نقش استارتاپ‌ها در توسعه بازار اینترنت اشیا نادیده گرفته نشود
نقش استارتاپ‌ها در توسعه بازار اینترنت اشیا نادیده گرفته نشود
‌استاد علوم و فناوری جدید دانشگاه لیسبون معتقد است که فناوری عامل بقا و رشد صنایع هستند. به همین دلیل باید استارتاپ‌های حوزه اینترنت اشیا حمایت بیشتری شوند.

کانی مگ– رشد فناوری‌های حوزه انقلاب صنعتی چهارم در تمامی صنایع جهان به امری بدیهی تبدیل شده است. امروزه دیگر کمتر صنعت‌گری وجود دارد که با مباحثی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و یا پیرینترهای سه بعدی و … آشنایی نداشته باشد. اینترنت اشیا امروزه در بسیاری از کشورهای جهان  و همچنین کشورمان مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این راستا چشم اندازهایی نیز برای آن تدوین می‌شود. پدرو سوسا(Pedro Alexandre da Costa Sousa )،‌استاد علوم و فناوری جدید دانشگاه لیسبون «نقش استارتاپ‌ها در توسعه بازار اینترنت اشیا بسیار حیاتی‌تر از قانون‌گذاران است. فناوری راه خود را پیدا می‌کند، در نتیجه قانون‌گذاران شرایط خود را با فناوری تطبیق می‌دهند.»

جهان وارد دوره انقلاب صنعتی پنجم شده است. در نتیجه تکنولوژی‌های نسل چهارم صنعت به‌روزتر و شاید پیچیده‌تر شده‌اند. صنایع چگونه می‌توانند از بسترهایی مانند اینترنت اشیا برای تسهیل شرایط خود استفاده کنند. از سوی دیگر دولت‌ها چه رفتاری در برابر این تغییرها نشان می‌دهند؟

حوزه اینترنت اشیا به دلیل چند وجهی بودن آن نیاز به همکاری و تعامل سازمان‌های قانون‌گذار دارد. اگر این رگولاتورها با هم مشارکت نداشته باشند بستر لازم برای پیاده سازی اینترنت اشیا به صورت کامل ایجاد نمی‌شود. رگولاتوری مشارکتی به عنوان یکی دیگر از موضوعات حوزه رگولاتوری اینترنت اشیا است که باید مورد توجه قرار گیرد تا بسترهای پیاده‌سازی اینترنت اشیا در صنایع به صورت جدی فراهم شود. بی‌شک رشد فناوری‌ها شرایط را در گام اول برای صنایع دشوار می‌کند؛ اما در بلند مدت می‌تواند برای آنها تسهیل کننده باشد. هر فناوری بسته به شرایط و موقعیت خود می‌تواند یک بازار پویا ایجاد کند. یعنی این  فناوری‌ها هم می‌توانند صنایع را رشد دهند و از سوی دیگر شرایط را برای ایجاد کسب و کارهای جدید و ظهور بازارهای نو ایجاد کنند.

چگونه می توان از این بازار پویا بیشترین بهره را برای راه اندازی کسب و کارهای مختلف و استارتاپ‌ها برد؟

در تازه‌ترین آمارهای منتشر شده، پیش بینی می‌شود  بازار اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۵ ارزشی  ۳ تریلیون دلاری پیدا خواهد کرد که  این میزان درآمد برای اتصال ۲۷ میلیارد شئی در سال ۲۰۲۵ پیش بینی شده است .در نتیجه این بازار می‌تواند محل مناسبی برای حضور سرمایه گذاران و فعالان حوزه کسب و کار باشد. با توجه به اینکه درآمد حوزه دیتا در تمامی کشورهای دنیا با گسترش اینترنت اشیا می‌تواند تا ۷۰ درصد افزایش داشته باشد. نرم‌افزارها و حوزه دیتا یکی از مهمترین محل‌های درآمدزایی و اشتغالزایی در کشورها به شمار می‌رود. در این میان باید استارتاپ‌هایی شکل بگیرد که علاوه بر خدمات‌دهی به صنایع موجب اشتغالزایی هم شوند. این استارتاپ‌ها می‌توانند با خلق محصول و خدمت یک بازار پویا و ثروت آفرین هم ایجاد کنند. انقلاب صنعتی پنجم، یک ویژگی مهم دارد و آن هوش هیجانی بالا است. یعنی دیگر ضریب هوشی به تنهایی نمی‌تواند با ربات‌ها مقابله کند، نیروی انسانی باید دارای هوش هیجانی هم باشند. در نتیجه رشد استارتاپ‌ها در حوزه اینترنت اشیا می‌تواند رشد صنعتی و اقتصادی را همزمان باهم رقم بزند. دنبال راه‌اندازی استارتاپ‌هایی باشید که سوار بر موج فناوری‌های روز دنیا باشند. قوانین در تمام دنیا سخت‌گیرانه است. از سوی دیگر همیشه فناوری و تکنولوژی راه خود را در زندگی مردم پیدا کرده است. در نتیجه قانون‌گذاران خود را باشرایط تطبیق می‌دهند. حوزه IOT یک فرصت طلایی برای خلق استارتاپ است.

