افزایش معارضان محلی از چالش‌های معدنکاران استان قزوین است
افزایش معارضان محلی از چالش‌های معدنکاران استان قزوین است
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان قزوین گفت: افزایش معارضان محلی در حوزه معادن طی سال‌های اخیر از چالش‌های معدن کاران بوده که مشکلات زیادی را پیش روی فعالان این بخش مهم اقتصادی ایجاد کرده است.

به گزارش کانی مگ،تقی نبئی افزود: افزایش معارضان محلی طی سال های اخیر عمدتا به خاطر این است که برخی مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت‌های معدن بدون اشراف به قانون صحبت می‌کنند که معدن باید به روستاییان سهم بدهد چون در حوزه روستا فعالیت می‌کند.

وی افزود: همین موضوع باعث افزایش معارضان محلی در مناطق روستایی و ایجاد چالش و مانع پیش روی فعالیت معدنکاران می شود که پایه اقتصاد کشور بوده و در جریان اقتصاد مقاومتی بر روی آن حساب باز شده است.

این مسوول اضافه کرد:با توجه به این مانع تراشی ها و سختگیری ها از ۲۰۰ پروانه بهره برداری معدنی صادر شده در استان حدود ۱۰۰ مورد فعالیت دارند و مابقی یا نیمه فعال یا تعطیل بوده و یا اصلا برای بهره برداری اقدام نکرده اند.

نبئی افزود: به رغم تمامی این سختگیری‌ها مصرف مواد معدنی در استان قزوین در سال های اخیر نسبت به گذشته بهتر شده چون قیمت ارز افزایش پیدا کرده و واردات کالاهای خارجی صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: به دنبال این موضوع، تقاضای مواد اولیه معدنی از قبیل سلیس، خاک صنعتی و کان های فلزی در استان بهتر شده، ولی تامین این مواد نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی برای صدور مجوزها و همراهی مردم با این بخش مهم اقتصادی کشور است.

  • منبع خبر : ایرنا