است و نباید از آن مغفول شویم. محیط زیست متعلق به نسل ها است.
رئیس سازمان صمت خوزستان ادامه داد: فرآوری دغدغه مسولان کشوری است. بخش معدن می تواند ارزش افزوده بالایی را به وجود آورد. نمک دریایی که می توانیم از آن لیتیوم به دست آوریم مهم است. باید خام فروشی جلوگیری کنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد:در حوزه‌های قوانین و مقررات هم با مشکلاتی رو به رو هستیم. در بخش عمرانی معادن قوانین شفاف و مدونی وجود ندارد. انتظار این است که دست سازمان ها را در پشتیبانی از بهره برداری از معادن را باز بگذاریم.

گفتنی است، بیستمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران در شهر اهواز از ۲۰تا۲۲تیر برگزار می شود.