 هر کشوری با مشکلات و چالش‌هایی رو به رو است. چالش‌های موجود برای فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه فناوری چیست؟

چالش‌های متعدد برای تجاری‌سازی اینترنت اشیا از ابعاد مختلف امنیت، انتخاب تکنولوژی، تنظیم مقررات و مسایل حقوقی، شکل‌دهی جریان نوآوری و مشارکت میان بازیگران مختلف قابل بررسی است. همچنین ترس جدی بازگشت سرمایه و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی مانع رشد استارتاپ‌های این حوزه در کشورهای مختلف شده است؛ اما صنایع برای بقا باید از بسترهای انقلاب‌های صنعتی بهره‌مند شوند. در نتیجه برای بقای صنایع سرمایه‌گذاری در این حوزه و حمایت از استارتاپ‌های حوزه اینترنت اشیا بسیار مهم است.

کدام صنایع می تواند از طریق توسعه اینترنت اشیا در کشورمان به توسعه و پیشرفت بیشتری دست پیدا کنند؟

در مجموع و بر اساس تحلیل های کارشناسان و تحلیل‌گران جهانی، در سال‌های آینده روند توسعه IoT  تسریع خواهد شد و مخصوصاً در چهارحوزه شهرهای هوشمند، شبکه‌های مدیریت هوشمند برق و آب، سلامت هوشمند و خودروهای متصل به شبکه، سرمایه‌گذاری و توسعه سریع‌تری را شاهد خواهیم بود.

  آیا امکان ایجاد یک بازار قابل توجهی بر بستر اینترنت اشیا وجود دارد؟

برای اینکه صنایع به حیات خود ادامه دهند باید وارد موج‌های صنعتی شوند. در نتیجه ایجاد یک بازار پویا در حوزه اینترنت اشیا بسیار حیاتی است. نمی‌توان منکر جایگاه و اهمیت فناوری در صنایع شد. نمی‌توان چشم بر تغییرات جهان بست. پتانسیل‌های صنعتی ایران بی‌شمار است. در نتیجه تکنولوژی و فناوری‌های جدید باید این پتانسیل‌ها را رشد دهند. در کشورهای توسعه یافته نیز بازار اینترنت اشیا عمر چندانی ندارد. در نتیجه باید گفت که به سرعت این بازار در ایران هم جایگاه خود را پیدا می‌کند.

نقش استارتاپ‌ها در توسعه  بازار اینترنت اشیا تا چه میزان است؟

بازار اینترنت اشیا بازاری بسیار پویا بوده که با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی، تغییرات نیاز مشتریان و کاهش زمان چرخه عمر محصول، به سرعت در حال تغییر است. بنابراین حضور در این بازار نیازمند تحول و تغییرات سریع، متناسب با تغییرات بازار بوده و شرکت‌های فعال در این حوزه باید از چابکی لازم برخوردار باشند. اگر استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه فعالیت نکنند. صنایع بازهم وابسته به شرکت‌های خارجی خواهند بود. حوزه فناوری یک فرصت برای رشد صنایع است. در نتیجه، نقش استارتاپ‌ها در توسعه بازار اینترنت اشیاء‌ بسیار حیاتی است.

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان