حمایت کانی بوم از طرح‌های نوآورانه برای رفع نیازهای صنعت معدن
حمایت کانی بوم از طرح‌های نوآورانه برای رفع نیازهای صنعت معدن
مدیرعامل سازندگاه کسب و کارهای نوآورانه کانی بوم در بیستمین اجلاس سراسری سازمان نظام مهندسی معدن کشور بر حمایت کانی بوم از طرح‌های نوآورانه برای رفع نیازهای صنعت معدن تاکید کرد.

کانی مگ– بیستمین اجلاس سازمان نظام مهندسی معدن ایران امروز به میزبانی شهر اهواز با حضور اعضای سازمان نظام مهندسی معدن، معاونت معدنی وزارت صمت و فعالان معدنی کشور برگزار شد. در این مراسم، اردلان علیشاهی مدیرعامل شتابدهنده کانی بوم با اشاره به اهمیت و جایگاه نوآوری در صنعت معدن گفت: در حال حاضر شرکت‌های معدنی بزرگ جهان توجه ویژه‌ای به استفاده از فناوری‌های نوین در این صنعت دارند.

وی با بیان دلایل عقب ماندگی صنعت معدن ایران، اطلاعات را ستون فقرات شکل‌گیری نوآوری در این صنعت دانست و اظهار کرد: در دنیای امروز معادن با استفاده از ابر داده‌ها و تکنولوژ‌ی‌های روز به سمت بهره‌وری بیشتر حرکت کرده‌اند.برای مثال بسترهای بلاکچین در معادن دنیا منشا تحول شده‌اند.

این فعال دانش بنیان با تاکید بر اینکه نوآوری در معادن نه تنها می‌تواند از خطرات و حادثه‌های معدنی جلوگیری کند؛ بلکه منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود، عنوان کرد: برای تکنولوژی‌های جدید می‌تواند مصرف انرژی در استخراج سنگ آهن را تا ۲۰درصد مقرون به صرفه کند.

وی با اشاره به اینکه معادن تعداد زیادی داده تولید می‌کنند؛ اما از آن برای برنامه‌ریزی نمی‌توانند بهره لازم را ببرند، گفت: تبدیل داده به اطلاعات نیازمند فرآیندها، سیستم‌ها و در نهایت تجزیه و تحلیل است، اما لازمه آن، آموزش کارشناسان، مسئولین فنی، اپراتورها و تکنسین‌ها است و باید ابزارهای لازم در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

مدیرعامل سازندگاه کسب و کارهای نوآورانه کانی بوم، در ادامه به اقدامات کانی بوم به عنوان شتابدهنده تخصصی معدن و صنایع معدنی برای ایجاد تحول در صنعت معدن کشور پرداخت و مواردی از نوآوری‌های ارزش آفرینی را که توسط شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های کانی بوم در طول زنجیره ارزش معدن از اکتشاف گرفته تا فرآوری و صنایع پایین دستی و همچنین حوزه پشتیبانی نظیر تامین مالی، ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک و آموزش شکل گرفته است را بر شمرد.

علیشاهی افزود: در صورت به کارگیری فناوری واقعیت گسترده برای آموزش و تربیت نیروی انسانی می‌توان از طریق قراردادن افراد در موقعیت‌های واقعی و شبیه‌سازی سناریوها، با ابتکار عمل سازمان نظام مهندسی معدن شاهد تحول در این بخش بود.

وی در پایان، هدف شتابدهنده کانی بوم را از حضور در این اجلاس تقویت همکاری با ارکان سازمان نظام مهندسی معدن برای ارزش آفرینی در زنجیره ارزش معدن برشمرد و از آمادگی این شتابدهنده برای حمایت از طرح‌های نوآورانه‌ای که بتوانند راهکاری برای نیازهای صنعت معدن ارائه دهند از طریق سرمایه‌گذاری، ارائه خدمات مشاوره، شبکه‌سازی و همرسانی و همچنین فراهم کردن بسترها و زیرساخت‌های لازم برای استارتاپ های معدنی نظیر فضای کاری، آزمایشگاهی و کارگاهی خبر داد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: تفاهم‌نامه همکاری با سازمان نظام مهندسی معدن ایران که در سال گذشته منعقد شده است، به منظور ایجاد صندوق مشترک در سال ۱۴۰۱ اجرایی شود.

گفتنی است از شتابدهنده کانی بوم در بیستمین اجلاس سازمان نظام مهندسی معدن کشور برای حمایت از نوآوران زیست بوم معدن و صنایع معدنی تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم از سوی معاونت معدنی وزارت صمت  از مهندس اردلان علیشاهی مدیرعامل سازندگاه کسب و کارهای نوآورانه کانی بوم  و نماینده شرکت معنا(معدن،نوآوری، اندیشه) به دلیل حمایت و هدایت تیم‌های دانش بنیان معدنی تقدیر و تشکر به عمل آمد.